Ełcka Kolej Wąskotorowa: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 114: | Linia 114: | ||
:* 1986 - 263 723 pasażerów, 19 720 t ładunków, | :* 1986 - 263 723 pasażerów, 19 720 t ładunków, | ||
:* 1991 - 227 582 pasażerów, 11 387 t ładunków, | :* 1991 - 227 582 pasażerów, 11 387 t ładunków, | ||
− | :* 1996 - | + | :* 1996 - 61 510 pasażerów, 4 305 t ładunków, |
Mimo to kolejkę modernizowano. W 1975 roku wprowadzono trakcję spalinową a w 1989 roku przeprowadzono przebudowę nawierzchni z całkowitą wymianą szyn na typ S42 i S49. Ostatnim istotnym usprawnieniem działania Ełckiej KD było uruchomienie przewozów wagonów normalnotorowych na wąskotorowych wagonach-transporterach w 1992 roku. Rok wcześniej kolejka została wpisana do rejestru zabytków. Koncepcja utworzenia w Ełku skansenu trakcji parowej w połączeniu z walorami krajobrazowymi kolejki zaowocowały uruchomieniem przewozów turystycznych. Jednocześnie ciągle prowadzono ograniczony ruch osobowy i towarowy. Ostatecznie Ełcka Kolej Dojazdowa została zlikwidowana przez PKP w 2001 roku. | Mimo to kolejkę modernizowano. W 1975 roku wprowadzono trakcję spalinową a w 1989 roku przeprowadzono przebudowę nawierzchni z całkowitą wymianą szyn na typ S42 i S49. Ostatnim istotnym usprawnieniem działania Ełckiej KD było uruchomienie przewozów wagonów normalnotorowych na wąskotorowych wagonach-transporterach w 1992 roku. Rok wcześniej kolejka została wpisana do rejestru zabytków. Koncepcja utworzenia w Ełku skansenu trakcji parowej w połączeniu z walorami krajobrazowymi kolejki zaowocowały uruchomieniem przewozów turystycznych. Jednocześnie ciągle prowadzono ograniczony ruch osobowy i towarowy. Ostatecznie Ełcka Kolej Dojazdowa została zlikwidowana przez PKP w 2001 roku. | ||
+ | |||
+ | Po zmianie szerokości toru na kolejce ełckiej znalazły się następujące lokomotywy: | ||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | !Oznaczenie<br>do 1961 r.<br> | ||
+ | !Oznaczenie<br>po 1962 r.<br> | ||
+ | !<br>Typ<br> | ||
+ | !<br>Producent<br> | ||
+ | !Nr<br>fabryczny<br> | ||
+ | !Rok<br>produkcji<br> | ||
+ | !<br>Przysłany<br> | ||
+ | !<br>Odesłany<br> | ||
+ | !<br>Uwagi<br> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |T2-1023 | ||
+ | |T3-1023 | ||
+ | |Bn2t | ||
+ | |Orenstein & Koppel | ||
+ | |12652 | ||
+ | |1935 | ||
+ | |1951 r. z Sochaczewa | ||
+ | |1961 r. do Sochaczewa | ||
+ | |<nowiki>+ 1968 w Mławie</nowiki> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |T3-1044 | ||
+ | |T4-1044 | ||
+ | |Bn2t | ||
+ | |Buddich | ||
+ | |k.932 | ||
+ | |1943 | ||
+ | |1970 r. z Gozdowa | ||
+ | |1971 r. na <nowiki>+</nowiki> | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Ty1-1087 | ||
+ | |Ty1-1087 | ||
+ | |Cn2t | ||
+ | |Freudenstein | ||
+ | |28 | ||
+ | |1900 | ||
+ | |1951 r. z Lisewa | ||
+ | |1957 r. odstawiony | ||
+ | |<nowiki>+ 1960 r.</nowiki> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Ty2-1122 | ||
+ | |<nowiki>-</nowiki> | ||
+ | |Cn2t | ||
+ | |Krauss | ||
+ | |6805 | ||
+ | |1913 | ||
+ | |1951 r. z Wielunia | ||
+ | |1956 r. na <nowiki>+</nowiki> | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Txb2-1221 | ||
+ | |Tyb4-1221 | ||
+ | |C1'n2t | ||
+ | |Henschel | ||
+ | |7589 | ||
+ | |1906 | ||
+ | |1951 r. z Opalenicy | ||
