Użytkownik:Zgroza/Brudnopis: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Mała Wieś) |
m |
||
(Nie pokazano 73 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 24: | Linia 24: | ||
|Kolei wąskotorowej nie było | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
|Bocznica od stacji Baborów<ref>http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest</ref> | |Bocznica od stacji Baborów<ref>http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Bierutów | ||
+ | |CWL | ||
+ | |1910-1945 | ||
+ | |600 | ||
+ | |31 | ||
+ | | | ||
+ | |od stacji Bierutów | ||
|- | |- | ||
Linia 31: | Linia 41: | ||
|600 | |600 | ||
|101 | |101 | ||
− | | | + | |WLs50/1704, WLs50/1705 |
|W Płocku (od 1934) | |W Płocku (od 1934) | ||
|- | |- | ||
Linia 41: | Linia 51: | ||
|750 | |750 | ||
| | | | ||
− | |w ostatnim okresie tylko bocznica do stacji Brześć | + | |w ostatnim okresie tylko bocznica do stacji Brześć [[WLs150/7083]] [[WLs150/7618]] |
|na stacji Brześć Kujawski | |na stacji Brześć Kujawski | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |Cukrownia Cedry Wielkie | ||
+ | |GDA | ||
+ | |1888-1916 | ||
+ | |600 | ||
+ | |25 | ||
+ | | | ||
+ | |stacja styczna z koleją normalną w Pszczółkach, wąska w Cedrach Wielkich (?) | ||
|- | |- | ||
Linia 51: | Linia 71: | ||
|600<ref>http://750mm.pl/index.php?topic=2909.0</ref> | |600<ref>http://750mm.pl/index.php?topic=2909.0</ref> | ||
|40 | |40 | ||
− | | | + | |Tubize 2179, WLs40/163 |
|od 1947 w stacji Lipno | |od 1947 w stacji Lipno | ||
|- | |- | ||
Linia 58: | Linia 78: | ||
|Cukrownia Chełmża | |Cukrownia Chełmża | ||
|CTR | |CTR | ||
− | | | + | |1908-1950 |
− | | | + | |600 |
− | | | + | |8 |
− | | | + | |[[WLs50/1966]] |
|Bocznica od stacji Chełmża<ref>http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest</ref> | |Bocznica od stacji Chełmża<ref>http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest</ref> | ||
|- | |- | ||
Linia 80: | Linia 100: | ||
|1000 | |1000 | ||
|8 | |8 | ||
− | | | + | |Maschinenbau-Gesellschaft Heilbronn numery 191 i 195.<ref>http://750mm.pl/index.php?topic=5354.0;topicseen</ref> |
|bocznica do normalnotorowej stacji Chybie | |bocznica do normalnotorowej stacji Chybie | ||
|- | |- | ||
Linia 86: | Linia 106: | ||
|Cukrownia Ciechanów | |Cukrownia Ciechanów | ||
|WCI | |WCI | ||
− | | | + | |1912-1915 i 1926-1955 |
|600<ref>http://750mm.pl/index.php?topic=4243.0</ref> | |600<ref>http://750mm.pl/index.php?topic=4243.0</ref> | ||
|18 | |18 | ||
Linia 93: | Linia 113: | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia w Częstocice | + | |Cukrownia Cielce |
+ | |ESI | ||
+ | |1922-1982 | ||
+ | |600 | ||
+ | |29 | ||
+ | |powiązana z cukrownią w Zbiersku i w Zdunach | ||
+ | |Stacja styczna z koleją normalnotorową w Błaszkach | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |Cukrownia Czersk | ||
+ | |WGR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |dziś - część Jasińca | ||
+ | |stacja Jasiniec Grójeckiej Kolei Dojazdowej, bocznica (?) | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |Cukrownia Częstocice | ||
|TOS | |TOS | ||
| | | | ||
Linia 107: | Linia 145: | ||
|750 | |750 | ||
| | | | ||
− | | | + | |[[WLs150/7615]], Henschel 22891/1936 |
|połączenie z Kujawskimi Kolejami Dojazdowymi na stacji Dobre Kujawskie} | |połączenie z Kujawskimi Kolejami Dojazdowymi na stacji Dobre Kujawskie} | ||
|- | |- | ||
Linia 132: | Linia 170: | ||
|Cukrownia Glinojeck | |Cukrownia Glinojeck | ||
|WCI | |WCI | ||
− | | | + | | |
− | | | + | | |
− | | | + | | |
− | | | + | |Własnej kolei wąskotorowej nie było, patrz - cukrownia Izabelin |
|Bocznica od stacji Raciąż | |Bocznica od stacji Raciąż | ||
|- | |- | ||
Linia 155: | Linia 193: | ||
|600 | |600 | ||
|19 | |19 | ||
− | |w 1893 przejęta przez powiat witkowski<ref>Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013</ref> | + | |w 1893 przejęta przez powiat witkowski<ref>Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013</ref>, 2WLs50/1961 |
|Bocznica od stacji Gniezno i Gniezno Wąsk. | |Bocznica od stacji Gniezno i Gniezno Wąsk. | ||
|- | |- | ||
Linia 164: | Linia 202: | ||
|600 -> 750 | |600 -> 750 | ||
| | | | ||
− | | | + | |[[WLs150/7615]] |
|na stacji Gosławice Wąskotorowe/normalnotorowa od stacji Konin | |na stacji Gosławice Wąskotorowe/normalnotorowa od stacji Konin | ||
|- | |- | ||
Linia 191: | Linia 229: | ||
| | | | ||
| | | | ||
− | |Własnej kolei wąskotorowej nie było | + | |Własnej kolei wąskotorowej nie było, O&K Ty 9785 |
|Bocznica od stacji Gryfice i wąskotorowej Gryfice Cukrownia | |Bocznica od stacji Gryfice i wąskotorowej Gryfice Cukrownia | ||
|- | |- | ||
Linia 202: | Linia 240: | ||
| | | | ||
|Bocznica od stacji Teresin | |Bocznica od stacji Teresin | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |Cukrownia Irena | ||
+ | |ELC | ||
+ | |1921-1949 | ||
+ | |600 | ||
+ | |55 | ||
+ | |W Łyszkowicach, po zamknięciu cukrowni w 1949 sieć do cukrowni Leśmierz i Młynów | ||
+ | |Stacja styczna z koleją normalnotorową w Domaniewicach | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |Cukrownia Izabelin | ||
+ | |WCI | ||
+ | |1922-1972 | ||
+ | |600 | ||
+ | |44 | ||
+ | |W Glinojecku, WLs50/1746 | ||
+ | |Stacja styczna z koleją normalnotorową w Baboszewie | ||
