Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
| (Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję. | Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję. | ||
| − | == Lista kolei leśnych funkcjonujących na | + | == Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP == |
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
| Linia 36: | Linia 36: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| − | |[[Kolej | + | |[[Kolej Leśna Czarna Białostocka | Kolej leśna w Czarnej Białostockiej]] |
|1919 | |1919 | ||
|1990 | |1990 | ||
| Linia 43: | Linia 43: | ||
|150/48 | |150/48 | ||
|W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności | |W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności | ||
| + | |- | ||
| + | |[[Kolej Leśna Hajnówka]] | ||
| + | |1917 | ||
| + | | | ||
| + | |600 | ||
| + | |style="background-color:green;"|Czynna | ||
| + | |360/>18 | ||
| + | |Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło. | ||
|- | |- | ||
Aktualna wersja na dzień 10:08, 31 mar 2020
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP[edytuj]
| Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | Długość linii maksymalnie/obecnie (km) | uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | 75 | Ruch turystyczny na odcinku Balnica - Przysłup |
| Kolej leśna Beniowa - Negryłów | 1910 | 1934 | 700 | Zlikwidowana | 5,6 | |
| Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia | po 1900 | około 1934 | 700 | Zlikwidowana | ||
| Kolej leśna w Czarnej Białostockiej | 1919 | 1990 | 600 | Nieczynna | 150/48 | W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności |
| Kolej Leśna Hajnówka | 1917 | 600 | Czynna | 360/>18 | Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło. |