+ | |1968 r. do Białej Podlaskiej | ||
+ | |Egzemplarz zachowany<ref>[http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tyb4-1221 <nowiki>Wciąż pod parą... Tyb4-1221</nowiki></ref> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Txb2-1222 | ||
+ | |Tyb4-1222 | ||
+ | |C1'n2t | ||
+ | |Henschel | ||
+ | |8131 | ||
+ | |1907 | ||
+ | |1957 r. z Opalenicy | ||
+ | |1968 r. odstawiony | ||
+ | |<nowiki>+ 1972 r.</nowiki> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Txb2-1223 | ||
+ | |Tyb4-1223 | ||
+ | |C1'n2t | ||
+ | |Henschel | ||
+ | |9489 | ||
+ | |1908 | ||
+ | |1953 r. z Opalenicy | ||
+ | |1965 r. na <nowiki>+</nowiki> | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Tx2-1241 | ||
+ | |<nowiki>-</nowiki> | ||
+ | |Dn2t | ||
+ | |Orenstein & Koppel | ||
+ | |2976 | ||
+ | |1908 | ||
+ | |1952 r. z Wielunia | ||
+ | |1954 r. na <nowiki>+</nowiki> | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Tx3-1274 | ||
+ | |Tx28-1274 | ||
+ | |Dn2t | ||
+ | |Fablok | ||
+ | |308 | ||
+ | |1928 | ||
+ | |1962 r. z Sochaczewa<br>1967 r. z Mławy<br>1972 r. z Sochaczewa | ||
+ | |1963 r. do Sochaczewa<br>1967 r. do Sochaczewa<br>1974 r. do MK w Warszawie | ||
+ | |Egzemplarz zachowany<ref>http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tx28-1274 <nowiki>Wciąż pod parą... Tx28-1274</nowiki></ref> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |<nowiki>-</nowiki> | ||
+ | |Px48-1750 | ||
+ | |Dh2 | ||
+ | |Fablok | ||
+ | |2135 | ||
+ | |1951 | ||
+ | |1956 r. z Sompolna | ||
+ | |1957 r. do Kazimierzy Wielkiej | ||
+ | |Egzemplarz zachowany<ref>[http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50642 <nowiki>Px48-1750 na Tabor wąskotorowy w Polsce</nowiki>]</ref> | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |<nowiki>-</nowiki> | ||
+ | |Px48-1907 | ||
+ | |Dh2 | ||
+ | |Fablok | ||
+ | |4508 | ||
+ | |1955 | ||
+ | |1956 r. z Krośniewic | ||
+ | |1957 r. do Sompolna | ||
+ | |Egzemplarz zachowany<ref>[http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50755 <nowiki>Px48-1907 na Tabor wąskotorowy w Polsce</nowiki>]</ref> | ||
=== Stan obecny === | === Stan obecny === |
Wersja z 15:28, 9 kwi 2013
Ełcka Kolej Wąskotorowa | |
Poprzednie nazwy: Lycker Kleinbahn (1913-1945) Ełcka Kolej Wąskotorowa (1945-1957) | |
Rok budowy | 1913 |
Zleceniodawca budowy | Lycker Kleinbahn-Aktiengesellschaft |
Data wpisu do rejestru zabytków | 30.09.1991, WKZ 534/847/D/91 |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Pierwotny rozstaw szyn | 1000 mm |
Rok przekucia | 1951 |
Istniejące linie | Ełk Wąsk. - Turowo Laski Małe - Zawady-Tworki |
Długość czynnego odcinka | 15 km |
Długość całkowita istniejących szlaków | 48 km
|
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Ełk Wąskotorowy |
Inne ważniejsze stacje | Laski Małe, Sypitki, Turowo, Zawady-Tworki |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
Lycker Kleinbahn-Aktiengesellschaft | 1913 - 1945 |
PKP | 1945 – 2001 |
Miejski Ośrodek Rekreacji w Ełku | Od 2002
|
' |
Ełcka Kolej Wąskotorowa (EKW, niem. Lycker Kleinbahn) – zabytkowa kolej wąskotorowa o prześwicie toru 750 mm zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny na odcinku Ełk Wąsk. - Sypitki przy użyciu trakcji spalinowej, jak również parowej.
