GLs30: Różnice pomiędzy wersjami
(→Wersje) |
|||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|opis = | |opis = | ||
|producent = [[ZREMB Gliwice]] | |producent = [[ZREMB Gliwice]] | ||
− | |lata_budowy = | + | |lata_budowy = 1951-1964 |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 4 000 kg | |masa_służbowa = 4 000 kg | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
== Geneza == | == Geneza == | ||
− | Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. ''Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych'' nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły [[ZNTK Poznań]] na podstawie projektu opracowanego przez [[Fablok]], z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie | + | Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. ''Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych'' nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły [[ZNTK Poznań]] na podstawie projektu opracowanego przez [[Fablok]], z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie na [[Kolej cegielniana|kolejach cegielnianych]]. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w [[silnik wysokoprężny]] typu S-322 produkcji [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|WSW Andrychów]]. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich [[koło zębate|kołami zębatymi]]. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie [[piasecznica (urządzenie)|piasecznice]], które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy. | Lokomotywy GLs30 są wyposażone w [[silnik wysokoprężny]] typu S-322 produkcji [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|WSW Andrychów]]. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich [[koło zębate|kołami zębatymi]]. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie [[piasecznica (urządzenie)|piasecznice]], które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy. | ||
− | [[Zestawienie_w%C4%85skotorowych_lokomotyw_spalinowych_GLs25,_GLs30]] | + | ==Wersje== |
+ | Oprócz najbardziej rozpowszechnionej lokomotywy GLs30 budowano: | ||
+ | *GLs20 | ||
+ | *GLs25 | ||
+ | *GLs75E - 2 egzemplarze prototypowe | ||
+ | |||
+ | == Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == | ||
+ | |||
+ | [[Zestawienie_w%C4%85skotorowych_lokomotyw_spalinowych_GLs25,_GLs30|Zestawienie lokomotyw spalinowych GLs]] | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, {{ISBN|978-83-206-1731-3}}, s. 168-170, 208. | * Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, {{ISBN|978-83-206-1731-3}}, s. 168-170, 208. | ||
* wikipedia.pl | * wikipedia.pl |
Aktualna wersja na dzień 19:53, 31 mar 2022
{{{typ_lokomotywy}}} | |
{{{opis_zdjęcia}}}
| |
Producent | ZREMB Gliwice |
Lata budowy | 1951-1964 |
Układ osi | B
|
Masa służbowa | 4 000 kg |
Nacisk osi na szyny | 2 t |
Rozstaw osi skrajnych | 845 mm |
Średnica kół | 450 mm |
Długość ze zderzakami | 2910 mm |
Szerokość | 1140 mm |
Wysokość | 2145 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 1250 kG |
Typ silnika spalinowego | S-322 |
Moc znamionowa | 30 KM |
Zapas paliwa | 35 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna
|
Rozstaw szyn 500-750 mm |
Geneza[edytuj]
Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły ZNTK Poznań na podstawie projektu opracowanego przez Fablok, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie na kolejach cegielnianych.
Konstrukcja[edytuj]
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.
Wersje[edytuj]
Oprócz najbardziej rozpowszechnionej lokomotywy GLs30 budowano:
- GLs20
- GLs25
- GLs75E - 2 egzemplarze prototypowe
Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30[edytuj]
Zestawienie lokomotyw spalinowych GLs
Bibliografia[edytuj]
- Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, Szablon:ISBN, s. 168-170, 208.
- wikipedia.pl