Tw53: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(plus szablon)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{W edycji|Tw53-2566}}
 
 
 
 
{{Lokomotywa parowa infobox
 
{{Lokomotywa parowa infobox
 
|grafika                    = [[Plik:DSC02027am.JPG|290px]]
 
|grafika                    = [[Plik:DSC02027am.JPG|290px]]
Linia 13: Linia 10:
 
|rozstaw_szyn              = 750 mm, 785 mm
 
|rozstaw_szyn              = 750 mm, 785 mm
 
|długość_parowozu          = 8800 mm
 
|długość_parowozu          = 8800 mm
|szerokość                  = 2800 mm
+
|szerokość                  = 2080 mm
 
|wysokość                  = 3050 mm
 
|wysokość                  = 3050 mm
 
|układ_osi                  = 0-5-0
 
|układ_osi                  = 0-5-0
Linia 41: Linia 38:
  
  
Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic.
+
'''Tw53''' – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic<ref>{{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}</ref>.
 
 
  
 
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
 
Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:
  
•Tw53-2561
+
*Tw53-2561
 
+
*Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
•Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
+
*Tw53-2565
 
+
*Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
•Tw53-2565
+
*Tw53-2570
 
+
*Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
•Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
 
 
 
•Tw53-2570
 
  
•Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.
+
== Zachowane egzemplarze ==
  
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
Linia 68: Linia 61:
 
{{clear}}
 
{{clear}}
  
 +
== Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie ==
 +
 +
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Tw53]] | limit = 250
 +
|?Lw numer seryjny
 +
|?Lw rok produkcji
 +
|?Lw stan
 +
|?Lw ostatni rozstaw
 +
|?Lw ostatni typ silnika
 +
|?Lw ostatnie oznaczenie
 +
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 +
|?Lw uwagi
 +
|?Lw numer seryjny
 +
|?Lw strona
 +
|?Lw typ fabryczny
 +
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 +
|format=template
 +
|template=Lw tabela
 +
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 +
| outrotemplate=Lw tabela stop
 +
|link=all
 +
|headers=show
 +
|searchlabel=&hellip; dalsze wyniki
 +
|class=sortable wikitable smwtable
 +
}}
  
 +
== Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych ==
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
 
! Nr fabr.  
 
! Nr fabr.  
 +
! Nr kotła
 
! Rok prod.  
 
! Rok prod.  
 
! Stan  
 
! Stan  
Linia 79: Linia 98:
 
|-
 
|-
 
|[[Tw53/2647|2647]]
 
|[[Tw53/2647|2647]]
 +
|13963/54
 
| 1954
 
| 1954
| style="background-color:#ffac80;" | oczekuje NG
+
| style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 
| 785
 
| 785
 
| Tw53-2566
 
| Tw53-2566
| Rudy
+
| Bytom Karb Wąsk.
| kolor żółty
+
| 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia
 
|-
 
|-
 
|[[Tw53/3996|3996]]
 
|[[Tw53/3996|3996]]
 +
|13956/54
 
|1954
 
|1954
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
Linia 94: Linia 115:
 
|ex. Tw53-3996
 
|ex. Tw53-3996
 
|-
 
|-
|[[Tw53/2570|2570]]
+
|[[Tw53/2652|2652]]
 +
|13969/54
 
|1955
 
|1955
|style="background-color:#80FFFF;" | w trakcie renowacji
+
|style="background-color:#228b22;" | pomnik
 