Historia
Powstanie i początki eksploatacji
Prace projektowe rozpoczęto z inicjatywy starosty ełckiego Carla Suermondta w 1905 roku. Kolejka miała za zadanie zaktywizować gospodarczo tereny przygranicznego powiatu o słabo rozwiniętej sieci dróg lokalnych. W celu realizacji zadania powołano Towarzystwo Akcyjne Kolejki Ełckiej (Lycker Kleinbahn Aktiengesellschaft). Akcjonariuszami LKAG było państwo pruskie z udziałem 1 050 000 M, Prowincja Prusy Wschodnie i Powiat Ełk z udziałami po 525 000 M oraz firma Lenz z Berlina, której powierzono budowę, dostawę taboru i prowadzenie ruchu z udziałem 490 000 M. Całkowity kapitał spółki wynosił 2 590 000 M [1].
Na początku 1913 roku LKAG otrzymało koncesję na "wąskotorową kolej parową z ruchem osobowym i towarowym na trasie z Ełku (Lyck) przez Brodowo (Brodowen) do Turowa (Thurowen) z odgałęzieniem z Brodowa do Zawad (Sawadden)" wraz z prawem do wywłaszczenia gruntów pod budowę[2].
W pierwszej kolejności powstała jednotorowa linia o rozstawie szyn 1000 mm z Ełku przez Brodowo do miejscowości Borzymy (Borzymmen) o długości 24,9 km wraz z odgałęzieniem do Zawad-Tworek o długości 9,8 km, którą otwarto 22 października 1913 roku[3]. Do budowy użyto szyn typu H-93 i H-100. Mimo miejscami trudnych warunków terenowych linia charakteryzowała się dosyć korzystnymi parametrami (jak na kolej wąskotorową). Maksymalne nachylenie wyniosło 13 promil a minimalny promień łuku - 150 m. Na trasie powstał szereg obiektów inżynierskich, między innymi:
- żelbetowy most na rzece Ełk,
- dwa stalowe mosty: na rzece Małkiń koło Sypitek i na rzeczce Pietraszce,
- dwa wiadukty drogowe koło Kalinowa;
Na stacji w Ełku wybudowano murowany budynek dworca oraz parowozownię w technologii szachulcowej (tzw. "pruski mur") z dwoma torami.
Budowę kolejnego odcinka przerwał wybuch I wojny światowej. Zajęcie praktycznie całych Prus Wschodnich przez armię rosyjską w początkowej fazie wojny doprowadziło do wstrzymania ruchu i ogromnych strat. Tabor został wywieziony do Rosji bądź uległ zniszczeniu. Po wyparciu Rosjan na początku 1915 roku sprowadzono nowy tabor i rozpoczęto odbudowę kolejki. Została ona uruchomiona ponownie 1 grudnia 1915 roku. Ostatni odcinek z Kalinowa (Kallinowen) do Turowa (Thurowen) otwarto 5 października 1918 roku[4].
Według letniego rozkładu z 1917 roku na odcinku Ełk - Kalinowo kursowały codziennie 3 pary pociągów, a na odcinku Laski Małe - Zawady-Tworki 2 pary. Dodatkowo poranny pociąg z Zawad-Tworek miał przedłużoną relację do Ełku. Poranny pociąg z Ełku do Kalinowa i popołudniowy w relacji powrotnej prowadziły wagon pocztowy. Wszystkie pociągi prowadziły wagony 2 i 3 klasy.
Pierwsze parowozy zakupiono w 1913 roku w firmie Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Były to 4 maszyny o mocy 130 KM typu 1'Bn2t (tendrzak z silnikiem bliźniaczym na parę nasyconą, dwoma osiami napędnymi i przednią osią toczną) o numerach seryjnych 2010-2013/1913, które na kolejce oznaczono numerami 1 - 4. Zakupiono również 8 wagonów osobowych 2 i 3 klasy, 2 wagony pocztowo/bagażowe oraz 36 oraz wagonów towarowych. Po wkroczeniu Rosjan cały tabor został wywieziony bądź zniszczony.
