GLs30: Różnice pomiędzy wersjami
(→Wersje) |
|||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |||
− | |||
|seria_lokomotywy = GLs30 | |seria_lokomotywy = GLs30 | ||
|grafika = | |grafika = | ||
|opis = | |opis = | ||
|producent = [[ZREMB Gliwice]] | |producent = [[ZREMB Gliwice]] | ||
− | |lata_budowy = | + | |lata_budowy = 1951-1964 |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 4 000 kg | |masa_służbowa = 4 000 kg | ||
Linia 35: | Linia 33: | ||
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w [[silnik wysokoprężny]] typu S-322 produkcji [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|WSW Andrychów]]. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich [[koło zębate|kołami zębatymi]]. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie [[piasecznica (urządzenie)|piasecznice]], które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy. | Lokomotywy GLs30 są wyposażone w [[silnik wysokoprężny]] typu S-322 produkcji [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|WSW Andrychów]]. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich [[koło zębate|kołami zębatymi]]. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie [[piasecznica (urządzenie)|piasecznice]], które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy. | ||
− | == | + | ==Wersje== |
− | Oprócz lokomotywy GLs30 budowano | + | Oprócz najbardziej rozpowszechnionej lokomotywy GLs30 budowano: |
*GLs20 | *GLs20 | ||
*GLs25 | *GLs25 | ||
− | * | + | *GLs75E - 2 egzemplarze prototypowe |
− | |||
== Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == | == Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == |
Aktualna wersja na dzień 19:53, 31 mar 2022
{{{typ_lokomotywy}}} | |
{{{opis_zdjęcia}}}
| |
Producent | ZREMB Gliwice |
Lata budowy | 1951-1964 |
Układ osi | B
|
Masa służbowa | 4 000 kg |
Nacisk osi na szyny | 2 t |
Rozstaw osi skrajnych | 845 mm |
Średnica kół | 450 mm |
Długość ze zderzakami | 2910 mm |
Szerokość | 1140 mm |
Wysokość | 2145 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 1250 kG |
Typ silnika spalinowego | S-322 |
Moc znamionowa | 30 KM |
Zapas paliwa | 35 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna
|
Rozstaw szyn 500-750 mm |
Geneza[edytuj]
Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły ZNTK Poznań na podstawie projektu opracowanego przez Fablok, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie na kolejach cegielnianych.
Konstrukcja[edytuj]
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.
Wersje[edytuj]
Oprócz najbardziej rozpowszechnionej lokomotywy GLs30 budowano:
- GLs20
- GLs25
- GLs75E - 2 egzemplarze prototypowe
Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30[edytuj]
Zestawienie lokomotyw spalinowych GLs
Bibliografia[edytuj]
- Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, Szablon:ISBN, s. 168-170, 208.
- wikipedia.pl