Zestawienie kolei wąskotorowych wpisanych do rejestru zabytków: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 11 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Dane na podstawie wykazów ze strony [http://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/rejestr-zabytkow/zestawienia-zabytkow-nieruchomych/ Narodowego Instytutu Dziedzictwa]. | + | Dane na podstawie wykazów ze strony [http://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/rejestr-zabytkow/zestawienia-zabytkow-nieruchomych/ Narodowego Instytutu Dziedzictwa], stan na 31 grudnia 2013 r. |
+ | == Koleje wąskotorowe i zespoły obiektów == | ||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
!<br>L.p.<br> | !<br>L.p.<br> | ||
Linia 7: | Linia 8: | ||
!Tytuł<br>decyzji<br> | !Tytuł<br>decyzji<br> | ||
!Nr<br>decyzji<br> | !Nr<br>decyzji<br> | ||
− | !<br> | + | !<br>Obiekty<br> |
|- | |- | ||
Linia 32: | Linia 33: | ||
'''Nałęczów:''' | '''Nałęczów:''' | ||
* torowisko z torami i dojazdami, mostami (10) i wiaduktami(2) oraz urządzenia (5 semaforów i 1 waga) | * torowisko z torami i dojazdami, mostami (10) i wiaduktami(2) oraz urządzenia (5 semaforów i 1 waga) | ||
− | + | '''Opole Lubelskie:''' | |
− | + | * dworzec kolejowy, ob. dom, drewn., 1936 | |
− | + | '''Rozalin:''' | |
− | * | + | * dom, przy stacji kolejowej, ok. 1950 |
− | ** | + | '''Poniatowa:''' |
+ | * dworzec kolejowy, 1953 | ||
|- | |- | ||
Linia 48: | Linia 50: | ||
* most stalowy na rzece Rawce, 1928 | * most stalowy na rzece Rawce, 1928 | ||
* budynek zarządu kolei, 1924 | * budynek zarządu kolei, 1924 | ||
− | * budynek elektrowni, 1915 | + | * budynek elektrowni, 1915 |
'''Rawa Mazowiecka:''' | '''Rawa Mazowiecka:''' | ||
* dworzec kolejki wąskotorowej, 1922 | * dworzec kolejki wąskotorowej, 1922 | ||
Linia 58: | Linia 60: | ||
|Krośniewicka Kolej Dojazdowa, przestrzenny układ komunikacyjny, 1910-15 | |Krośniewicka Kolej Dojazdowa, przestrzenny układ komunikacyjny, 1910-15 | ||
|nr rej.: A-31 z 28.12.1998 i z 10.10.2006 | |nr rej.: A-31 z 28.12.1998 i z 10.10.2006 | ||
− | | | + | |'''Krośniewice:''' |
− | |||
− | '''Krośniewice:''' | ||
* odcinek Ostrowy Wąsk. – Sierpów i odcinek Sierpów – Ozorków Wąsk. | * odcinek Ostrowy Wąsk. – Sierpów i odcinek Sierpów – Ozorków Wąsk. | ||
* most stalowy w Sierpowie | * most stalowy w Sierpowie | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|5 | |5 | ||
+ | |Łódzkie | ||
+ | |<nowiki>-</nowiki> | ||
+ | |Zespół stacji kolejki wąskotorowej, 1902-1920 | ||
+ | |nr rej.: 441 z 18.08.1994 | ||
+ | |'''Piotrków Trybunalski:''' | ||
+ | * budynek stacji | ||
+ | * magazyn | ||
+ | * parowozownia | ||
+ | * szalet | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |6 | ||
|Mazowieckie | |Mazowieckie | ||
|<nowiki>-</nowiki> | |<nowiki>-</nowiki> | ||
− | |Mławska Kolej Dojazdowa, wąskotorowa, 1914 | + | |Mławska Kolej Dojazdowa, wąskotorowa, 1914 <br>Mławska Kolej Dojazdowa - przestrzenny układ komunikacyjny, 1914-1950, |
− | |nr rej.: A-273 z 25.03.1994 | + | |nr rej.: A-273 z 25.03.1994 <br>A-615 z 24.07.1995 i 18.09.1995 |
|'''Grudusk:''' | |'''Grudusk:''' | ||
* zespół stacji kolejowej Grudusk Wąskotorowy, 1930: | * zespół stacji kolejowej Grudusk Wąskotorowy, 1930: | ||
Linia 98: | Linia 97: | ||
** stacja nawęglania | ** stacja nawęglania | ||
** maszt syreny i anteny radiowej | ** maszt syreny i anteny radiowej | ||
+ | * torowisko | ||
+ | * most na rzece Łydyni | ||
'''Krasne:''' | '''Krasne:''' | ||
* zespół stacji kolejowej Krasne Wąskotorowe, 1950: | * zespół stacji kolejowej Krasne Wąskotorowe, 1950: | ||
− | * dworzec | + | ** dworzec |
− | * noclegownia, ob. magazyn | + | ** noclegownia, ob. magazyn |
− | * stacja nawadniania z ogrodzeniem | + | ** stacja nawadniania z ogrodzeniem |
+ | '''Przasnysz:''' | ||
+ | * budynek stacyjny, drewn., 1925 | ||
+ | * most stalowy na rzece Węgierce | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |7 |