W 1915 roku do ponownego uruchomienia kolejki konieczne było sprowadzenie nowego taboru. Parowozy ponownie zamówiono w firmie Jung. Jako pierwsze przybyły 2 parowozy typu 1'Bn2t o numerach 2290/1916 i 2291/1916[5] (podobne do zamówionych w 1913 roku). W 1919 roku zakupiono dodatkowo maszynę typu 1'Cn2t (Jung 3054/1920[6]) o mocy 160 KM. Dwuosiowe wagony osobowe i bagażowe zamówiono w fabryce Waggon- und Maschinenbau AG (WUMAG) Görlitz.[7].
Okres międzywojenny
Okres bezpośrednio po I wojnie światowej był dla wszystkich kolejek lokalnych dość ciężki. Peryferyjne położenie, jak również niski stopień zaludnienia i uprzemysłowienia dodatkowo nie sprzyjały rozwojowi przedsiębiorstwa.
W 1924 roku Wschodniopruskie Towarzystwo Kolejowe (Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft) odkupiło pakiet akcji należący do firmy Lenz & Co. przejmując tym samym prowadzenie ruchu na kolejce. 30 czerwca 1924 roku Kolejka Ełcka została połączona z innymi wschodniopruskimi kolejkami należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Kolejki Wschodniopruskie SA (Ostpreußische Kleinbahnen AG). Siedzibę zarządu zlokalizowano w Królewcu. Poza kolejką ełcką w skład Kolejek Wschodniopruskich SA weszły min:
- Königsberger Kleinbahn (Kolejka Królewiecka) - 750 mm
- Ortelsburger Kleinbahn (odcinek Pupy - Rozogi) - 600 mm
- Rastenburger Kleinbahnen (Kolejki Kętrzyńskie) - 750 mm
- Schloßberger Kleinbahnen - 1000 mm
- Treuburger Kleinbahnen (Kolejki Oleckie)- 1000 mm
- Wehlau–Friedländer Kreisbahnen - 750 mm
- Kleinbahn Wöterkeim - Schippenbeil (Kolejka Wiatrowiec - Sępopol) - 1435 mm
W 1927 roku letni rozkład jazdy przewidywał codziennie jedną parę pociągów na odcinku Turowo - Ełk (rano dojazd do Ełku i powrót po południu (w dni robocze) bądź wieczorem (w dni wolne od pracy) do Turowa. W dni robocze przewidziano jedną parę w relacji Zawady-Tworki - Ełk. Dodatkowo w poniedziałki, środy, piątki i dni wolne od pracy kursował pociąg z Ełku do Kalinowa i z powrotem. Podróżni mieli do dyspozycji 2 klasy, zaś poczta przewożona była na odcinku Ełk - Turowo pod konwojem kolejowym[8].
W 1938 przewieziono 29 026 ton towarów i 54 837 pasażerów.
Rozkład jazdy obowiązujący w lecie 1939 roku przewidywał codziennie 2 pary pociągów na odcinku Maże - Ełk i 1,5 pary na odcinku Turowo - Kalinowo (jeden z pociągów na całym odcinku kursował tylko w dni poświąteczne, w pozostałe dni miał relację skróconą: Ełk - Maże). W dni robocze kursowały natomiast dodatkowo pociągi w relacji Kalinowo - Ełk - Turowo oraz Zawady-Tworki - Ełk - Zawady-Tworki[9].
W 1939 roku tabor składał się z:
- 5 parowozów tendrzaków,
- 9 dwuosiowych wagonów pasażerskich,
- 2 dwuosiowych wagonów pocztowych,
- 37 dwuosiowych wagonów towarowych o ładowności 7,5 t i rozstawie osi 3500 mm[10].
II wojna światowa
Pierwsze lata wojny upłynęły pod znakiem wytężonej pracy. Rekwizycja taboru samochodowego na potrzeby wojska i reglamentacja paliw płynnych spowodowały znaczny wzrost przewozów na wszystkich liniach kolejowych. Jednocześnie do ostatnich miesięcy 1944 roku obszar powiatu ełckiego znajdował się z dala od linii frontu i działania wojenne nie zakłócały pracy kolejki. Dopiero błyskawiczna ofensywa wojsk radzieckich doprowadziła do zdobycia Ełku 24 stycznia 1945 roku. Zacięte walki spowodowały znaczne zniszczenia w mieście, jednak kolejka nie ucierpiała zbyt mocno – szczęśliwie ocalały wszystkie parowozy. W chwili objęcia przez administrację polską 6 kwietnia 1945 Ełk był miastem niemal zupełnie wyludnionym, do którego stopniowo sprowadzano ludność z Kresów.