|- | |- | ||
Linia 209: | Linia 265: | ||
|600/1435<ref>Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013</ref> | |600/1435<ref>Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013</ref> | ||
|18+8 | |18+8 | ||
− | | | + | |Henschel 1949/1885 Tkh 100-5<ref>http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_henschel.htm</ref> |
|Bocznica od stacji Janikowo | |Bocznica od stacji Janikowo | ||
|- | |- | ||
Linia 215: | Linia 271: | ||
|- | |- | ||
|Cukrownia Jawor | |Cukrownia Jawor | ||
− | |DJA| | + | |DJA |
+ | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|Kolei wąskotorowej nie było | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
|Bocznica od stacji Stary Jawor/Jawor | |Bocznica od stacji Stary Jawor/Jawor | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |Cukrownia Józefów | ||
+ | |WZ | ||
+ | |1925-1947 | ||
+ | |600 | ||
+ | |20 | ||
+ | |w Płochocinie | ||
+ | |Bocznica od stacji Płochocin | ||
|- | |- | ||
Linia 234: | Linia 300: | ||
|Cukrownia Klecina | |Cukrownia Klecina | ||
|DW | |DW | ||
− | | | + | |1907-1968 |
− | |750 | + | |750/800 |
− | | | + | |35 |
− | | | + | |od 1907 przejęta sieć cukrowni Krajków |
|bocznica od stacji Wrocław Klecina | |bocznica od stacji Wrocław Klecina | ||
|- | |- | ||
Linia 247: | Linia 313: | ||
|600 | |600 | ||
|52 | |52 | ||
− | |Z przerwą w działaniu po I wojnie | + | |Z przerwą w działaniu po I wojnie, Hanomag 6272, Henschel 14252/1916<ref>http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_henschel.htm</ref> |
|bocznica od stacji Klemensów | |bocznica od stacji Klemensów | ||
|- | |- | ||
Linia 259: | Linia 325: | ||
|Kolei wąskotorowej nie było | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
|bocznica od stacji (Stargard) Kluczewo | |bocznica od stacji (Stargard) Kluczewo | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Kobierzyce | ||
+ | |DWR | ||
+ | |1890-1945(?) | ||
+ | |600 | ||
+ | |11 | ||
+ | |już w 1938 na topo jako była cukrownia | ||
+ | |bocznica od stacji Kobierzyce | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Kondratowice | ||
+ | |DST | ||
+ | |1900-1945(1955) | ||
+ | |600 | ||
+ | |20 | ||
+ | |linie przekazane w użytkowanie cukrowni Strzelin po 1945 | ||
+ | |bocznica od stacji Kondratowice | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Konstacja | ||
+ | |EKU | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |w Kutnie, własnej kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |bocznica od stacji Kutno | ||
|- | |- | ||
Linia 269: | Linia 365: | ||
| | | | ||
|bocznica od stacji Kościan | |bocznica od stacji Kościan | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Krajków | ||
+ | |DWR | ||
+ | |1883-1907 | ||
+ | |800 | ||
+ | |35 | ||
+ | |od 1907 przejęta przez cukrownię Klecina | ||
+ | |stacja styczna z koleją normalnotorową Żórawina | ||
|- | |- | ||
Linia 276: | Linia 382: | ||
|600/750 | |600/750 | ||
|10 | |10 | ||
− | |W ostatnim okresie tylko odcinek Krasne-Krasiniec | + | |W ostatnim okresie tylko odcinek Krasne-Krasiniec [[WLs150/6034]] |
|połączenie od stacji Krasne (czy bocznica?) | |połączenie od stacji Krasne (czy bocznica?) | ||
|- | |- | ||
Linia 295: | Linia 401: | ||
|716/750 | |716/750 | ||
|~200 | |~200 | ||
− | | | + | |[[WLs150/6843]] |
|bocznica normalnotorowa od stacji Kruszwica, połączenie z kolejami kujawskim w ... | |bocznica normalnotorowa od stacji Kruszwica, połączenie z kolejami kujawskim w ... | ||
|- | |- | ||
Linia 305: | Linia 411: | ||
|600 | |600 | ||
|114 | |114 | ||
− | |przejęcie linii cukrowni Młynów w | + | |przejęcie linii cukrowni Młynów w ???<ref>https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_Cukrowni_Le%C5%9Bmierz</ref> Ryś 1541 |
− | |na stacji Sierpów, stacja styczna w Jackowicach | + | |na stacji Sierpów, stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach |
|- | |- | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia | + | |Cukrownia Lisewo |
− | | | + | |GMB |
− | | | + | |1894-1897 |
− | | | + | |750 |
− | | | + | |29 |
− | | | + | |Kolej wąskotorowa upubliczniona w 1897. |
− | + | |Bocznica od stacji Lisewo i Lisewo Wąskotorowe<ref>http://750mm.pl/index.php?topic=3847.0</ref> | |
|- | |- | ||
Linia 325: | Linia 431: | ||
|600/750 | |600/750 | ||
|91 | |91 | ||
− | |przejęcie linii cukrowni | + | |przejęcie linii cukrowni Milejów, zbycie części linii na rzecz cukrowni Garbów w 1937, linie nie tworzyły jednej sieci |
|bocznica od stacji Lublin, także na stacji Sadurki i stacji Jaszczów | |bocznica od stacji Lublin, także na stacji Sadurki i stacji Jaszczów | ||
|- | |- | ||
Linia 337: | Linia 443: | ||
|Kolei wąskotorowej nie było | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
|Bocznica od stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie | |Bocznica od stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Łanięta | ||
+ | |EKU | ||
+ | |1922-? | ||
+ | |600 | ||
+ | | | ||
+ | |Kolej wąskotorowa przejęta przez cukrownię Dobrzelin | ||
+ | |Stacja styczna z koleją normalnotorową w Strzelcach Kujawskich | ||
|- | |- | ||
Linia 348: | Linia 464: | ||
|Bocznica od stacji Łapy | |Bocznica od stacji Łapy | ||
|- | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Łubna | ||