|Mazowieckie | |Mazowieckie | ||
|Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa | |Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa | ||
Linia 111: | Linia 115: | ||
|nr rej.: 540/A/94 z 30.05.1994 oraz 1586-A z 17.05.1994 | |nr rej.: 540/A/94 z 30.05.1994 oraz 1586-A z 17.05.1994 | ||
|'''Grójec:''' | |'''Grójec:''' | ||
− | * torowisko z mostami (11) i przepustami (15) oraz dworce kolejowe(10) | + | * torowisko z mostami (11) i przepustami (15) oraz dworce kolejowe(10) |
− | * | + | * zespół dworca kolejowego: |
− | + | ** dworzec, 1914 | |
− | + | ** wodociągowa wieża ciśnień, 1943 | |
− | + | ** kuźnia, 1938 | |
− | + | ** perony przydworcowe | |
− | + | ** dom mieszkalny, 1937 | |
− | * | + | '''Brzostowiec:''' |
− | ** Stryków | + | * dworzec kolejowy |
− | ** | + | '''Kozietuły:''' |
− | ** | + | * dworzec kolejowy |
− | ** | + | '''Mogielnica:''' |
− | ** | + | * dworzec kolejowy |
− | ** Kopana | + | '''Stryków:''' |
− | ** | + | * dworzec kolejowy |
− | ** | + | '''Nowe Miasto nad Pilicą:''' |
+ | * dworzec kolejowy | ||
+ | * perony kolejowe | ||
+ | '''Gołków:''' | ||
+ | * dworzec kolejowy z peronami | ||
+ | '''Piaseczno:''' | ||
+ | * zespół dworców kolejowych: | ||
+ | ** Piaseczno - stacja Piaseczno-Miasto: | ||
+ | *** dworzec kolejowy, 1946 | ||
+ | *** perony | ||
+ | *** pompownia ze studnią | ||
+ | *** magazyn służby drogowej | ||
+ | ** lokomotywownia: | ||
+ | *** hala główna | ||
+ | *** hala napraw bieżących | ||
+ | *** kotłownia | ||
+ | *** kuźnia | ||
+ | *** stolarnia | ||
+ | *** hala maszyn | ||
+ | ** Piaseczno - stacja Piaseczno-Przeładunkowa | ||
+ | *** dworzec kolejowy, 1946 | ||
+ | *** rampa czołowa i przeładunkowa, 1951 | ||
+ | ** Piaseczno - stacja Piaseczno-Wiadukt | ||
+ | *** perony | ||
+ | '''Kopana:''' | ||
+ | * dworzec kolejowy | ||
+ | '''Tarczyn:''' | ||
+ | * zespół dworca kolejowego: | ||
+ | ** dworzec kolejowy | ||
+ | ** magazyn służby drogowej | ||
+ | ** wodociągowa wieża cićnień ze studnią, 1943 | ||
+ | ** perony przydworcowe | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |8 |
+ | |Mazowieckie | ||
+ | |Starachowicka Kolej Wąskotorowa | ||
+ | |Starachowicka Kolej Dojazdowa, XIX-XX | ||
+ | |nr rej.: 543/A/95 z 27.01.1995 | ||
+ | |'''Iłża:''' | ||
+ | * linia kolejki | ||
+ | * budynek stacyjny w Iłży | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |9 | ||
|Podkarpackie | |Podkarpackie | ||
|Bieszczadzka Kolej Leśna | |Bieszczadzka Kolej Leśna | ||
Linia 137: | Linia 182: | ||
* stacja i parowozownia kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947, | * stacja i parowozownia kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947, | ||
'''Dołżyca:''' | '''Dołżyca:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
'''Kalnica:''' | '''Kalnica:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
'''Przysłup:''' | '''Przysłup:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej |
'''Wetlina:''' | '''Wetlina:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
'''Żubracze:''' | '''Żubracze:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej |
'''Balnica:''' | '''Balnica:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej |
'''Mików:''' | '''Mików:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
'''Nowy Łupków:''' | '''Nowy Łupków:''' | ||
− | * stacja i parowozowni kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja i parowozowni kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
'''Rzepedź:''' | '''Rzepedź:''' | ||
− | * linia bieszczadzkiej kolejki leśnej, 1898-1947 | + | * linia bieszczadzkiej kolejki leśnej, 1898-1947 |
− | * stacja i parowozownia | + | * stacja i parowozownia |
'''Smolnik:''' | '''Smolnik:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
'''Wola Michowa:''' | '''Wola Michowa:''' | ||
− | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 | + | * stacja kolejki bieszczadzkiej, 1898-1947 |
|- | |- | ||
− | | | + | |10 |
|Podkarpackie | |Podkarpackie | ||
|Przeworska Kolej Dojazdowa | |Przeworska Kolej Dojazdowa | ||
Linia 168: | Linia 213: | ||
|nr rej.: A-463 z 30.09.1991 | |nr rej.: A-463 z 30.09.1991 | ||
|'''Hadle Szklarskie:''' | |'''Hadle Szklarskie:''' | ||
− | * dworzec kolejki wąskotorowej, drewn., XIX/XX | + | * dworzec kolejki wąskotorowej, drewn., XIX/XX |
− | |||
− | |||
− | |||
'''Jawornik Polski:''' | '''Jawornik Polski:''' | ||
− | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX |
− | * suszarnia piasku, XIX/XX | + | * suszarnia piasku, XIX/XX |
'''Manasterz:''' | '''Manasterz:''' | ||
− | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX |
− | * magazyn, XIX/XX | + | * magazyn, XIX/XX |
'''Zagórze:''' | '''Zagórze:''' | ||
− | * przystanek kolejki wąskotorowej, drewn., XIX/XX | + | * przystanek kolejki wąskotorowej, drewn., XIX/XX |
'''Kańczuga:''' | '''Kańczuga:''' | ||
− | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX |
− | * wieża ciśnień, XIX/XX | + | * wieża ciśnień, XIX/XX |
− | * magazyn, XIX/XX | + | * magazyn, XIX/XX |
'''Krzeczowice:''' | '''Krzeczowice:''' | ||
− | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX |
'''Przeworsk:''' | '''Przeworsk:''' | ||
* zespół dworca kolei wąskotorowej Przeworsk Główny, XIX/XX: | * zespół dworca kolei wąskotorowej Przeworsk Główny, XIX/XX: | ||
− | ** lokomotywownia, szach. | + | ** lokomotywownia, szach. |
− | ** posterunek rewidentów, mur.-drewn. | + | ** posterunek rewidentów, mur.-drewn. |
− | ** magazyn, mur.-drewn. | + | ** magazyn, mur.-drewn. |
− | ** dom mieszkalny, ul. Dynowska 22 | + | ** dom mieszkalny, ul. Dynowska 22 |
− | * linia kolejki wąskotorowej Przeworsk-Dynów, 1890-1904 | + | * linia kolejki wąskotorowej Przeworsk-Dynów, 1890-1904 |
− | * 6 mostów | + | * 6 mostów |
'''Bachórz:''' | '''Bachórz:''' | ||
− | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolejki wąskotorowej, XIX/XX |
'''Dynów:''' | '''Dynów:''' | ||
* zespół dworca kolejki wąskotorowej, XIX/XX: | * zespół dworca kolejki wąskotorowej, XIX/XX: | ||
− | ** dworzec | + | ** dworzec |
− | ** budynek zarządu kolejki, ob. dom mieszkalny | + | ** budynek zarządu kolejki, ob. dom mieszkalny |
'''Szklary:''' | '''Szklary:''' | ||
− | * schronisko kolejowe, drewn., XIX/XX | + | * schronisko kolejowe, drewn., XIX/XX |
− | * tunel pod stacją Szklary, 1890-1904 | + | * tunel pod stacją Szklary, 1890-1904 |
|- | |- | ||
− | | | + | |11 |
|Podlaskie | |Podlaskie | ||
|Wigierska Kolej Wąskotorowa | |Wigierska Kolej Wąskotorowa | ||
Linia 211: | Linia 253: | ||
|nr rej.: A-857 z 7.11.1991 | |nr rej.: A-857 z 7.11.1991 | ||
|'''Płociczno:''' | |'''Płociczno:''' | ||
− | + | * torowisko z mostami i przepustami (prześwit - 600 mm) | |
− | + | * parowozownia | |
− | + | * zakłady naprawcze | |
− | + | * dyspozytornia | |
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | |12 |
|Śląskie | |Śląskie | ||
|[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]] | |[[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]] | ||
Linia 229: | Linia 270: | ||
|'''Gliwice:''' | |'''Gliwice:''' | ||
* linia kolejki wąskotorowej, odcinek Gliwice-Nieborowice, XIX/XX: | * linia kolejki wąskotorowej, odcinek Gliwice-Nieborowice, XIX/XX: | ||
− | ** most na rzece Kłodnicy | + | ** most na rzece Kłodnicy |
− | ** przepust, mur. | + | ** przepust, mur. |
− | ** wiadukt, żel. | + | ** wiadukt, żel. |
− | ** przepust, kam. | + | ** przepust, kam. |
'''Gliwice - Bojków:''' | '''Gliwice - Bojków:''' | ||
− | * dworzec kolejowy, XIX/XX | + | * dworzec kolejowy, XIX/XX |
'''Gliwice - Trynek:''' | '''Gliwice - Trynek:''' | ||
− | * dworzec kolejowy, ul. Bojkowska, XIX/XX | + | * dworzec kolejowy, ul. Bojkowska, XIX/XX |
− | * magazyn przesyłkowy, szach. | + | * magazyn przesyłkowy, szach. |
