102E: Różnice pomiędzy wersjami
m (stub na podstawie wikipedii) |
Skubihenio (dyskusja | edycje) m (Linki zewnętrzne) |
||
| (Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| − | + | {{Lokomotywa elektryczna infobox | |
| + | |przeznaczenie_lokomotywy = pasażerska | ||
| + | |typ_lokomotywy = 102E (EP08) | ||
| + | |przewoźnik = [[PKP]] | ||
| + | |oznaczenie_przewoźnika = EP08 | ||
| + | |grafika = [[File:EP08.JPG|290px]] | ||
| + | |opis_zdjęcia = 102E (EP08-006 ze składem [[TLK]] na stacji Lublin. | ||
| + | |producent = [[Bombardier Transportation Polska|Pafawag]] | ||
| + | |lata_budowy = 1972-1976 | ||
| + | |liczba_członów = 1 | ||
| + | |układ_osi = Bo'Bo' | ||
| + | |masa_służbowa = 80 ton | ||
| + | |długość_ze_zderzakami = 15940 mm | ||
| + | |szerokość = 3038 mm | ||
| + | |wysokość = 4343 mm | ||
| + | |rozstaw_osi_skrajnych = 11650 mm | ||
| + | |średnica_kół = 1250 mm | ||
| + | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
| + | |nacisk_osi = 20 ton | ||
| + | |system_zasilania = 3 kV DC (3000 V prądu stałego) | ||
| + | |liczba_silników = 4 | ||
| + | |typ_silników = EE541c | ||
| + | |moc_ciągła = 2000 kW | ||
| + | |moc_godzinna = 2080 kW (2820 KM) | ||
| + | |siła_pociągowa = 25 ton | ||
| + | |stosunek_przekładni = 77:24 | ||
| + | |prędkość_konstrukcyjna = 140 km/h (obniżona do 130 km/h) | ||
| + | |sterowanie_wielokrotne = jest | ||
| + | |system_hamulca = Oerlikon | ||
| + | |system_ogrzewania = elektryczny | ||
| + | |uwagi = posiada sterowanie wielokrotne | ||
| + | }} | ||
| + | {{Rozbuduj}} | ||
| + | '''102E''' - polska normalnotorowa [[Elektrowóz|lokomotywa elektryczna]] przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na [[PKP]] oznaczona jako '''EP08'''. | ||
| + | ==Historia== | ||
| + | Lokomotywa produkowana w [[Pafawag]]u w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy [[AEI E]] i [[4E/303E]], na [[PKP]] oznaczone odpowiednio '''EU06''' i '''EU07'''. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, [[Pafawag]] wykonał jedynie 15 egzemplarzy. | ||
| + | |||
| + | ==Opis konstrukcji== | ||
| + | Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów. | ||
| + | |||
| + | ==Eksploatacja== | ||
| + | [[Plik:EP08-007.jpg|thumb|left|Klasyczne malowanie EP08]] | ||
| + | W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na [[Linia kolejowa nr 3|linii kolejowej]] łączącej Warszawę z Poznaniem, [[Linia kolejowa nr 17|linii kolejowej nr 17]] (część trasy Warszawa - Łódź), [[Linia kolejowa nr 4|CMK]] oraz rzadziej na [[Linia kolejowa nr 9|linii kolejowej nr 9]]. Prowadzą one pociągi kategorii [[TLK]], a niekiedy kategorii [[Pociąg ekspresowy|Ex]] oraz [[EIC]]. | ||
| + | W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity. | ||
| + | |||
| + | ==Linki zewnętrzne== | ||
| + | * [http://pl.wikipedia.org/wiki/Pafawag_102E Pafawag102E] | ||
| + | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | ||
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | ||
Aktualna wersja na dzień 22:04, 8 mar 2015
| 102E (EP08) | |
| 102E (EP08-006 ze składem TLK na stacji Lublin. | |
| Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
| Przewoźnik | PKP |
| Oznaczenie przewoźnika | EP08 |
| Producent | Pafawag |
| Lata budowy | 1972-1976 |
| Liczba członów | 1 |
| Układ osi | Bo'Bo' |
| Masa służbowa | 80 ton |
| Długość ze zderzakami | 15940 mm |
| Szerokość | 3038 mm |
| Wysokość | 4343 mm |
| Rozstaw osi skrajnych | 11650 mm |
| Nacisk osi na szyny | 20 ton |
| Średnica kół | 1250 mm |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| System zasilania | 3 kV DC (3000 V prądu stałego) |
| Liczba silników | 4 |
| Typ silników | EE541c |
| Moc ciągła | 2000 kW |
| Moc godzinna | 2080 kW (2820 KM) |
| Maksymalna siła pociągowa | 25 ton |
| Stosunek przekładni | 77:24 |
| Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h (obniżona do 130 km/h) |
| Sterowanie wielokrotne | jest |
| System hamulca | Oerlikon |
| System ogrzewania | elektryczny |
| posiada sterowanie wielokrotne | |
102E - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na PKP oznaczona jako EP08.
Historia[edytuj]
Lokomotywa produkowana w Pafawagu w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy AEI E i 4E/303E, na PKP oznaczone odpowiednio EU06 i EU07. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, Pafawag wykonał jedynie 15 egzemplarzy.
Opis konstrukcji[edytuj]
Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów.
Eksploatacja[edytuj]
W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem, linii kolejowej nr 17 (część trasy Warszawa - Łódź), CMK oraz rzadziej na linii kolejowej nr 9. Prowadzą one pociągi kategorii TLK, a niekiedy kategorii Ex oraz EIC. W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej.
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.