Nieborowice: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
|Ostatnia nazwa=Nieborowice
 
|Ostatnia nazwa=Nieborowice
 
|Ostatni rodzaj=stacja
 
|Ostatni rodzaj=stacja
 +
|Skrót telegraficzny=N
 
|Rok utworzenia=1899
 
|Rok utworzenia=1899
 
|Rok likwidacji=1993
 
|Rok likwidacji=1993
Linia 14: Linia 15:
 
|Lokomotywownia=nie ma i nie było
 
|Lokomotywownia=nie ma i nie było
 
|Opis zabudowań=Zabytkowy budynek stacyjny w którym mieści się nastawnia oraz kasa biletowa. Na piętrze natomiast znajdują się pomieszczenia mieszkalne.
 
|Opis zabudowań=Zabytkowy budynek stacyjny w którym mieści się nastawnia oraz kasa biletowa. Na piętrze natomiast znajdują się pomieszczenia mieszkalne.
|Opis urządzeń zrk=Przez budowę skrzyżowania w 1950r z Koleją Piaskową nastała konieczność rozbudowy urządzeń SRK na stacji Nieborowice. W wąskotorowej nastawni zabudowano ławę dźwigniową do obsługi semaforów zarówno na torze normalnym jak i wąskotorowym. Poprzez budowę Kolei Piaskowej powstał również przejazd kolejowy na drodze Gliwice-Rybnik (Ob. DK78). W wyniku dużej przebudowy w latach 1964-1967 w obrębie stacji nastąpiły duże zmiany w prowadzeniu ruchu. Zlikwidowano przejazd kolejowy poprzez wybudowanie wiaduktu nad torem normalnym, wybudowano posterunek odgałęźny do obsługi KP, zlikwidowano semafory kształtowe na torach kolei piaskowej oraz w pomieszczeniu nastawni zostało zabudowane urządzenie typu P46 (stojąca kluczowa skrzynia zależności z aparatem blokowym) produkcji ZWUS Katowice (nr fab. 007 1967r.) oraz podpięte zostały do scentralizowanego sterowania 2 rozjazdy (2 oraz 6) z napędami mechanicznymi (GKW). W nowych warunkach ruchowych zmienił się sposób prowadzenia ruchu w obrębie skrzyżowania z torem wąskim. Przygotowanie przebiegu dla pociągów piaskowych wymagało otrzymania zgody z nastawni wąskotorowej. Do tego celu w aparacie blokowym został założony blok dania zgody połączony z nastawnią "piaskówki"-dzięki temu przejazd na skrzyżowaniu torów był bezpieczny i osłonięty poprzez semafory kształtowe (GKW) i świetlne (KP).
+
|Opis urządzeń zrk=Przez budowę skrzyżowania w 1950r z Koleją Piaskową nastała konieczność rozbudowy urządzeń SRK na stacji Nieborowice. W wąskotorowej nastawni zabudowano ławę dźwigniową do obsługi semaforów zarówno na torze normalnym jak i wąskotorowym. Poprzez budowę Kolei Piaskowej powstał również przejazd kolejowy na drodze Gliwice-Rybnik (Ob. DK78). W wyniku dużej przebudowy w latach 1964-1967 w obrębie stacji nastąpiły duże zmiany w prowadzeniu ruchu. Zlikwidowano przejazd kolejowy poprzez wybudowanie wiaduktu nad torem normalnym, wybudowano posterunek odgałęźny do obsługi KP, zlikwidowano semafory kształtowe na torach kolei piaskowej oraz w pomieszczeniu nastawni (GKW) zostało zabudowane urządzenie typu P46 (stojąca kluczowa skrzynia zależności z aparatem blokowym) produkcji ZWUS Katowice (nr fab. 007 1967r.) oraz podpięte zostały do scentralizowanego sterowania 2 rozjazdy (2 oraz 6) z napędami mechanicznymi (GKW). W nowych warunkach ruchowych zmienił się sposób prowadzenia ruchu w obrębie skrzyżowania z torem wąskim. Przygotowanie przebiegu dla pociągów piaskowych wymagało otrzymania zgody z nastawni wąskotorowej. Do tego celu w aparacie blokowym został założony blok dania zgody połączony z nastawnią "piaskówki"-dzięki temu przejazd na skrzyżowaniu torów był bezpieczny i osłonięty poprzez semafory kształtowe (GKW) i świetlne (KP).
 
|Opis układu torowego=W 1997 zlikwidowano skrzyżowanie KP z torem GKW.
 
|Opis układu torowego=W 1997 zlikwidowano skrzyżowanie KP z torem GKW.
 
|Nazwa={{Pw nazwa|Nieborowitz|1899|b/d}}{{Pw nazwa|Neubersdorf|b/d|1945}}{{Pw nazwa|Nieborowice|1945|nadal}}
 
|Nazwa={{Pw nazwa|Nieborowitz|1899|b/d}}{{Pw nazwa|Neubersdorf|b/d|1945}}{{Pw nazwa|Nieborowice|1945|nadal}}
 
