Skansen kolejowy w Bielsku - Białej: Różnice pomiędzy wersjami
(→Opis) |
|||
Linia 17: | Linia 17: | ||
=== Normalnotorowy === | === Normalnotorowy === | ||
*Pt47-13 - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1948, po likwidacji ekspozycji przetransportowany do lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie, obecnie pomnik w Skarżysku - Kamiennej<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=pt47-13| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> | *Pt47-13 - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1948, po likwidacji ekspozycji przetransportowany do lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie, obecnie pomnik w Skarżysku - Kamiennej<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=pt47-13| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> | ||
− | *TKh0175 (oznaczony jako TKh-191<ref>{{cytuj stronę | url = http://kolejcieszyn.pl/index.php?s=skansen| tytuł = Koleje Śląska Cieszyńskiego| data dostępu = 2015-09-28| autor = Maciej Dembiniok| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref>) - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1957, ex ZGH Sabinów | + | *TKh0175 (oznaczony jako TKh-191<ref>{{cytuj stronę | url = http://kolejcieszyn.pl/index.php?s=skansen| tytuł = Koleje Śląska Cieszyńskiego| data dostępu = 2015-09-28| autor = Maciej Dembiniok| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref>) - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1957, ex ZGH Sabinów, obecnie w skansenie w Chabówce<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tkh191| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> |
*TKt3-16 - bud. F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing, 1935, ex KWK "Bielszowice", ex PKP, obecnie w skansenie w Chabówce<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tkt3-16| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> | *TKt3-16 - bud. F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing, 1935, ex KWK "Bielszowice", ex PKP, obecnie w skansenie w Chabówce<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tkt3-16| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> | ||
*Ty51-9 - bud. HCP, 1954, obecnie wrak na terenie lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=ty51-9| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> | *Ty51-9 - bud. HCP, 1954, obecnie wrak na terenie lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie<ref>{{cytuj stronę | url = http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=ty51-9| tytuł = Wciąż pod parą| data dostępu = 2015-09-28| autor = Tomisław Czarnecki| opublikowany = | praca = | data = | język = }}</ref> |
Aktualna wersja na dzień 00:50, 28 lip 2016
Skansen kolejowy w Bielsku - Białej - istniejąca w latach 1994 - 2001 ekspozycja parowozów zlokalizowana przy peronie 1A stacji Bielsko - Biała Główna.
Historia[edytuj]
Skansen powstał w roku 1994 z okazji przypadającej wtedy stoczterdziestej rocznicy powstania lokomotywowni w Czechowicach. Oficjalnego otwarcia dokonano 25 listopada 1994. Pierwotnie ekspozycja miała mieć charakter czasowy, przetrwała jednak do roku 2001, kiedy to decyzją nr 24/2001 Naczelnego Dyrektora Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z dnia 18 kwietnia 2001 rozpoczęto koncentrację taboru zabytkowego w kilku większych placówkach[1].
Opis[edytuj]
Ekspozycję zlokalizowao przy peronie 1A stacji Bielsko - Biała Główna. W momencie otwarcia składała się z 4 parowozów normalnotorowych oraz 2 wąskotorowych Każdy parowóz zaopatrzono w tabliczkę zawierającą informacje na jego temat. Na terenie skansenu ustawiono także semafor kształtowy[2].
Tabor[edytuj]
Wąskotorowy[edytuj]
- Las1892 (oznaczony jako Las 47) - parowóz na tor o rozstawie szyn 750 mm, bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1956, ex Kopalnia Rud Żelaza "Osiny" w Poraju, obecnie skansen w Chabówce[3]
- Tw53-2561 (oznaczony jako Tw53-2560) - parowóz na tor o rozstawie szyn 785 mm, bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1954, ex Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, obecnie skansen w Chabówce[4]
Normalnotorowy[edytuj]
- Pt47-13 - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1948, po likwidacji ekspozycji przetransportowany do lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie, obecnie pomnik w Skarżysku - Kamiennej[5]
- TKh0175 (oznaczony jako TKh-191[6]) - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1957, ex ZGH Sabinów, obecnie w skansenie w Chabówce[7]
- TKt3-16 - bud. F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing, 1935, ex KWK "Bielszowice", ex PKP, obecnie w skansenie w Chabówce[8]
- Ty51-9 - bud. HCP, 1954, obecnie wrak na terenie lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie[9]
Przypisy
- ↑ Marek Moczulski. Kącik wąskotorowy. „Świat Kolei”, s. 6. EMI-PRESS. ISSN 1234-5962.
- ↑ Maciej Dembiniok: Koleje Śląska Cieszyńskiego. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Maciej Dembiniok: Koleje Śląska Cieszyńskiego. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
- ↑ Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].