|785
 
|785
 
|Tw53-2570
 
|Tw53-2570
 
|Racibórz
 
|Racibórz
 
|kolor zielony . Nazywany Halinką
 
|kolor zielony . Nazywany Halinką
 +
|-
 +
|[[Tw53/3990|3990]]
 +
|13950/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|785
 +
|Tw53-2561
 +
|Chabówka
 +
|Błędnie oznaczony numerem 2560
 +
|-
 +
|[[Tw53/2648|2648]]
 +
|13966/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|785
 +
|Tw53-2565
 +
|Sochaczew
 +
|Prostokątne Bufory
 +
|-
 +
|[[Tw53/2656|2646]]
 +
|13960/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | eksponat
 +
|750
 +
|Pw53-1980
 +
|Sochaczew
 +
|ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971
 +
|-
 +
|[[Tw53/3994|3994]]
 +
|13955/?
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 14.09.1981
 +
|785
 +
|Tw53-2562
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2645|2645]]
 +
|13961/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 18.04.1985
 +
|785
 +
|Tw53-2563
 +
|Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice
 +
|ex. PKP
 +
|-
 +
|[[Tw53/2649|2649]]
 +
|13965/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 24.11.1984
 +
|785
 +
|Tw53-2567
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2650|2650]]
 +
|13968/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 04.06.1983
 +
|785
 +
|Tw53-2568
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2651|2651]]
 +
|13967/?
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 31.08.1978
 +
|785
 +
|Tw53-2569
 +
|Bytom?
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/2643|2643]]
 +
|13958/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-2643
 +
|Huta Kościuszko
 +
|ex. Huta Florian
 +
|-
 +
|[[Tw53/2644|2644]]
 +
|13964/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1982
 +
|785
 +
|Tw53-2644
 +
|Huta Pokój
 +
|ex. Huta Bobrek
 +
|-
 +
|[[Tw53/3989|3989]]
 +
|12256/48
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-3989
 +
|Huta Kościuszko
 +
|zmiana kotła
 +
|-
 +
|[[Tw53/3991|3991]]
 +
|13951/54
 +
|1955
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1978
 +
|785
 +
|Tw53-3991
 +
|Huta Pokój
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/3992|3992]]
 +
|13952/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-3992
 +
|KWK Wujek
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/3993|3993]]
 +
|13953/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|785
 +
|Tw53-3993
 +
|Huta Kościuszko
 +
|ex. Huta Florian
 +
|-
 +
|[[Tw53/3995|3995]]
 +
|13954/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom
 +
|1000
 +
|Tw53-3995
 +
|KWK Zabrze-Bielszowice
 +
|przekuty z 785 mm
 +
|
 +
|-
 +
|[[Tw53/3997|3997]]
 +
|13957/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1988
 +
|785
 +
|Tw53-3997
 +
|KWK Pokój
 +
|ex. KWK Katowice
 +
|-
 +
|[[Tw53/3998|3998]]
 +
|13959/54
 +
|1954
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom 1974
 +
|785
 +
|Tw53-3998
 +
|KWK Wujek
 +
|
 
|}
 
|}
  
 +
*Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów
  
 +
{{Przypisy}}
  
 +
== Bibliografia ==
  
 
+
* {{cytuj pismo|nazwisko=Pokropiński|imię=Bogdan|tytuł=Parowóz wąskotorowy Tw53|czasopismo=Świat Kolei |wydawca=Emi-Press|wolumin=3/2010|strony=36-39|issn=1234-5962}}
 
+
* {{cytuj książkę |nazwisko = Pokropiński| imię = Bogdan|tytuł = Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej| wydawca = Wydawnictwa Komunikacji i Łączności| miejsce = Warszawa| rok = 2016| isbn = 9788320619638}}
'''ARTYKUŁ W TRAKCIE OPRACOWYWANIA'''
 
  
 
{{Wikipedia|Tw53}}
 
{{Wikipedia|Tw53}}

Aktualna wersja na dzień 16:21, 4 paź 2024

Tw53
DSC02027am.JPG
Tw53-2561 (błędnie oznaczony jako 2560) na ekspozycji w skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika Tw53
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1953 - 1954
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy 20
Rozstaw szyn 750 mm, 785 mm
Długość parowozu 8800 mm
Szerokość 2080 mm
Wysokość 3050 mm
Układ osi 0-5-0


Średnica kół napędowych 790 mm
Ciśnienie pary w kotle 13 atm
Powierzchnia rusztu 1,6 m2
Powierzchnia przegrzewacza 22 m2


Średnica cylindrów 450 mm
Skok tłoka 400 mm
Moc znamionowa 400 KM (294,2 kW)
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Masa własna 32,4 t
Masa służbowa 41,25 t


Zapas węgla 1,6 t
Zapas wody 4 m3



Tw53 – polski parowóz tendrzak budowany w latach 1953 - 1954 przez Fablok. Łącznie zbudowano 20 egzemplarzy tego parowozu, z czego 10 na potrzeby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz 10 na potrzeby górnośląskich zakładów przemysłowych do obsługi ich własnych kolei przemysłowych oraz bocznic[1].