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}}
 
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}}
 
|Bocznice={{Pw bocznica|Cegielnia Wilcza|Cegielnia|25.03.1899|1926}}
 
|Bocznice={{Pw bocznica|Cegielnia Wilcza|Cegielnia|25.03.1899|1926}}
|Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek-Racibórz Markowice|10,900|1899|nadal}}{{Pw linia|Bytom Karb Wąskotorowy-Racibórz Markowice|28,400|1945|nadal}}
+
|Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek-Racibórz Markowice|10,900|1899|1945}}{{Pw linia|Bytom Karb Wąskotorowy-Racibórz Markowice|28,300|1945|nadal}}
 +
|Grafika=Plan Nieborowice 09.1990.jpg
 +
|Opis grafiki=Plan schematyczny stacji Nieborowice. Stan na 09.1990r.
 
}}
 
}}
 
[[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]
 
[[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]

Aktualna wersja na dzień 17:45, 30 paź 2023

stacja Nieborowice

Stan: nieczynny

Plan Nieborowice 09.1990.jpg

Plan schematyczny stacji Nieborowice. Stan na 09.1990r.


Podstawowe informacje

Kolej

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miejscowość

Nieborowice

Powiat

Gliwicki

Współrzędne geograficzne

50°13'35.4"N 18°37'00.7"E

Skrót telegraficzny

N

Rok utworzenia

1899

Rok likwidacji

1993



Infrastruktura

Peron

Tak

"Tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw peron" property.

Nastawnia

Tak - w budynku dworca

"Tak - w budynku dworca" is not in the list (D, D/W, D/WW, I, X, b/d) of allowed values for the "Pw nastawnia" property.

Budynek stacyjny

Tak

"Tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw budynek stacyjny" property.

Lokomotywownia

nie ma i nie było




Dane historyczne

Nazwa

Nieborowitz 1899 - b/d
Neubersdorf b/d - 1945
Nieborowice 1945 - nadal

Rodzaj

stacja 1899 - nadal

Bocznice

Cegielnia Wilcza Cegielnia 25.03.1899 - 1926

"Cegielnia" is not in the list (stacyjna, szlakowa) of allowed values for the "Pw bocznica rodzaj" property.

Określenie linii przebiegających przez posterunek, położenie posterunku linii oraz zakres lat

Gliwice Trynek-Racibórz Markowice km 10,900 1899 - 1945
Bytom Karb Wąskotorowy-Racibórz Markowice km 28,300 1945 - nadal


Szczegółowy opis

Opis budynków i urządzeń

Zabytkowy budynek stacyjny w którym mieści się nastawnia oraz kasa biletowa. Na piętrze natomiast znajdują się pomieszczenia mieszkalne.

Opis urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego

Przez budowę skrzyżowania w 1950r z Koleją Piaskową nastała konieczność rozbudowy urządzeń SRK na stacji Nieborowice. W wąskotorowej nastawni zabudowano ławę dźwigniową do obsługi semaforów zarówno na torze normalnym jak i wąskotorowym. Poprzez budowę Kolei Piaskowej powstał również przejazd kolejowy na drodze Gliwice-Rybnik (Ob. DK78). W wyniku dużej przebudowy w latach 1964-1967 w obrębie stacji nastąpiły duże zmiany w prowadzeniu ruchu. Zlikwidowano przejazd kolejowy poprzez wybudowanie wiaduktu nad torem normalnym, wybudowano posterunek odgałęźny do obsługi KP, zlikwidowano semafory kształtowe na torach kolei piaskowej oraz w pomieszczeniu nastawni (GKW) zostało zabudowane urządzenie typu P46 (stojąca kluczowa skrzynia zależności z aparatem blokowym) produkcji ZWUS Katowice (nr fab. 007 1967r.) oraz podpięte zostały do scentralizowanego sterowania 2 rozjazdy (2 oraz 6) z napędami mechanicznymi (GKW). W nowych warunkach ruchowych zmienił się sposób prowadzenia ruchu w obrębie skrzyżowania z torem wąskim. Przygotowanie przebiegu dla pociągów piaskowych wymagało otrzymania zgody z nastawni wąskotorowej. Do tego celu w aparacie blokowym został założony blok dania zgody połączony z nastawnią "piaskówki"-dzięki temu przejazd na skrzyżowaniu torów był bezpieczny i osłonięty poprzez semafory kształtowe (GKW) i świetlne (KP).

Opis układu torowego

W 1997 zlikwidowano skrzyżowanie KP z torem GKW.

Historia

Położenie posterunku w terenie

Wczytywanie mapy…

Galeria

Zestawienie taboru

Uwaga: Zestawienie zawiera informacje na temat wszystkich pojazdów trakcyjnych, które kiedykolwiek stacjonowały na danej stacji, a których dane znajdują się w naszej bazie.

Dokumenty dotyczące posterunku znajdujące się w Archiwum Enkolu

Uwaga: Zestawienie zawiera listę dokumentów archiwalnych znajdujących się w Archiwum Enkolu wygenerowaną na podstawie słów kluczowych.

Źródła