102E: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) (uzupełnienie w infoboxie) |
Skubihenio (dyskusja | edycje) m (Linki zewnętrzne) |
||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 29: | Linia 29: | ||
|system_hamulca = Oerlikon | |system_hamulca = Oerlikon | ||
|system_ogrzewania = elektryczny | |system_ogrzewania = elektryczny | ||
− | |uwagi = | + | |uwagi = posiada sterowanie wielokrotne |
}} | }} | ||
{{Rozbuduj}} | {{Rozbuduj}} | ||
− | '''102E''' | + | '''102E''' - polska normalnotorowa [[Elektrowóz|lokomotywa elektryczna]] przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na [[PKP]] oznaczona jako '''EP08'''. |
+ | ==Historia== | ||
+ | Lokomotywa produkowana w [[Pafawag]]u w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy [[AEI E]] i [[4E/303E]], na [[PKP]] oznaczone odpowiednio '''EU06''' i '''EU07'''. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, [[Pafawag]] wykonał jedynie 15 egzemplarzy. | ||
+ | |||
+ | ==Opis konstrukcji== | ||
+ | Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów. | ||
+ | |||
+ | ==Eksploatacja== | ||
+ | [[Plik:EP08-007.jpg|thumb|left|Klasyczne malowanie EP08]] | ||
+ | W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na [[Linia kolejowa nr 3|linii kolejowej]] łączącej Warszawę z Poznaniem, [[Linia kolejowa nr 17|linii kolejowej nr 17]] (część trasy Warszawa - Łódź), [[Linia kolejowa nr 4|CMK]] oraz rzadziej na [[Linia kolejowa nr 9|linii kolejowej nr 9]]. Prowadzą one pociągi kategorii [[TLK]], a niekiedy kategorii [[Pociąg ekspresowy|Ex]] oraz [[EIC]]. | ||
+ | W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity. | ||
+ | |||
+ | ==Linki zewnętrzne== | ||
+ | * [http://pl.wikipedia.org/wiki/Pafawag_102E Pafawag102E] | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | ||
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] |
Aktualna wersja na dzień 22:04, 8 mar 2015
102E (EP08) | |
102E (EP08-006 ze składem TLK na stacji Lublin. | |
Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | EP08 |
Producent | Pafawag |
Lata budowy | 1972-1976 |
Liczba członów | 1 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Masa służbowa | 80 ton |
Długość ze zderzakami | 15940 mm |
Szerokość | 3038 mm |
Wysokość | 4343 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 11650 mm |
Nacisk osi na szyny | 20 ton |
Średnica kół | 1250 mm |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
System zasilania | 3 kV DC (3000 V prądu stałego) |
Liczba silników | 4 |
Typ silników | EE541c |
Moc ciągła | 2000 kW |
Moc godzinna | 2080 kW (2820 KM) |
Maksymalna siła pociągowa | 25 ton |
Stosunek przekładni | 77:24 |
Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h (obniżona do 130 km/h) |
Sterowanie wielokrotne | jest |
System hamulca | Oerlikon |
System ogrzewania | elektryczny |
posiada sterowanie wielokrotne |
102E - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na PKP oznaczona jako EP08.
Historia[edytuj]
Lokomotywa produkowana w Pafawagu w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy AEI E i 4E/303E, na PKP oznaczone odpowiednio EU06 i EU07. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, Pafawag wykonał jedynie 15 egzemplarzy.
Opis konstrukcji[edytuj]
Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów.
Eksploatacja[edytuj]
W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem, linii kolejowej nr 17 (część trasy Warszawa - Łódź), CMK oraz rzadziej na linii kolejowej nr 9. Prowadzą one pociągi kategorii TLK, a niekiedy kategorii Ex oraz EIC. W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej.
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.