Pierwsze lata powojenne
Po zakończeniu wojny kolejka znalazła się pod zarządem Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Olsztynie i otrzymała polską nazwę: Ełcka Kolej Wąskotorowa. Tabor pozostawiony przez Niemców, dodatkowo uzupełniony sprowadzonym ze zniszczonej kolejki oleckiej[11] umożliwił wznowienie nieregularnych przewozów jeszcze w 1945 roku. W kolejnym roku udało się przywrócić normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Następny okres wraz ze wzrostem zaludnienia i odbudową gospodarki przyniósł systematyczny wzrost przewozów. Na przełomie lat '40 i '50 w ramach odgórnie narzuconych działań mających na celu ujednolicenie szerokości toru kolei wąskotorowych w Polsce podjęto decyzję o przebudowie Ełckiej Kolei Wąskotorowej na szerokość 750 mm. Prace przeprowadzono w 1951 roku.
Według rozkładu obowiązującego od 14 lipca 1946 roku na odcinku Ełk - Turowo kursowały codziennie 2 pary pociągów, zaś na odcinku Ełk - Zawada-Tworki - 1 para. W rozkładzie na lato 1947 roku dodano drugą parę do Zawady-Tworek i taki układ utrzymywał się do 1953 roku.
Bezpośrednio po wojnie na kolejce ełckiej znajdował się następujący tabor:
1. Parowozy:
- Nr 1 - 1'Bn2t, Jung 2290/1915 - od 1947 r.: Tya1-3152
- Nr 2 - 1'Bn2t, Jung 2291/1915 - od 1947 r.: Tya1-3151
- Nr 3 - 1'Cn2t, Jung 2358/1916 - od 1947 r.: Txa2-3341 (ex Kolejka Olecka nr 4)
- Nr 4 - 1'Cn2t, Jung 2359/1916 - od 1947 r.: Txa2-3342 (ex Kolejka Olecka nr 5)
- Nr 5 - 1'Cn2t, Jung 3054/1920 - od 1947 r.: Txa2-3343 [12]
2. Wagony osobowe:
- 5 dwuosiowych wagonów osobowych 3 klasy z otwartymi pomostami, WUMAG
- 2 dwuosiowe wagony bagażowe, WUMAG
3. Wagony towarowe:
- 30 dwuosiowych wagonów o ładowności 7,5 t i rozstawie osi 3500 mm
W związku z przebudową kolejki na szerokość 750 mm do Piaseczna przesłano 3 parowozy typu Txa2. Pozostały tabor przekazano na kolejki pomorskie.
Przebudowa i eksploatacja pod zarządem PKP
Zmiana szerokości toru poza całkowitą wymianą taboru nie wpłynęła w sposób znaczący na funkcjonowanie kolejki. W 1957 roku zlikwidowano Wydział Kolei Wąskotorowych DOKP w Olsztynie i w jego miejsce powołano Zarząd Kolei Dojazdowych. Jednocześnie samej kolejce nadano nazwę Ełcka Kolej Dojazdowa. Po likwidacji DOKP w Olsztynie nadzór nad kolejką przejął Zarząd Kolei Dojazdowych DOKP w Warszawie. Od końca lat '60 rozpoczyna się systematyczny spadek przewozów spowodowany rozwojem transportu drogowego. O ile w latach '50 przewożono w ciągu roku około 350 000 pasażerów i 40 000 t ładunków, to w kolejnych latach wartości te wynosiły:
- 1971 - 312 443 pasażerów, 32 044 t ładunków,
- 1976 - 275 441 pasażerów, 18 100 t ładunków,
- 1981 - 260 250 pasażerów, 13 836 t ładunków,
- 1986 - 263 723 pasażerów, 19 720 t ładunków,
- 1991 - 227 582 pasażerów, 11 387 t ładunków,
- 1996 - 61 510 pasażerów, 4 305 t ładunków,
Mimo to kolejkę modernizowano. W 1975 roku wprowadzono trakcję spalinową a w 1989 roku przeprowadzono przebudowę nawierzchni z całkowitą wymianą szyn na typ S42 i S49. Ostatnim istotnym usprawnieniem działania Ełckiej KD było uruchomienie przewozów wagonów normalnotorowych na wąskotorowych wagonach-transporterach w 1992 roku. Rok wcześniej kolejka została wpisana do rejestru zabytków. Koncepcja utworzenia w Ełku skansenu trakcji parowej w połączeniu z walorami krajobrazowymi kolejki zaowocowały uruchomieniem przewozów turystycznych. Jednocześnie ciągle prowadzono ograniczony ruch osobowy i towarowy. Ostatecznie Ełcka Kolej Dojazdowa została zlikwidowana przez PKP w 2001 roku.
