Masa własna: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "'''Masa własna''' (martwa masa, ciężar własny) - masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu Masa własna odpowiada mas...") |
(linki) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Masa własna''' (martwa masa, ciężar własny) - masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu | + | '''Masa własna''' (martwa masa, ciężar własny) - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] w stanie "jak zbudowano" bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu |
Linia 9: | Linia 9: | ||
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5) | Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
+ | * [[Masa pojazdu kolejowego]] | ||
+ | * [[Masa projektowa]] | ||
+ | * [[Masa eksploatacyjna]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |
Aktualna wersja na dzień 11:54, 11 maj 2020
Masa własna (martwa masa, ciężar własny) - masa pojazdu kolejowego w stanie "jak zbudowano" bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu
Masa własna odpowiada masie kompletnego pojazdu zbudowanego ze wszystkimi trwale zainstalowanymi podzespołami, w tym częściami podlegającymi zużyciu w „nowym stanie” (np. tarcze, klocki hamulcowe, koła ...), ale bez materiałów eksploatacyjnych (np. paliwo, piasek, woda w układzie toalet, żywność i napoje ...). Obejmuje wyposażenie wnętrza oraz płyny technologiczne (np. płyny izolacyjne, płyny układu chłodniczego i grzewczego, smary i oleje przekładniowe, elektrolit w bateriach ...), wyposażenie gastronomiczne (np. naczynia, sztućce i obrusy ...), narzędzia i sprzęt ratunkowy.
Na początku projektu masa własna jest wartością szacunkową opartą na najlepszych dostępnych informacjach (obliczenia teoretyczne, zważone podzespoły itp.). Wartość jest dopracowywana w miarę postępu projektu oraz dostępności dokładniejszych informacji. Szacowaną masę własną należy zweryfikować poprzez zważenie pierwszych pojazdów w trakcie budowy.
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)