Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
| Linia 21: | Linia 21: | ||
|1910 | |1910 | ||
|1934 | |1934 | ||
| + | |700 | ||
| + | |style="background-color:red;"|Zlikwidowana | ||
| + | | | ||
| + | |- | ||
| + | |[[Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia]] | ||
| + | |po 1900 | ||
| + | |około 1934 | ||
|700 | |700 | ||
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana | |style="background-color:red;"|Zlikwidowana | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Wersja z 15:03, 16 mar 2020
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP
| Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | uwagi |
|---|---|---|---|---|---|
| Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” |
| Kolej leśna Beniowa - Negryłów | 1910 | 1934 | 700 | Zlikwidowana | |
| Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia | po 1900 | około 1934 | 700 | Zlikwidowana |