Kolej torfowa: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]], a czasem większej, jak np. [[GLs30]] czy [[WLs50]]. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony. | Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]], a czasem większej, jak np. [[GLs30]] czy [[WLs50]]. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony. | ||
− | == | + | ==Zakłady torfowe w Polsce wykorzystujące kolej wąskotorową== |
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | !Nazwa zakładu | ||
+ | !Miasto/miejscowość | ||
+ | !Data otwarcia | ||
+ | !Data zamknięcia | ||
+ | !Długość linii max/obecnie | ||
+ | !Szerokość toru | ||
+ | !Stan | ||
+ | !Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | |Z.P.T. "Bór za lasem". | ||
+ | |Czarny Dunajec | ||
+ | |1964 | ||
+ | | - | ||
+ | | 10 km/3,1 km | ||
+ | |600 mm | ||
+ | |style="background-color:green;"|Czynna | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Z.T. "Lasland" | ||
+ | |Grądy k. Gryfic | ||
+ | |b/d | ||
+ | | - | ||
+ | | | ||
+ | |600 mm | ||
+ | |style="background-color:green;"|Czynna | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
+ | |||
ZT Lasland Grądy | ZT Lasland Grądy |
Aktualna wersja na dzień 15:39, 18 gru 2019
Kolej torfowa - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm.
Historia[edytuj]
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego ze względu na dużą grzązkość terenów bagiennych. Mogą się po nim poruszać tylko pojazdy gąsienicowe lub ewentualnie ciągniki z podwójnym ogumieniem.
W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Wkrótce potrzeba transportowania urobku z pola torfowego wymusiła zastosowanie kolei wąskotorowej, która w tym zadaniu sprawdza się najlepiej. Taka kolej jest zazwyczaj zbudowana z lekkich przęseł, które łatwo można zdemontować i przenieść w inne miejsce.
Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. Ls600, Ns1 lub Diema, a czasem większej, jak np. GLs30 czy WLs50. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
Zakłady torfowe w Polsce wykorzystujące kolej wąskotorową[edytuj]
Nazwa zakładu | Miasto/miejscowość | Data otwarcia | Data zamknięcia | Długość linii max/obecnie | Szerokość toru | Stan | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Z.P.T. "Bór za lasem". | Czarny Dunajec | 1964 | - | 10 km/3,1 km | 600 mm | Czynna | |
Z.T. "Lasland" | Grądy k. Gryfic | b/d | - | 600 mm | Czynna |
ZT Lasland Grądy
HolLas Rucianka
ZT Krakulice
ZT Podczerwone
Przrzemtorf
ZT Parsęcko
ZT Karaska
ZT Budwity
ZT Józefowo
Bioprodukty - Samlino k. Golczewa