Ciężar własny: Różnice pomiędzy wersjami
(linki) |
(-) |
||
| (Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| − | ''' | + | '''Ciężar własny''' (właściwie: Masa własna, względnie: martwa masa) – [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] w stanie „jak zbudowano” bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu. |
| Linia 10: | Linia 10: | ||
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5) | Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5) | ||
| + | == Zobacz też == | ||
| − | |||
* [[Masa pojazdu kolejowego]] | * [[Masa pojazdu kolejowego]] | ||
* [[Masa projektowa]] | * [[Masa projektowa]] | ||
| − | * [[Masa | + | * [[Masa operacyjna]] |
| + | |||
| + | == Słowniczek == | ||
| + | |||
| + | {| class="wikitable" | ||
| + | ! Skrót !! Polski !! Francuski !! Niemiecki !! Angielski | ||
| + | |- | ||
| + | | MU || Ciężar własny <ref>Na stronie PKN jako: martwa masa</ref> || Masse morte || Leermasse || dead mass | ||
| + | |} | ||
| + | |||
| + | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Prawo kolejowe]] | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
Aktualna wersja na dzień 18:22, 2 sie 2025
Ciężar własny (właściwie: Masa własna, względnie: martwa masa) – masa pojazdu kolejowego w stanie „jak zbudowano” bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu.
Masa własna odpowiada masie kompletnego pojazdu zbudowanego ze wszystkimi trwale zainstalowanymi podzespołami, w tym częściami podlegającymi zużyciu w „nowym stanie” (np. tarcze, klocki hamulcowe, koła ...), ale bez materiałów eksploatacyjnych (np. paliwo, piasek, woda w układzie toalet, żywność i napoje ...). Obejmuje wyposażenie wnętrza oraz płyny technologiczne (np. płyny izolacyjne, płyny układu chłodniczego i grzewczego, smary i oleje przekładniowe, elektrolit w bateriach ...), wyposażenie gastronomiczne (np. naczynia, sztućce i obrusy ...), narzędzia i sprzęt ratunkowy.
Na początku projektu masa własna jest wartością szacunkową opartą na najlepszych dostępnych informacjach (obliczenia teoretyczne, zważone podzespoły itp.). Wartość jest dopracowywana w miarę postępu projektu oraz dostępności dokładniejszych informacji. Szacowaną masę własną należy zweryfikować poprzez zważenie pierwszych pojazdów w trakcie budowy.
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)
Zobacz też[edytuj]
Słowniczek[edytuj]
| Skrót | Polski | Francuski | Niemiecki | Angielski |
|---|---|---|---|---|
| MU | Ciężar własny [1] | Masse morte | Leermasse | dead mass |
Przypisy
- ↑ Na stronie PKN jako: martwa masa