'''Nieborowice:''' | '''Nieborowice:''' | ||
− | * linia kolejki wąskotorowej, odcinek Nieborowice-Rudy, XIX/XX | + | * linia kolejki wąskotorowej, odcinek Nieborowice-Rudy, XIX/XX: |
− | ** torowisko z mostami i przepustami | + | ** torowisko z mostami i przepustami |
− | ** dworzec | + | ** dworzec |
− | ** magazyn przesyłkowy, szach. | + | ** magazyn przesyłkowy, szach. |
'''Pilchowice:''' | '''Pilchowice:''' | ||
* dworzec kolejowy, XIX/XX, | * dworzec kolejowy, XIX/XX, | ||
− | * magazyn przesyłkowy, szach. | + | * magazyn przesyłkowy, szach. |
'''Stanice:''' | '''Stanice:''' | ||
− | * dworzec kolejowy, XIX/XX | + | * dworzec kolejowy, XIX/XX |
'''Rudy - Markowice:''' | '''Rudy - Markowice:''' | ||
* linia kolejki wąskotorowej Rudy-Markowice, XIX/XX, (układ torowy, 4 mosty, 12 przepustów) | * linia kolejki wąskotorowej Rudy-Markowice, XIX/XX, (układ torowy, 4 mosty, 12 przepustów) | ||
− | * zespół dworca kolejowego Rudy | + | * zespół dworca kolejowego Rudy: |
− | ** dworzec | + | ** dworzec |
− | ** lokomotywownia z kuźnią i warsztatami | + | ** lokomotywownia z kuźnią i warsztatami |
− | ** dyspozytornia | + | ** dyspozytornia |
− | ** warsztaty, szach. | + | ** warsztaty, szach. |
'''Nędza:''' | '''Nędza:''' | ||
− | * dworzec kolejowy, XIX/XX | + | * dworzec kolejowy, XIX/XX |
|- | |- | ||
− | | | + | |13 |
|Świętokrzyskie | |Świętokrzyskie | ||
|Świętokrzyska Kolej Dojazdowa | |Świętokrzyska Kolej Dojazdowa | ||
Linia 265: | Linia 306: | ||
|nr rej.: A-1185/1-5 z 20.02.1995<br> | |nr rej.: A-1185/1-5 z 20.02.1995<br> | ||
nr rej.: A-100 z 20.02.1995 | nr rej.: A-100 z 20.02.1995 | ||
− | |'''Jędrzejów:''' | + | |'''Koniecmosty:''' |
+ | * budynek stacyjny, drewn., po 1918 | ||
+ | '''Jędrzejów:''' | ||
* torowisko z obiektami inżynierskimi na odcinku Jędrzejów – Umianowice – Pińczów | * torowisko z obiektami inżynierskimi na odcinku Jędrzejów – Umianowice – Pińczów | ||
− | i Umianowice – Sędziejowice | + | i Umianowice – Sędziejowice<ref>Wpis kończy się kilkaset metrów przed stacją na granicy gmin Kije/Chmielnik.</ref> |
− | + | * budynki zaplecza technicznego na stacji Jędrzejów Osob. Wąsk., 1920-1938: | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | * budynki zaplecza technicznego na stacji Jędrzejów Osob. Wąsk., 1920-1938 | ||
** 2 hale napraw wagonów | ** 2 hale napraw wagonów | ||
** kuźnia i odlewnia | ** kuźnia i odlewnia | ||
+ | '''Sędziejowice:''' | ||
+ | * budynek stacyjny, po 1918 | ||
+ | '''Hajdaszek:''' | ||
+ | * budynek stacyjny, drewn.-mur., po 1918 | ||
+ | '''Umianowice:''' | ||
+ | * budynek stacyjny, po 1918 | ||
+ | * wieża ciśnień | ||
+ | '''Pińczów:''' | ||
+ | * budynek stacyjny, po 1918 | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |14 |
|Świętokrzyskie | |Świętokrzyskie | ||
|Starachowicka Kolej Wąskotorowa | |Starachowicka Kolej Wąskotorowa | ||
Linia 287: | Linia 333: | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |15 |
|Warmińsko-Mazurskie | |Warmińsko-Mazurskie | ||
|[[Ełcka Kolej Wąskotorowa]] | |[[Ełcka Kolej Wąskotorowa]] | ||
Linia 293: | Linia 339: | ||
|nr rej.: A-847 z 30.09.1991 | |nr rej.: A-847 z 30.09.1991 | ||
|'''Ełk:''' | |'''Ełk:''' | ||
− | * dworzec kolejowy Ełk Wąskotorowy, 1913, 1951 | + | * dworzec kolejowy Ełk Wąskotorowy, 1913, 1951: |
** budynek stacyjny - główny | ** budynek stacyjny - główny | ||
** budynek stacji przeładunkowej | ** budynek stacji przeładunkowej | ||
Linia 300: | Linia 346: | ||
* 2 wiadukty | * 2 wiadukty | ||
'''Grądzkie Ełckie:''' | '''Grądzkie Ełckie:''' | ||
− | * wiata na przystanku kolei wąskotorowej, 1939-1945 | + | * wiata na przystanku kolei wąskotorowej, 1939-1945 |
'''Kalinowo:''' | '''Kalinowo:''' | ||
− | * budynek pomocniczy, ob. mieszalny, przy nieistniejącym dworcu kolei wąskotorowej, 1913 | + | * budynek pomocniczy, ob. mieszalny, przy nieistniejącym dworcu kolei wąskotorowej, 1913 |