Do dzisiejszych czasów zostało zachowane 6 parowozów z czego 2 z nich zostały przystosowane do współpracy z tendrami:

  • Tw53-2561
  • Tw53-2564 przebudowany na Pw53-1980. Zestawiony z tendrem Pt10-1980 od skasowanego parowozu Pxu z dostaw UNNRA.
  • Tw53-2565
  • Tw53-2566 Oczekuje na naprawę główną
  • Tw53-2570
  • Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48.

Zachowane egzemplarze[edytuj]



Lista lokomotyw Tw53 produkcji Fabloku w Chrzanowie[edytuj]

Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
Tw53/2467 1954 Odstawiona 785 mm Nie dotyczy Tw53-2566 Bytom Karb Wąskotorowy
Tw53/3990 1954 Eksponat 785 mm Nie dotyczy Tw53-2561 Skansen w Chabówce
Tw53/3996 1954 Odstawiona 785 mm Nie dotyczy Tw53-3996 Rudy
Tw53/2648 1955 Eksponat 785 mm Nie dotyczy Tw53-2565 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
Tw53/2652 1955 Pomnik 785 mm Nie dotyczy Tw53-2670 Racibórz


Lista wszystkich egezemplarzy serii Tw53 - tabela do przerzucenia do bazy danych[edytuj]

Nr fabr. Nr kotła Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Aktualne lub ostatnie
miejsce stacjonowania
Uwagi
2647 13963/54 1954 eksponat 785 Tw53-2566 Bytom Karb Wąsk. 05.03.2020 przetransportowany do Bytomia Karbia
3996 13956/54 1954 eksponat 785 Pw53-02 Rudy ex. Tw53-3996
2652 13969/54 1955 pomnik 785 Tw53-2570 Racibórz kolor zielony . Nazywany Halinką
3990 13950/54 1954 eksponat 785 Tw53-2561 Chabówka Błędnie oznaczony numerem 2560
2648 13966/54 1955 eksponat 785 Tw53-2565 Sochaczew Prostokątne Bufory
2646 13960/54 1955 eksponat 750 Pw53-1980 Sochaczew ex. Tw53-2564. Przebudowany w 1971
3994 13955/? 1954 złom 14.09.1981 785 Tw53-2562 Bytom?
2645 13961/? 1955 złom 18.04.1985 785 Tw53-2563 Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych PW Świętochłowice ex. PKP
2649 13965/? 1955 złom 24.11.1984 785 Tw53-2567 Bytom?
2650 13968/? 1955 złom 04.06.1983 785 Tw53-2568 Bytom?
2651 13967/? 1955 złom 31.08.1978 785 Tw53-2569 Bytom?
2643 13958/54 1954 złom 785 Tw53-2643 Huta Kościuszko ex. Huta Florian
2644 13964/54 1955 złom 1982 785 Tw53-2644 Huta Pokój ex. Huta Bobrek
3989 12256/48 1955 złom 785 Tw53-3989 Huta Kościuszko zmiana kotła
3991 13951/54 1955 złom 1978 785 Tw53-3991 Huta Pokój
3992 13952/54 1954 złom 785 Tw53-3992 KWK Wujek
3993 13953/54 1954 złom 785 Tw53-3993 Huta Kościuszko ex. Huta Florian
3995 13954/54 1954 złom 1000 Tw53-3995 KWK Zabrze-Bielszowice przekuty z 785 mm
3997 13957/54 1954 złom 1988 785 Tw53-3997 KWK Pokój ex. KWK Katowice
3998 13959/54 1954 złom 1974 785 Tw53-3998 KWK Wujek
  • Kotły zbudowane w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów

Przypisy

  1. Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962. 

Bibliografia[edytuj]

  • Bogdan Pokropiński. Parowóz wąskotorowy Tw53. „Świat Kolei”. 3/2010, ss. 36-39. Emi-Press. ISSN 1234-5962. 
  • Bogdan Pokropiński: Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2016. ISBN 9788320619638. 



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tw53. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.