Nasielska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (kat)
(→‎Tabor: term)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 38: Linia 38:
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
 
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
 
Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:
* [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] Mz (1950–1952)
+
* [[Wagon spalinowy|wagony silnikowe]] Mz (1950–1952)
* [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[D-h2|Px48]] (1951–1986)
+
* [[Parowóz|lokomotywy parowe]] [[Px48]] (1951–1986)
 
* [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991)
 
* [[Wagon osobowy|wagony osobowe]] [[1Aw]] (1960–1991)
 
* [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[L45H|Lxd2]] (1983–2002)
 
* [[Spalinowóz|lokomotywy spalinowe]] [[L45H|Lxd2]] (1983–2002)

Aktualna wersja na dzień 08:57, 26 paź 2013

Nasielska Kolej Dojazdowa
'
Rok budowy 1950
Zleceniodawca budowy PKP
Rok rozbiórki 2011
Data wpisu do rejestru zabytków 20.03.2006*
Rozstaw szyn 750 mm


Istniejące linie brak


Linie rozebrane Nasielsk Wąsk. - Pułtusk
Długość zlikwidowanych linii 26,35 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Nasielsk Wąsk.
Inne ważniejsze stacje Winnica, Pułtusk
* - decyzją nr 315/2010 z dnia 23.04.2010[1] Mazowiecki WKZ odstąpił od wpisu do rejestru zabytków.
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
PKP do 2001



'

Historia[edytuj]

Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych (węglarkach), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1986 roku a dla towarowego w roku 2002. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. Kolej została wpisana do Rejestru Zabytków województwa mazowieckiego jednak w 2010 roku wpis uchylono. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.

Tabor[edytuj]

Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:

Więcej w artykule Tabor Nasielskiej Kolei Dojazdowej.

Linia[edytuj]

Stacja Kilometraż Opis stacji
Nasielsk Wąsk. 0 Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe.
Nasielsk Miasto 3,02
Poniaty 8,52
Skoroszki 10,45
Winnica 14,49 Stacja wyposażona w budynek stacyjny i ładownię.
Golądkowo 17,28
Kokoszka Mazowiecka 19,96
Płocochowo 22,02
Pułtusk 26,35 Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową.

Przypisy[edytuj]

Źródła[edytuj]

  • Zbigniew Tucholski, Nasielska Kolej Dojazdowa


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nasielska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.