'''Turowo:''' | '''Turowo:''' | ||
− | * budynek stacyjny kolei wąskotorowej, 1913, 1950 | + | * budynek stacyjny kolei wąskotorowej, 1913, 1950 |
'''Zawady-Tworki:''' | '''Zawady-Tworki:''' | ||
− | * budynek stacyjny kolei wąskotorowej | + | * budynek stacyjny kolei wąskotorowej |
|- | |- | ||
− | | | + | |16 |
|Wielkopolskie | |Wielkopolskie | ||
|Wyrzyska Kolej Powiatowa | |Wyrzyska Kolej Powiatowa | ||
− | | | + | |Zespół stacji kolejowych (w Białośliwiu), ul. Dworcowa |
|nr rej.: 41/Wlkp/A z 24.01.2007 | |nr rej.: 41/Wlkp/A z 24.01.2007 | ||
|'''Białośliwie:''' | |'''Białośliwie:''' | ||
* stacja Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej, wąskotorowej: | * stacja Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej, wąskotorowej: | ||
− | * dworzec, ob. dom mieszk., 1895 | + | ** dworzec, ob. dom mieszk., 1895 |
− | * parowozownia, 1921-23 | + | ** parowozownia, 1921-23 |
− | * hala napraw wagonów, po 1923 | + | ** hala napraw wagonów, po 1923 |
− | * stolarnia, ob. świetlica, po 1923 | + | ** stolarnia, ob. świetlica, po 1923 |
− | * budynek warsztatowo-garażowy, po 1923 | + | ** budynek warsztatowo-garażowy, po 1923 |
− | * kuźnia, po 1923 | + | ** kuźnia, po 1923 |
− | * budynek zaplecza technicznego, 1921-23 | + | ** budynek zaplecza technicznego, 1921-23 |
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |17 | ||
+ | |Wielkopolskie | ||
+ | |<nowiki>-</nowiki> | ||
+ | |Zespół stacji kolejowej Kobylepole (d. Średzkiej Kolei Powiatowej), 1901-1902, | ||
+ | |nr rej.: A-318 z 8.08.1990 | ||
+ | |'''Poznań - Kobylepole:''' | ||
+ | * dworzec kolejowy z peronem, | ||
+ | * parowozownia, | ||
+ | * warsztaty z obrotnicą, | ||
+ | * 2 magazyny, | ||
+ | * toalety; | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |18 |
|Wielkopolskie | |Wielkopolskie | ||
|Śmigielska Kolej Wąskotorowa | |Śmigielska Kolej Wąskotorowa | ||
− | | | + | |Zespół Śmigielskiej Kolei Dojazdowej, ul. Dworcowa 3, pocz. XX |
|nr rej.: 1328/A z 14.07.1992 | |nr rej.: 1328/A z 14.07.1992 | ||
|'''Śmigiel:''' | |'''Śmigiel:''' | ||
Linia 339: | Linia 398: | ||
|- | |- | ||
− | | | + | |19 |
|Zachodniopomorskie | |Zachodniopomorskie | ||
|Nadmorska Kolej Wąskotorowa | |Nadmorska Kolej Wąskotorowa | ||
Linia 348: | Linia 407: | ||
** dworzec | ** dworzec | ||
** magazyn, szach. | ** magazyn, szach. | ||
− | ** most nad kanałem jez. Liwia Łuża | + | ** most nad kanałem jez. Liwia Łuża |
− | ** most nad rz. Regą, k. wsi Nowielice | + | ** most nad rz. Regą, k. wsi Nowielice |
'''Paprotno:''' | '''Paprotno:''' | ||
− | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX |
'''Niechorze:''' | '''Niechorze:''' | ||
− | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX |
'''Pogorzelica:''' | '''Pogorzelica:''' | ||
− | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX |
'''Rewal:''' | '''Rewal:''' | ||
− | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX |
'''Rogozina:''' | '''Rogozina:''' | ||
− | * dworzec linii wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec linii wąskotorowej, XIX/XX |
'''Trzebiatów:''' | '''Trzebiatów:''' | ||
* zespół dworca kolei wąskotorowej, XIX/XX: | * zespół dworca kolei wąskotorowej, XIX/XX: | ||
− | ** dworzec | + | ** dworzec |
− | ** budynek administracyjny, ob. mieszkalny | + | ** budynek administracyjny, ob. mieszkalny |
− | ** lokomotywownia | + | ** lokomotywownia |
|- | |- | ||
− | | | + | |20 |
|Zachodniopomorskie | |Zachodniopomorskie | ||
− | |Koszalińska Kolej | + | |[[Koszalińska Kolej Wąskotorowa]] |
− | |Zespół kolejki wąskotorowej (Koszalin Wąskotorowy - Świelino), 1898-1905 | + | |Zespół kolejki wąskotorowej (Koszalin Wąskotorowy - Świelino), 1898-1905 |
|nr rej.: A-50 z 27.07.2000 | |nr rej.: A-50 z 27.07.2000 | ||
|'''Koszalin:''' | |'''Koszalin:''' | ||
Linia 377: | Linia 436: | ||
* parowozownia | * parowozownia | ||
'''Krępa:''' | '''Krępa:''' | ||