+ | |TKA | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |w Kazimierzy Wlk, własnej kolei wąskotorowej nie było [[WLs150/7217]] | ||
+ | |bocznica od stacji Kazimierza Wlk. | ||
+ | |- | ||
+ | |||
|- | |- | ||
Linia 357: | Linia 484: | ||
|Własnej kolei wąskotorowej nie było | |Własnej kolei wąskotorowej nie było | ||
|Bocznica od stacji Malbork i Malbork Wąskotorowy | |Bocznica od stacji Malbork i Malbork Wąskotorowy | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Mała Wieś | ||
+ | |WPL | ||
+ | |1927-1980 | ||
+ | |600 | ||
+ | |63 | ||
+ | |HF Borsig 10386 | ||
+ | |stacja styczna z koleją normalnotorową w Płońsku | ||
|- | |- | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia | + | |Cukrownia Małoszyn |
− | | | + | |DSR |
+ | | | ||
+ | | | ||
| | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Malczyce | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Maria | ||
+ | |EKU | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
− | |bocznica od stacji | + | |W Sójkach, kolei wąskotorowej nie było |
+ | |Bocznica szlakowa od linii kolejowej Kutno-Płock na mapie '44<ref>http://igrek.amzp.pl/5</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Mątwy | ||
+ | |CIN | ||
+ | |1893-1945 | ||
+ | |750 | ||
+ | |?? | ||
+ | |w 1945 przejęta przez cukrownię Kruszwica | ||
+ | |bocznica od stacji normalnotorowej Mątwy | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Mełno | ||
+ | |CGR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Mełno | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Michałów | ||
+ | |WZ | ||
+ | |1922-1971 | ||
+ | |750 | ||
+ | |24 | ||
+ | |w Lesznie | ||
+ | |stacja styczna z koleją normalnotorową w Błoniu | ||
|- | |- | ||
|- | |- | ||
− | |Cukrownia | + | |Cukrownia Miejska Górka |
− | | | + | |PRA |
− | | | + | |1904-1955 |
|600 | |600 | ||
− | | | + | |16 |
| | | | ||
− | |stacja styczna z koleją normalnotorową w | + | |bocznica od stacji Miejska Górka |
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Milejów | ||
+ | |LLE | ||
+ | |1908-1937 | ||
+ | |600 | ||
+ | |40 | ||
+ | |Po 1937 do cukrowni Lublin | ||
+ | |stacja styczna z koleją normalnotorową w Jaszczowie | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Mircze | ||
+ | |LHR | ||
+ | |1902-1915 | ||
+ | |? | ||
+ | |25 | ||
+ | |Po zamknięciu cukrowni do cukrowni Nieledew | ||
+ | |stacja styczna z siecią Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej | ||
|- | |- | ||
Linia 388: | Linia 586: | ||
|Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do cukrowni Leśmierz/Dobrzelin | |Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do cukrowni Leśmierz/Dobrzelin | ||
|stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach | |stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Model | ||
+ | |WGS | ||
+ | | | ||
+ | |600 | ||
+ | | | ||
+ | |własna kolej fabryczna <ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=17077&from=FBC] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"</ref> do Luszyna <ref> http://igrek.amzp.pl/4297 </ref>, część sieci cukrowni Dobrzelin <ref>Ciechański</ref> | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Nakło | ||
+ | |CNA | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Własnej kolei wąskotorowej nie było; Henschel 25117 | ||
+ | |Bocznica od stacji Nakło (normalna i wąska) | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Nieledew | ||
+ | |LHR | ||
+ | |1905-1935 | ||
+ | |600/750 | ||
+ | |122 | ||
+ | |Przejęła sieć cukrowni Mircze i Poturzyn, potem do cukrowni Strzyżów a następnie Werbkowice. | ||
+ | |kilka stacji stycznych z siecią Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Nowy Staw | ||
+ | |GND | ||
+ | |1893-1897 | ||
+ | |750 | ||
+ | |33 | ||
+ | |Przejęcie przez Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft; Krauss-Maffei Ty1 15506 | ||
+ | |Bocznica od stacji Nowy Staw Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Opalenica | ||
+ | |PNT | ||
+ | |1886-1896 | ||
+ | |750 | ||
+ | |18 | ||
+ | |W 1896 kolejka przekazana Towarzystwu Kolejki Opalenickiej | ||
+ | |Bocznica od stacji Opalenica (normalna i wąska) | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Opole Lubelskie | ||
+ | |LOP | ||
+ | |1911-1970 | ||
+ | |750 | ||
+ | |78 | ||
+ | |Część linii publiczna od 1918, przejęta linia cukrowni Zagłoba | ||
+ | |Bocznica od stacji Opole Lubelskie | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Ostrowite | ||
+ | |CRY | ||
+ | |1925-1992 | ||
+ | |750 | ||
+ | |36 | ||
+ | |Rozebrana 2012; KP4-3762 Chrzanów | ||
+ | |Stacja styczna z koleją normalnotorową w Brodnicy | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Ostrowy | ||
+ | |EKU | ||
+ | |1913-1918 | ||
+ | |750 | ||
+ | |49 | ||
+ | |Upubliczniona 1918, [[WLs150/6034]] | ||
+ | |Bocznica od stacji Ostrowy i wąskotorowa od Ostrowy-Cukrownia | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Otmuchów | ||
+ | |ONY | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Otmuchów Cukrownia | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Pakość | ||
+ | |CIN | ||
+ | |1880-???<ref>http://www.tpkkd.pl/historia-krosniewickiej-kolei-dojazdowej/</ref> | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |przejęta przez cukrownię w Tucznie | ||