Po zmianie szerokości toru na kolejce ełckiej znalazły się następujące lokomotywy:
Oznaczenie do 1961 r. |
Oznaczenie po 1962 r. |
Typ |
Producent |
Nr fabryczny |
Rok produkcji |
Przysłany |
Odesłany |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
T2-1023 | T3-1023 | Bn2t | Orenstein & Koppel | 12652 | 1935 | 1951 r. z Sochaczewa | 1961 r. do Sochaczewa | + 1968 w Mławie |
T3-1044 | T4-1044 | Bn2t | Buddich | k.932 | 1943 | 1970 r. z Gozdowa | 1971 r. na + | |
Ty1-1087 | Ty1-1087 | Cn2t | Freudenstein | 28 | 1900 | 1951 r. z Lisewa | 1957 r. odstawiony | + 1960 r. |
Ty2-1122 | - | Cn2t | Krauss | 6805 | 1913 | 1951 r. z Wielunia | 1956 r. na + | |
Txb2-1221 | Tyb4-1221 | C1'n2t | Henschel | 7589 | 1906 | 1951 r. z Opalenicy | 1968 r. do Białej Podlaskiej | Egzemplarz zachowany[13] |
Txb2-1222 | Tyb4-1222 | C1'n2t | Henschel | 8131 | 1907 | 1957 r. z Opalenicy | 1968 r. odstawiony | + 1972 r. |
Txb2-1223 | Tyb4-1223 | C1'n2t | Henschel | 9489 | 1908 | 1953 r. z Opalenicy | 1965 r. na + | |
Tx2-1241 | - | Dn2t | Orenstein & Koppel | 2976 | 1908 | 1952 r. z Wielunia | 1954 r. na + | |
Tx3-1274 | Tx28-1274 | Dn2t | Fablok | 308 | 1928 | 1962 r. z Sochaczewa 1967 r. z Mławy 1972 r. z Sochaczewa |
1963 r. do Sochaczewa 1967 r. do Sochaczewa 1974 r. do MK w Warszawie |
Egzemplarz zachowany[14] |
- | Px48-1750 | Dh2 | Fablok | 2135 | 1951 | 1956 r. z Sompolna | 1957 r. do Kazimierzy Wielkiej | Egzemplarz zachowany[15] |
- | Px48-1907 | Dh2 | Fablok | 4508 | 1955 | 1956 r. z Krośniewic | 1957 r. do Sompolna | Egzemplarz zachowany[16]
Stan obecnyW 2002 roku kolejka została przejęta przez ełcki Urząd Miasta i przekazana Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji, jako Ełcka Kolej Wąskotorowa. W historii EKW rozpoczął się nowy etap. Obecnie pociągi turystyczne kursują na odcinku Ełk - Sypitki. Stacja, muzeumNa ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – Ełk Wąskotorowy, położona w pobliżu głównej stacji kolejowej. W budynku funkcjonuje muzeum poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdziemy przedmioty wyprodukowane przed 1945 rokiem, od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy konduktorów, zawiadowców, dróżników. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów. Kolejną atrakcją turystyczną jest skansen pszczelarski, w którym rzeźbione są w pniach drzew ule, wyrabia się małe rzeźby z miodu i wosku pszczelego[17]. Muzeum Ełckiej Kolei Wąskotorowej
Kalendarium Kolei Wąskotorowej
Obecny tabor
Źródła
Przypisy
Galeria
Linki zewnętrzne
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Ełcka Kolej Wąskotorowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach. |