− | * most kolejowy na rz. Bielica, 1905 | + | * most kolejowy na rz. Bielica, 1905 |
|- | |- | ||
− | | | + | |21 |
|Zachodniopomorskie | |Zachodniopomorskie | ||
|<nowiki>-</nowiki> | |<nowiki>-</nowiki> | ||
− | |Stargardzka Kolej Dojazdowa, XIX/XX | + | |Stargardzka Kolej Dojazdowa, XIX/XX |
|A-111 z 21.12.2003 | |A-111 z 21.12.2003 | ||
|'''Dobra (Nowogardzka):''' | |'''Dobra (Nowogardzka):''' | ||
− | * stacja kolejki wąskotorowej, XIX/XX | + | * stacja kolejki wąskotorowej, XIX/XX: |
− | ** dworzec | + | ** dworzec |
− | ** 2 magazyny towarowe, szach. | + | ** 2 magazyny towarowe, szach. |
'''Kania:''' | '''Kania:''' | ||
− | * most kolejowy wąskotorowy nad rz. Iną | + | * most kolejowy wąskotorowy nad rz. Iną |
'''Ińsko:''' | '''Ińsko:''' | ||
− | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX | + | * dworzec kolei wąskotorowej, XIX/XX |
'''Żarowo:''' | '''Żarowo:''' | ||
− | * most kolejowy wąskotorowy nad rz. Iną, stalowy | + | * most kolejowy wąskotorowy nad rz. Iną, stalowy |
'''Stargard Szczeciński:''' | '''Stargard Szczeciński:''' | ||
− | * linia kolejki z mostami i przepustami | + | * linia kolejki z mostami i przepustami |
− | * dworzec | + | * dworzec |
|- | |- | ||
|} | |} | ||
<br> | <br> | ||
+ | |||
+ | == Pojedyncze obiekty związane z kolejami wąskotorowymi == | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | !<br>L.p.<br> | ||
+ | !Województwo | ||
+ | !Miejscowość | ||
+ | !Tytuł<br>decyzji<br> | ||
+ | !Nr<br>decyzji<br> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |1 | ||
+ | |Lubelskie | ||
+ | |Bogucin | ||
+ | |Zespół wagi: | ||
+ | * budynek wagi | ||
+ | * rampa kolejki | ||
+ | * budynek gospodarczy | ||
+ | |nr rej.: A/1018 z 28.11.1990 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |2 | ||
+ | |Kujawsko-Pomorskie | ||
+ | |Koronowo | ||
+ | |Most kolejowy wąskotorowy nad rzeką Brdą, stalowy, 1895 | ||
+ | |nr rej.: A/491/1 z 21.07.1997 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |3 | ||
+ | |Kujawsko-Pomorskie | ||
+ | |Szabda, gm. Brodnica | ||
+ | |Pozostałość kolejki wąskotorowej Brodnica-Ostrowite: <br>Most blachownicowy na rz. Drwęcy, 1952 | ||
+ | |nr rej.: A/1351 z 22.11.1988 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |4 | ||
+ | |Mazowieckie | ||
+ | |Otwock | ||
+ | |d. dworzec kolejki wąskotorowej, ul. Wawerska 9 A, pocz. XX | ||
+ | |nr rej.: 1632-A z 26.06.1997 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |5 | ||
+ | |Mazowieckie | ||
+ | |Warszawa - Wawer | ||
+ | |stacja kolejki dojazdowej „Wawer”, ul. Widoczna 6, pocz. XX | ||
+ | |nr rej.: 1235 z 14.10.1983 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |6 | ||
+ | |Pomorskie | ||
+ | |Rybina | ||
+ | |Most kolejowy obrotowy wąskotorowy nad rz. Szkarpawą, 1905 | ||
+ | |nr rej.: 529/97 z 3.04.1997 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |7 | ||
+ | |Warmińsko-Mazurskie | ||
+ | |Kętrzyn | ||
+ | |Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo wraz z infrastrukturą techniczną, pocz. XX: | ||
+ | * zespół zabudowy dworca w Kętrzynie: | ||
+ | ** 2 parowozownie, 2 poł. XIX | ||
+ | ** pozostałości wiaduktu, 2 poł. XIX | ||
+ | |nr rej.: A-4480 z 17.10.2007 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |8 | ||
+ | |Zachodniopomorskie | ||
+ | |Trzebiatów-Jaromin | ||
+ | |Zespół Zakładu dla Obłąkanych, ob. Dom Pomocy Społecznej, 1899, 1920-1930: | ||
+ | * parowozownia kolejki wąskotorowej (nr 24) | ||
+ | * budynek techniczny kolejki wąskotorowej (nr 25) | ||
+ | |nr rej.: A-169 z 15.06.2004 | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | <br> | ||
+ | |||
+ | <noinclude> | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | </noinclude> | ||
+ | |||
+ | {{przypisy}} |
Aktualna wersja na dzień 00:08, 2 mar 2014
Dane na podstawie wykazów ze strony Narodowego Instytutu Dziedzictwa, stan na 31 grudnia 2013 r.