+ | |na stacji Pakość i na stacji Janikowo przez kolej cukrowni Janikowo??? | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Pastuchów | ||
+ | |DSW | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Jaworzyna Śl. | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Pelplin | ||
+ | |GTC | ||
+ | |1895-1977 | ||
+ | |750 | ||
+ | |36 | ||
+ | |Krauss&Maffei, Tyb 3417 | ||
+ | |Bocznica od stacji Pelplin | ||
|- | |- | ||
Linia 398: | Linia 717: | ||
|Kolei wąskotorowej nie było | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
|Bocznica od stacji Polska Cerekiew | |Bocznica od stacji Polska Cerekiew | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Poturzyn | ||
+ | |LTM | ||
+ | |1901-1922 | ||
+ | |? | ||
+ | |15 | ||
+ | |Po 1922 do cukrowni Nieledew | ||
+ | |port na Bugu w Kryłowie, po 1917 stacja Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej w Poturzynie | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Pruszcz | ||
+ | |GDA | ||
+ | |po 1920-1950 | ||
+ | |750 | ||
+ | |12 | ||
+ | |Przejęta od cukrowni Sobowidz | ||
+ | |Bocznica od stacji Pruszcz Gdański | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Przeworsk | ||
+ | |RPZ | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Własnej kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Przeworsk i Przeworsk Wąskotorowy | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Pustków | ||
+ | |DWR | ||
+ | |1884-1970 | ||
+ | |750 | ||
+ | |27 | ||
+ | | | ||
+ | |Bocznica od stacji Pustków Żurawski | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Racibórz | ||
+ | |SRC | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Racibórz | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Rejowiec | ||
+ | |LCH | ||
+ | |przed 1927 - po 1936 | ||
+ | |600 | ||
+ | |24<ref>https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=348344599265521&id=100022699520555</ref> | ||
+ | |Kolej zakładowa do Kostunina wymieniona w lokalnym źródle wspominkowym <ref> Zdzisław Kalinowski Cukrownia Rejowiec wspomnienie http://kalinowski.weebly.com/artykuly.html </ref> oraz widoczna na mapie WIG z 1936<ref>http://igrek.amzp.pl/details.php?id=4543</ref> | ||
+ | |Bocznica od stacji Rejowiec | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Ropczyce | ||
+ | |RRS | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |Bocznica od stacji Ropczyce | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Rytwiany | ||
+ | |TSZ | ||
+ | | | ||
+ | |600 | ||
+ | |22,5<ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=17077&from=FBC] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"</ref> | ||
+ | | | ||
+ | |Bocznica od stacji wąstkotorowej Rytwiany | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Sokołów Podlaski | ||
+ | |WSK | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było. Dawniej Cukrownia Elżbietów | ||
+ | |Bocznica od stacji Sokołów Podlaski | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Stare Pole | ||
+ | |GMB | ||
+ | |1958-1967 | ||
+ | |750 | ||
+ | |30 | ||
+ | |kolej przejęta od PKP | ||
+ | |Bocznica od stacji Stare Pole, po przejęciu stacja styczna Malbork Kałdowo | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Strzelin | ||
+ | |DST | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było, ale użytkowała sieć cukrowni Kondratowice w latach 1945-1955. | ||
+ | |Bocznica szlakowa Strzelin Cukrownia | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Strzelce | ||
+ | |EKU | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Bocznica od stacji Strzelce Kujawskie <ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=17077&from=FBC] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"</ref>, połączenie z siecią cukrowni Dobrzelin | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Strzyżów | ||
+ | |LHR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było<ref>http://zamojskie.lubelskakolej.net/hkdhist.htm</ref> | ||
+ | |Bocznica od stacji Strzyżów Hrubieszowski (wąskotorowej), bocznica od stacji Iżów <ref>http://fotopolska.eu/Cukrownia_Most_kolejowy</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Szamotuły | ||
+ | |PSZ | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |Bocznica od stacji Szamotuły | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Szczecin | ||
+ | |ZS | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |Bocznica od stacji Szczecin Gumieńce | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Środa Wielkopolska | ||
+ | |PSR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Własnej kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |Bocznica od stacji Środa Wielkopolska i Środa Wielkopolska Wąskotorowa | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Świdnica | ||
+ | |DSW | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |Bocznica od stacji Pszenno | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Świecie | ||
+ | |CSW | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |Bocznica od stacji Świecie nad Wisłą | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Tomczyn | ||
+ | |EKU | ||
+ | | | ||
+ | |600 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |połączenie z siecią cukrowni Dobrzelin | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Trawniki | ||
