Mławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
(info o zamknięciu węzła Ciechanów) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|nazwy_wcześniejsze = | |nazwy_wcześniejsze = | ||
|grafika = | |grafika = | ||
− | |rok_budowy = 1915 ([[Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]]) | + | |rok_budowy = 1915 ([[Mława Wąskotorowa|Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]]) |
|cel_budowy = [[Wojskowa kolej polowa]] | |cel_budowy = [[Wojskowa kolej polowa]] | ||
|zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | |zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
|pierwotny_prześwit = 600 mm | |pierwotny_prześwit = 600 mm | ||
|rok_przekucia = ok. 1960 | |rok_przekucia = ok. 1960 | ||
− | |istniejące_linie = | + | |istniejące_linie = Mława Wąsk. - [[Maków Mazowiecki]] |
|długość_czynnego_odcinka = | |długość_czynnego_odcinka = | ||
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = 68,78 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = 68,78 km | ||
− | |linie_rozebrane = [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> | + | |linie_rozebrane = [[Ciechanów Wąskotorowy|Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> Ciechanów Wąsk. - [[Krasne]],<br/> Krasne - [[Zamość Mazowiecki]] |
|długość_zlikwidowanych_linii = 77 km | |długość_zlikwidowanych_linii = 77 km | ||
|stacje_styczne = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] | |stacje_styczne = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. | '''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. | ||
− | Jest | + | Jest jedyną istniejącą [[kolej wąskotorowa|koleją wąskotorową]] na północnym Mazowszu (po rozebraniu [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]]). |
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki. | W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki. | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową. | W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową. | ||
− | W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla | + | W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. |
Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej. | Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej. | ||
− | + | We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego. | |
− | + | Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
+ | [[Kategoria:Mławska Kolej Dojazdowa]] |
Aktualna wersja na dzień 21:05, 30 mar 2018
Mławska Kolej Dojazdowa | |
' | |
Rok budowy | 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki) |
Cel budowy | Wojskowa kolej polowa |
Zleceniodawca budowy | Armia Niemiecka |
Data wpisu do rejestru zabytków | 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615 |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Pierwotny rozstaw szyn | 600 mm |
Rok przekucia | ok. 1960 |
Istniejące linie | Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki |
Długość całkowita istniejących szlaków | 68,78 km |
Linie rozebrane | Ciechanów Wąsk. - Grudusk, Ciechanów Wąsk. - Krasne, Krasne - Zamość Mazowiecki |
Długość zlikwidowanych linii | 77 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Mława Wąsk., Ciechanów Wąsk. |
Inne ważniejsze stacje | Grudusk, Przasnysz, Krasne, Maków Mazowiecki |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
PKP | do 2001
|
' |
Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
Jest jedyną istniejącą koleją wąskotorową na północnym Mazowszu (po rozebraniu Nasielskiej Kolei Dojazdowej).
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.