Koleje wąskotorowe i zespoły obiektów[edytuj]
L.p. |
Województwo | Obecna nazwa |
Tytuł decyzji |
Nr decyzji |
Obiekty |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lubelskie | - | Układ komunikacyjny kolejki wąskotorowej Werbkowice-Hrubieszów, 1915 | nr rej.: A/502 z 27.11.1992 | |
2 | Lubelskie | Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa | Nałęczowska Kolej Dojazdowa, wąskotorowa, 1893-1916 | nr rej. A/10 z 28.12.2001 | Karczmiska:
Nałęczów:
Opole Lubelskie:
Rozalin:
Poniatowa:
|
3 | Łódzkie | Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała | Rogowska Kolej Dojazdowa, wąskotorowa, 1914 | nr rej.: 1000 A z 31.12.1996 | Rogów:
Rawa Mazowiecka:
|
4 | Łódzkie | - | Krośniewicka Kolej Dojazdowa, przestrzenny układ komunikacyjny, 1910-15 | nr rej.: A-31 z 28.12.1998 i z 10.10.2006 | Krośniewice:
|
5 | Łódzkie | - | Zespół stacji kolejki wąskotorowej, 1902-1920 | nr rej.: 441 z 18.08.1994 | Piotrków Trybunalski:
|
6 | Mazowieckie | - | Mławska Kolej Dojazdowa, wąskotorowa, 1914 Mławska Kolej Dojazdowa - przestrzenny układ komunikacyjny, 1914-1950, |
nr rej.: A-273 z 25.03.1994 A-615 z 24.07.1995 i 18.09.1995 |
Grudusk:
Mława
Krasne:
Przasnysz:
|
7 | Mazowieckie | Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa | Grójecka Kolej Dojazdowa – przestrzenny układ komunikacyjny, 1892-1925 | nr rej.: 540/A/94 z 30.05.1994 oraz 1586-A z 17.05.1994 | Grójec:
Brzostowiec:
Kozietuły:
Mogielnica:
Stryków:
Nowe Miasto nad Pilicą:
Gołków:
Piaseczno:
Kopana:
Tarczyn:
|
8 | Mazowieckie | Starachowicka Kolej Wąskotorowa | Starachowicka Kolej Dojazdowa, XIX-XX | nr rej.: 543/A/95 z 27.01.1995 | Iłża:
|
9 | Podkarpackie | Bieszczadzka Kolej Leśna | Rzepedź – kolejka wąskotorowa | nr rej.: A-284 z 28.11.1992 | Cisna:
Dołżyca:
Kalnica:
Przysłup:
Wetlina:
Żubracze:
Balnica:
Mików:
Nowy Łupków:
Rzepedź:
Smolnik:
Wola Michowa:
|
10 | Podkarpackie | Przeworska Kolej Dojazdowa | Kolejka wąskotorowa Przeworsk-Dynów | nr rej.: A-463 z 30.09.1991 | Hadle Szklarskie:
Jawornik Polski:
Manasterz:
Zagórze:
Kańczuga:
Krzeczowice:
Przeworsk:
Bachórz:
Dynów:
Szklary:
|
11 | Podlaskie | Wigierska Kolej Wąskotorowa | Zespół leśnej kolei wąskotorowej (od stacji Płociczno do szosy Sejny-Augustów), 1923-26 | nr rej.: A-857 z 7.11.1991 | Płociczno:
|
12 | Śląskie | Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | Kolejka wąskotorowa Gliwice-Nieborowice Kolejka wąskotorowa Nieborowice-Rudy |
nr rej.: A/1478/93 z 1.03.1993 nr rej.: A/1477/92 z 1.03.1993 |
Gliwice:
Gliwice - Bojków:
Gliwice - Trynek:
Nieborowice:
Pilchowice:
Stanice:
Rudy - Markowice:
Nędza:
|
13 | Świętokrzyskie | Świętokrzyska Kolej Dojazdowa | Jędrzejowska Kolej Dojazdowa (wąskotorowa), 1915-1930 | nr rej.: A-1185/1-5 z 20.02.1995 nr rej.: A-100 z 20.02.1995 |