+ | |LSW | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |własnej kolei wąskotorowej nie było | ||
+ | |bocznica od stacji Trawniki (?) | ||
|- | |- | ||
Linia 405: | Linia 924: | ||
|CIN | |CIN | ||
|1882-2003 | |1882-2003 | ||
− | |750 | + | |900/750 |
|140 | |140 | ||
+ | |WLs150/6033, Henschel 12550/1914<ref>http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_henschel.htm</ref> | ||
+ | |bocznica normalnotorowa od stacji Jaksice | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Unisław | ||
+ | |CCH | ||
| | | | ||
− | |bocznica normalnotorowa od stacji | + | | |
+ | | | ||
+ | |Artykuł z ŚK 10/2017 wspomina o 2 km kolejki, takoż Gazeta Cukrownicza <ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=17077&from=FBC] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"</ref> | ||
+ | |bocznica normalnotorowa od stacji Unisław | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Werbkowice | ||
+ | |LHR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Własnej kolei wąskotorowej nie było. 2WLs50/1413 | ||
+ | |bocznica normalnotorowa od stacji Werbkowice, bocznica od stacji Werbkowice Wąskotorowe | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Wieluń | ||
+ | |EWI | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |bocznica normalnotorowa od stacji Wieluń Dąbrowa | ||
|- | |- | ||
Linia 422: | Linia 971: | ||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Witaszyce | ||
+ | |PJA | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |Własnej kolei wąskotorowej nie było. | ||
+ | |bocznica od stacji Witaszyce i od stacji Witaszyce Wąskotorowe | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Włostów | ||
+ | |TOP | ||
+ | |1916-1992 | ||
+ | |600/750 | ||
+ | |35 | ||
+ | |[[WLs150/6032]] | ||
+ | |najpierw Iwaniska, potem Jachimowice - punkty styczne z koleją jędrzejowską | ||
+ | |- | ||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Wożuczyn | ||
+ | |LTM | ||
+ | |1913-~1919 | ||
+ | |750 | ||
+ | |12 | ||
+ | |upubliczniona po I WŚ | ||
+ | |po upublicznieniu bocznica od stacji Wożuczyn | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Wrocław | ||
+ | |DW | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |kolei wąskotorowej brak | ||
+ | |bocznica od stacji Wrocław Sołtysowice | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Wróblin | ||
+ | |OB | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |kolei wąskotorowej brak | ||
+ | |bocznica od stacji Lewin Brzeski | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Wróblin | ||
+ | |OB | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |kolei wąskotorowej brak | ||
+ | |bocznica od stacji Lewin Brzeski | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Września | ||
+ | |PWR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |kolei wąskotorowej brak | ||
+ | |bocznica od stacji Września, Września Wąskotorowa <ref>http://fotopolska.eu/Wrzesnia/b47279,Cukrownia_Wrzesnia_SA.html?f=294047-foto</ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Zagłoba | ||
+ | |LOP | ||
+ | |1892-1918 | ||
+ | |750 | ||
+ | |28 | ||
+ | |przejęta przez cukrownię Opole Lubelskie | ||
+ | |brak | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Zakrzówek | ||
+ | |LKR | ||
+ | |1928-1948 | ||
+ | |? | ||
+ | |30 | ||
+ | | | ||
+ | |stacja stycznia odcinka izolowanego Niedrzwica, ale brak od samej cukrowni??? Wg <ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccontent?id=17077&from=FBC] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"</ref> bocznica od stacji Wilkołaz | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Zbiersk | ||
+ | |PKA | ||
+ | |1916-1917, 1924-~1975 | ||
+ | |750 | ||
+ | |72 | ||
+ | |pierwsze odcinki (35 km wraz ze stacją styczną z koleją normalnotorową Opatówek) upublicznione w 1917 Chrzanów Las 3335 | ||
+ | |bocznica od stacji Zbiersk, stacja styczna z koleją normalnotorową Kucharki | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Zduny | ||
+ | |PKR | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |cukrownia po wojnie wykorzystywała fragment sieci cukrowni Cielce; Las 3276 Chrzanów | ||
+ | |bocznica od stacji Zduny | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Ziębice | ||
+ | |DZA | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |kolei wąskotorowej brak | ||
+ | |bocznica od stacji Ziębice | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
|Cukrownia Żnin | |Cukrownia Żnin | ||
− | |CZN | + | |CZN |
− | | | + | |1894-1971 |
|600 | |600 | ||
+ | |50 | ||
+ | |Lowa 8344 | ||
+ | |połączenie z Żnińską Koleją Dojazdową i PKP na stacji Żnin | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Żórawina | ||
+ | |DWR | ||
+ | |1890-1966 | ||
+ | |600 | ||
+ | |24 | ||
| | | | ||
− | | | + | |kolejka dochodziła do stacji normalnotorowej Żórawina |
− | |||
|- | |- | ||
Aktualna wersja na dzień 17:15, 24 lis 2019
Lista cukrowni i ich połączeń z koleją w dzisiejszych granicach Polski.
Głównym opracowaniem tematu jest praca Ariela Ciechańskiego "Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010", IGiPZ PAN 2013.
Długość toru - czyli całkowita długość wszystkich odcinków przez cały okres istnienia.
Zakład | Lokalizacja | Czas działania | Prześwit [mm] | Długość toru | Uwagi | Połączenie z kolejami publicznymi |
---|---|---|---|---|---|---|
Cukrownia Baborów | OGL | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Baborów[1] | |||
Cukrownia Bierutów | CWL | 1910-1945 | 600 | 31 | od stacji Bierutów | |
Cukrownia Borowiczki | WP | 1921-1971 | 600 | 101 | WLs50/1704, WLs50/1705 | W Płocku (od 1934) |
Cukrownia Brześć Kujawski | CWL | 1900-2008 | 750 | w ostatnim okresie tylko bocznica do stacji Brześć WLs150/7083 WLs150/7618 | na stacji Brześć Kujawski | |
Cukrownia Cedry Wielkie | GDA | 1888-1916 | 600 | 25 | stacja styczna z koleją normalną w Pszczółkach, wąska w Cedrach Wielkich (?) | |
Cukrownia Chełmica | CWL | 1927-ok. 1970 | 600[2] | 40 | Tubize 2179, WLs40/163 | od 1947 w stacji Lipno |
Cukrownia Chełmża | CTR | 1908-1950 | 600 | 8 | WLs50/1966 | Bocznica od stacji Chełmża[3] |
Cukrownia Choceń | CRA | 1916-1933 | 750 | 49 km (1928)[4] | Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do Cukrowni Brześć Kujawski | połączenie z kolejami państwowymi na stacji Czerniewice |
Cukrownia Chybie | SCI | 1884-ok. 1918[5] | 1000 | 8 | Maschinenbau-Gesellschaft Heilbronn numery 191 i 195.[6] | bocznica do normalnotorowej stacji Chybie |
Cukrownia Ciechanów | WCI | 1912-1915 i 1926-1955 | 600[7] | 18 | w stacji Ciechanów z torem normalnym i wąskim MKD | |
Cukrownia Cielce | ESI | 1922-1982 | 600 | 29 | powiązana z cukrownią w Zbiersku i w Zdunach | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Błaszkach |
Cukrownia Czersk | WGR | dziś - część Jasińca | stacja Jasiniec Grójeckiej Kolei Dojazdowej, bocznica (?) | |||
Cukrownia Częstocice | TOS | brak kolei wąskotorowej | w stacji Ostrowiec Św. z torem normalnym | |||
Cukrownia Dobre | CRA | 1908-2002 | 750 | WLs150/7615, Henschel 22891/1936 | połączenie z Kujawskimi Kolejami Dojazdowymi na stacji Dobre Kujawskie} | |
Cukrownia Dobrzelin | EKU | 1922-1982 | 600 | 104[8] | bocznica normalnotorowa do stacji Żychlin, w Strzelcach Kujawskich (??) | |
Cukrownia Garbów | LUB | 1908-1974 | 750 | 34 | na stacji Nałęczów | |
Cukrownia Glinojeck | WCI | Własnej kolei wąskotorowej nie było, patrz - cukrownia Izabelin | Bocznica od stacji Raciąż | |||
Cukrownia Głogów | DGL | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Krzepów | |||
Cukrownia Gniezno | PGN | 1883-1893 | 600 | 19 | w 1893 przejęta przez powiat witkowski[9], 2WLs50/1961 | Bocznica od stacji Gniezno i Gniezno Wąsk. |
Cukrownia Gosławice | PKN | 1912-1999 | 600 -> 750 | WLs150/7615 | na stacji Gosławice Wąskotorowe/normalnotorowa od stacji Konin | |
Cukrownia Gostyń | PGS | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Gostyń | |||
Cukrownia Góra | DGR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Góra | |||
Cukrownia Gryfice | ZGR | Własnej kolei wąskotorowej nie było, O&K Ty 9785 | Bocznica od stacji Gryfice i wąskotorowej Gryfice Cukrownia | |||
Cukrownia Guzów | WZY | 1923-1973 | 600 | 14 | Bocznica od stacji Teresin | |
Cukrownia Irena | ELC | 1921-1949 | 600 | 55 | W Łyszkowicach, po zamknięciu cukrowni w 1949 sieć do cukrowni Leśmierz i Młynów | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Domaniewicach |
Cukrownia Izabelin | WCI | 1922-1972 | 600 | 44 | W Glinojecku, WLs50/1746 | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Baboszewie |
Cukrownia Janikowo | CIN | 1888-1970 | 600/1435[10] | 18+8 | Henschel 1949/1885 Tkh 100-5[11] | Bocznica od stacji Janikowo |
Cukrownia Jawor | DJA | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Stary Jawor/Jawor | |||
Cukrownia Józefów | WZ | 1925-1947 | 600 | 20 | w Płochocinie | Bocznica od stacji Płochocin |
Cukrownia Kętrzyn | NKR | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Kętrzyn i Kętrzyn Wąskotorowy | |||
Cukrownia Klecina | DW | 1907-1968 | 750/800 | 35 | od 1907 przejęta sieć cukrowni Krajków | bocznica od stacji Wrocław Klecina |
Cukrownia Klemensów | LZA | 1907-1970 | 600 | 52 | Z przerwą w działaniu po I wojnie, Hanomag 6272, Henschel 14252/1916[12] | bocznica od stacji Klemensów |
Cukrownia Kluczewo | ZST | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji (Stargard) Kluczewo | |||
Cukrownia Kobierzyce | DWR | 1890-1945(?) | 600 | 11 | już w 1938 na topo jako była cukrownia | bocznica od stacji Kobierzyce |
Cukrownia Kondratowice | DST | 1900-1945(1955) | 600 | 20 | linie przekazane w użytkowanie cukrowni Strzelin po 1945 | bocznica od stacji Kondratowice |
Cukrownia Konstacja | EKU | w Kutnie, własnej kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Kutno | |||
Cukrownia Kościan | PKS | 1906-1945 | 600 | 10 | bocznica od stacji Kościan | |
Cukrownia Krajków | DWR | 1883-1907 | 800 | 35 | od 1907 przejęta przez cukrownię Klecina | stacja styczna z koleją normalnotorową Żórawina |
Cukrownia Krasiniec | WMA | 1924-1980 | 600/750 | 10 | W ostatnim okresie tylko odcinek Krasne-Krasiniec WLs150/6034 | połączenie od stacji Krasne (czy bocznica?) |
Cukrownia Krasnystaw | LKS | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Krasnystaw | |||
Cukrownia Kruszwica | CIN | 1882-2003 | 716/750 | ~200 | WLs150/6843 | bocznica normalnotorowa od stacji Kruszwica, połączenie z kolejami kujawskim w ... |
Cukrownia Leśmierz | EZG | 1916-1986 | 600 | 114 | przejęcie linii cukrowni Młynów w ???[13] Ryś 1541 | na stacji Sierpów, stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach |
Cukrownia Lisewo | GMB | 1894-1897 | 750 | 29 | Kolej wąskotorowa upubliczniona w 1897. | Bocznica od stacji Lisewo i Lisewo Wąskotorowe[14] |
Cukrownia Lublin | LU | 1908-ok.1970 | 600/750 | 91 | przejęcie linii cukrowni Milejów, zbycie części linii na rzecz cukrowni Garbów w 1937, linie nie tworzyły jednej sieci | bocznica od stacji Lublin, także na stacji Sadurki i stacji Jaszczów |
Cukrownia Łagiewniki | DDZ | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie | |||
Cukrownia Łanięta | EKU | 1922-? | 600 | Kolej wąskotorowa przejęta przez cukrownię Dobrzelin | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Strzelcach Kujawskich | |
Cukrownia Łapy | BIA | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Łapy | |||
Cukrownia Łubna | TKA | w Kazimierzy Wlk, własnej kolei wąskotorowej nie było WLs150/7217 | bocznica od stacji Kazimierza Wlk. | |||
Cukrownia Malbork | GMB | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Malbork i Malbork Wąskotorowy | |||
Cukrownia Mała Wieś | WPL | 1927-1980 | 600 | 63 | HF Borsig 10386 | stacja styczna z koleją normalnotorową w Płońsku |
Cukrownia Małoszyn | DSR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Malczyce | |||
Cukrownia Maria | EKU | W Sójkach, kolei wąskotorowej nie było | Bocznica szlakowa od linii kolejowej Kutno-Płock na mapie '44[15] | |||
Cukrownia Mątwy | CIN | 1893-1945 | 750 | ?? | w 1945 przejęta przez cukrownię Kruszwica | bocznica od stacji normalnotorowej Mątwy |
Cukrownia Mełno | CGR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Mełno | |||
Cukrownia Michałów | WZ | 1922-1971 | 750 | 24 | w Lesznie | stacja styczna z koleją normalnotorową w Błoniu |
Cukrownia Miejska Górka | PRA | 1904-1955 | 600 | 16 | bocznica od stacji Miejska Górka | |
Cukrownia Milejów | LLE | 1908-1937 | 600 | 40 | Po 1937 do cukrowni Lublin | stacja styczna z koleją normalnotorową w Jaszczowie |
Cukrownia Mircze | LHR | 1902-1915 | ? | 25 | Po zamknięciu cukrowni do cukrowni Nieledew | stacja styczna z siecią Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej |
Cukrownia Młynów | ELE | 1924-??? | 600 | Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do cukrowni Leśmierz/Dobrzelin | stacja styczna z koleją normalnotorową w Jackowicach | |
Cukrownia Model | WGS | 600 | własna kolej fabryczna [16] do Luszyna [17], część sieci cukrowni Dobrzelin [18] | |||
Cukrownia Nakło | CNA | Własnej kolei wąskotorowej nie było; Henschel 25117 | Bocznica od stacji Nakło (normalna i wąska) | |||
Cukrownia Nieledew | LHR | 1905-1935 | 600/750 | 122 | Przejęła sieć cukrowni Mircze i Poturzyn, potem do cukrowni Strzyżów a następnie Werbkowice. | kilka stacji stycznych z siecią Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej |
Cukrownia Nowy Staw | GND | 1893-1897 | 750 | 33 | Przejęcie przez Allgemeine Deutsche Kleinbahn-Gesellschaft; Krauss-Maffei Ty1 15506 | Bocznica od stacji Nowy Staw Wąsk. |
Cukrownia Opalenica | PNT | 1886-1896 | 750 | 18 | W 1896 kolejka przekazana Towarzystwu Kolejki Opalenickiej | Bocznica od stacji Opalenica (normalna i wąska) |
Cukrownia Opole Lubelskie | LOP | 1911-1970 | 750 | 78 | Część linii publiczna od 1918, przejęta linia cukrowni Zagłoba | Bocznica od stacji Opole Lubelskie |
Cukrownia Ostrowite | CRY | 1925-1992 | 750 | 36 | Rozebrana 2012; KP4-3762 Chrzanów | Stacja styczna z koleją normalnotorową w Brodnicy |
Cukrownia Ostrowy | EKU | 1913-1918 | 750 | 49 | Upubliczniona 1918, WLs150/6034 | Bocznica od stacji Ostrowy i wąskotorowa od Ostrowy-Cukrownia |
Cukrownia Otmuchów | ONY | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Otmuchów Cukrownia | |||
Cukrownia Pakość | CIN | 1880-???[19] | przejęta przez cukrownię w Tucznie | na stacji Pakość i na stacji Janikowo przez kolej cukrowni Janikowo??? | ||
Cukrownia Pastuchów | DSW | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Jaworzyna Śl. | |||
Cukrownia Pelplin | GTC | 1895-1977 | 750 | 36 | Krauss&Maffei, Tyb 3417 | Bocznica od stacji Pelplin |
Cukrownia Polska Cerekwiew | OK | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Polska Cerekiew | |||
Cukrownia Poturzyn | LTM | 1901-1922 | ? | 15 | Po 1922 do cukrowni Nieledew | port na Bugu w Kryłowie, po 1917 stacja Hrubieszowskiej Kolei Wąskotorowej w Poturzynie |
Cukrownia Pruszcz | GDA | po 1920-1950 | 750 | 12 | Przejęta od cukrowni Sobowidz | Bocznica od stacji Pruszcz Gdański |
Cukrownia Przeworsk | RPZ | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Przeworsk i Przeworsk Wąskotorowy | |||
Cukrownia Pustków | DWR | 1884-1970 | 750 | 27 | Bocznica od stacji Pustków Żurawski | |
Cukrownia Racibórz | SRC | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Racibórz | |||
Cukrownia Rejowiec | LCH | przed 1927 - po 1936 | 600 | 24[20] | Kolej zakładowa do Kostunina wymieniona w lokalnym źródle wspominkowym [21] oraz widoczna na mapie WIG z 1936[22] | Bocznica od stacji Rejowiec |
Cukrownia Ropczyce | RRS | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Ropczyce | |||
Cukrownia Rytwiany | TSZ | 600 | 22,5[23] | Bocznica od stacji wąstkotorowej Rytwiany | ||
Cukrownia Sokołów Podlaski | WSK | Kolei wąskotorowej nie było. Dawniej Cukrownia Elżbietów | Bocznica od stacji Sokołów Podlaski | |||
Cukrownia Stare Pole | GMB | 1958-1967 | 750 | 30 | kolej przejęta od PKP | Bocznica od stacji Stare Pole, po przejęciu stacja styczna Malbork Kałdowo |
Cukrownia Strzelin | DST | Kolei wąskotorowej nie było, ale użytkowała sieć cukrowni Kondratowice w latach 1945-1955. | Bocznica szlakowa Strzelin Cukrownia | |||