Koniecmosty:
Jędrzejów:
i Umianowice – Sędziejowice[1]
Sędziejowice:
Hajdaszek:
Umianowice:
Pińczów:
|
14 | Świętokrzyskie | Starachowicka Kolej Wąskotorowa | Starachowicka Kolej Dojazdowa, 2 poł. XIX-1950 | nr rej.: A.827 z 14.02.1995 | |
15 | Warmińsko-Mazurskie | Ełcka Kolej Wąskotorowa | Ełcka Kolej Dojazdowa - przestrzenny układ komunikacyjny, 1905, 1913, 1951 | nr rej.: A-847 z 30.09.1991 | Ełk:
Grądzkie Ełckie:
Kalinowo:
Turowo:
Zawady-Tworki:
|
16 | Wielkopolskie | Wyrzyska Kolej Powiatowa | Zespół stacji kolejowych (w Białośliwiu), ul. Dworcowa | nr rej.: 41/Wlkp/A z 24.01.2007 | Białośliwie:
|
17 | Wielkopolskie | - | Zespół stacji kolejowej Kobylepole (d. Średzkiej Kolei Powiatowej), 1901-1902, | nr rej.: A-318 z 8.08.1990 | Poznań - Kobylepole:
|
18 | Wielkopolskie | Śmigielska Kolej Wąskotorowa | Zespół Śmigielskiej Kolei Dojazdowej, ul. Dworcowa 3, pocz. XX | nr rej.: 1328/A z 14.07.1992 | Śmigiel:
|
19 | Zachodniopomorskie | Nadmorska Kolej Wąskotorowa | linia kolei wąskotorowej Gryfice-Popiele-Trzebiatów, XIX/XX | nr rej.: A-1286 z 11.05.1995 | Gryfice:
Paprotno:
Niechorze:
Pogorzelica:
Rewal:
Rogozina:
Trzebiatów:
|
20 | Zachodniopomorskie | Koszalińska Kolej Wąskotorowa | Zespół kolejki wąskotorowej (Koszalin Wąskotorowy - Świelino), 1898-1905 | nr rej.: A-50 z 27.07.2000 | Koszalin:
Krępa:
|
21 | Zachodniopomorskie | - | Stargardzka Kolej Dojazdowa, XIX/XX | A-111 z 21.12.2003 | Dobra (Nowogardzka):
Kania:
Ińsko:
Żarowo:
Stargard Szczeciński:
|
Pojedyncze obiekty związane z kolejami wąskotorowymi[edytuj]
L.p. |
Województwo | Miejscowość | Tytuł decyzji |
Nr decyzji
|
---|---|---|---|---|
1 | Lubelskie | Bogucin | Zespół wagi:
|
nr rej.: A/1018 z 28.11.1990 |
2 | Kujawsko-Pomorskie | Koronowo | Most kolejowy wąskotorowy nad rzeką Brdą, stalowy, 1895 | nr rej.: A/491/1 z 21.07.1997 |
3 | Kujawsko-Pomorskie | Szabda, gm. Brodnica | Pozostałość kolejki wąskotorowej Brodnica-Ostrowite: Most blachownicowy na rz. Drwęcy, 1952 |
nr rej.: A/1351 z 22.11.1988 |
4 | Mazowieckie | Otwock | d. dworzec kolejki wąskotorowej, ul. Wawerska 9 A, pocz. XX | nr rej.: 1632-A z 26.06.1997 |
5 | Mazowieckie | Warszawa - Wawer | stacja kolejki dojazdowej „Wawer”, ul. Widoczna 6, pocz. XX | nr rej.: 1235 z 14.10.1983 |
6 | Pomorskie | Rybina | Most kolejowy obrotowy wąskotorowy nad rz. Szkarpawą, 1905 | nr rej.: 529/97 z 3.04.1997 |
7 | Warmińsko-Mazurskie | Kętrzyn | Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo wraz z infrastrukturą techniczną, pocz. XX:
|
nr rej.: A-4480 z 17.10.2007 |
8 | Zachodniopomorskie | Trzebiatów-Jaromin | Zespół Zakładu dla Obłąkanych, ob. Dom Pomocy Społecznej, 1899, 1920-1930:
|
nr rej.: A-169 z 15.06.2004 |
Przypisy
- ↑ Wpis kończy się kilkaset metrów przed stacją na granicy gmin Kije/Chmielnik.