Cukrownia Strzelce | EKU | Bocznica od stacji Strzelce Kujawskie [24], połączenie z siecią cukrowni Dobrzelin | ||||
Cukrownia Strzyżów | LHR | Kolei wąskotorowej nie było[25] | Bocznica od stacji Strzyżów Hrubieszowski (wąskotorowej), bocznica od stacji Iżów [26] | |||
Cukrownia Szamotuły | PSZ | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Szamotuły | |||
Cukrownia Szczecin | ZS | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Szczecin Gumieńce | |||
Cukrownia Środa Wielkopolska | PSR | Własnej kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Środa Wielkopolska i Środa Wielkopolska Wąskotorowa | |||
Cukrownia Świdnica | DSW | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Pszenno | |||
Cukrownia Świecie | CSW | Kolei wąskotorowej nie było. | Bocznica od stacji Świecie nad Wisłą | |||
Cukrownia Tomczyn | EKU | 600 | połączenie z siecią cukrowni Dobrzelin | |||
Cukrownia Trawniki | LSW | własnej kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Trawniki (?) | |||
Cukrownia Tuczno | CIN | 1882-2003 | 900/750 | 140 | WLs150/6033, Henschel 12550/1914[27] | bocznica normalnotorowa od stacji Jaksice |
Cukrownia Unisław | CCH | Artykuł z ŚK 10/2017 wspomina o 2 km kolejki, takoż Gazeta Cukrownicza [28] | bocznica normalnotorowa od stacji Unisław | |||
Cukrownia Werbkowice | LHR | Własnej kolei wąskotorowej nie było. 2WLs50/1413 | bocznica normalnotorowa od stacji Werbkowice, bocznica od stacji Werbkowice Wąskotorowe | |||
Cukrownia Wieluń | EWI | Kolei wąskotorowej nie było. | bocznica normalnotorowa od stacji Wieluń Dąbrowa | |||
Cukrownia Wierzchosławice | CIN | x-x | 750 | Po zamknięciu przejęta przez cukrownię Tuczno | Bocznica normalnotorowa od stacji Wierzchosławice (?) | |
Cukrownia Witaszyce | PJA | Własnej kolei wąskotorowej nie było. | bocznica od stacji Witaszyce i od stacji Witaszyce Wąskotorowe | |||
Cukrownia Włostów | TOP | 1916-1992 | 600/750 | 35 | WLs150/6032 | najpierw Iwaniska, potem Jachimowice - punkty styczne z koleją jędrzejowską |
Cukrownia Wożuczyn | LTM | 1913-~1919 | 750 | 12 | upubliczniona po I WŚ | po upublicznieniu bocznica od stacji Wożuczyn |
Cukrownia Wrocław | DW | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Wrocław Sołtysowice | |||
Cukrownia Wróblin | OB | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Lewin Brzeski | |||
Cukrownia Wróblin | OB | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Lewin Brzeski | |||
Cukrownia Września | PWR | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Września, Września Wąskotorowa [29] | |||
Cukrownia Zagłoba | LOP | 1892-1918 | 750 | 28 | przejęta przez cukrownię Opole Lubelskie | brak |
Cukrownia Zakrzówek | LKR | 1928-1948 | ? | 30 | stacja stycznia odcinka izolowanego Niedrzwica, ale brak od samej cukrowni??? Wg [30] bocznica od stacji Wilkołaz | |
Cukrownia Zbiersk | PKA | 1916-1917, 1924-~1975 | 750 | 72 | pierwsze odcinki (35 km wraz ze stacją styczną z koleją normalnotorową Opatówek) upublicznione w 1917 Chrzanów Las 3335 | bocznica od stacji Zbiersk, stacja styczna z koleją normalnotorową Kucharki |
Cukrownia Zduny | PKR | cukrownia po wojnie wykorzystywała fragment sieci cukrowni Cielce; Las 3276 Chrzanów | bocznica od stacji Zduny | |||
Cukrownia Ziębice | DZA | kolei wąskotorowej brak | bocznica od stacji Ziębice | |||
Cukrownia Żnin | CZN | 1894-1971 | 600 | 50 | Lowa 8344 | połączenie z Żnińską Koleją Dojazdową i PKP na stacji Żnin |
Cukrownia Żórawina | DWR | 1890-1966 | 600 | 24 | kolejka dochodziła do stacji normalnotorowej Żórawina |
Przypisy
- ↑ http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=2909.0
- ↑ http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest
- ↑ Arkadiusz Ciechalski, Cukrownia w Choceniu
- ↑ http://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=cukrownia
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=5354.0;topicseen
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=4243.0
- ↑ https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_cukrowni_Dobrzelin
- ↑ Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013
- ↑ Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013
- ↑ http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_henschel.htm
- ↑ http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_henschel.htm
- ↑ https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_Cukrowni_Le%C5%9Bmierz
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=3847.0
- ↑ http://igrek.amzp.pl/5
- ↑ [1] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ http://igrek.amzp.pl/4297
- ↑ Ciechański
- ↑ http://www.tpkkd.pl/historia-krosniewickiej-kolei-dojazdowej/
- ↑ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=348344599265521&id=100022699520555
- ↑ Zdzisław Kalinowski Cukrownia Rejowiec wspomnienie http://kalinowski.weebly.com/artykuly.html
- ↑ http://igrek.amzp.pl/details.php?id=4543
- ↑ [2] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ [3] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ http://zamojskie.lubelskakolej.net/hkdhist.htm
- ↑ http://fotopolska.eu/Cukrownia_Most_kolejowy
- ↑ http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_henschel.htm
- ↑ [4] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"
- ↑ http://fotopolska.eu/Wrzesnia/b47279,Cukrownia_Wrzesnia_SA.html?f=294047-foto
- ↑ [5] Spis cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa 1926; Wydanie "Gazety Cukrowniczej"