Nieborowice: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|Ostatnia nazwa=Nieborowice | |Ostatnia nazwa=Nieborowice | ||
|Ostatni rodzaj=stacja | |Ostatni rodzaj=stacja | ||
+ | |Skrót telegraficzny=N | ||
|Rok utworzenia=1899 | |Rok utworzenia=1899 | ||
|Rok likwidacji=1993 | |Rok likwidacji=1993 | ||
Linia 14: | Linia 15: | ||
|Lokomotywownia=nie ma i nie było | |Lokomotywownia=nie ma i nie było | ||
|Opis zabudowań=Zabytkowy budynek stacyjny w którym mieści się nastawnia oraz kasa biletowa. Na piętrze natomiast znajdują się pomieszczenia mieszkalne. | |Opis zabudowań=Zabytkowy budynek stacyjny w którym mieści się nastawnia oraz kasa biletowa. Na piętrze natomiast znajdują się pomieszczenia mieszkalne. | ||
− | |Opis urządzeń zrk=Przez budowę skrzyżowania w 1950r z Koleją Piaskową nastała konieczność rozbudowy urządzeń SRK na stacji Nieborowice. W wąskotorowej nastawni zabudowano ławę dźwigniową do obsługi semaforów zarówno na torze normalnym jak i wąskotorowym. Poprzez budowę Kolei Piaskowej powstał również przejazd kolejowy na drodze Gliwice-Rybnik (Ob. DK78). W wyniku dużej przebudowy w latach 1964-1967 w obrębie stacji nastąpiły duże zmiany w prowadzeniu ruchu. Zlikwidowano przejazd kolejowy poprzez wybudowanie wiaduktu nad torem normalnym, wybudowano posterunek odgałęźny do obsługi KP, zlikwidowano semafory kształtowe na torach kolei piaskowej oraz w pomieszczeniu nastawni zostało zabudowane urządzenie typu P46 (stojąca kluczowa skrzynia zależności z aparatem blokowym) produkcji ZWUS Katowice (nr fab. 007 1967r.) oraz podpięte zostały do scentralizowanego sterowania 2 rozjazdy (2 oraz 6) z napędami mechanicznymi (GKW). W nowych warunkach ruchowych zmienił się sposób prowadzenia ruchu w obrębie skrzyżowania z torem wąskim. Przygotowanie przebiegu dla pociągów piaskowych wymagało otrzymania zgody z nastawni wąskotorowej. Do tego celu w aparacie blokowym został założony blok dania zgody połączony z nastawnią "piaskówki"-dzięki temu przejazd na skrzyżowaniu torów był bezpieczny i osłonięty poprzez semafory kształtowe (GKW) i świetlne (KP). | + | |Opis urządzeń zrk=Przez budowę skrzyżowania w 1950r z Koleją Piaskową nastała konieczność rozbudowy urządzeń SRK na stacji Nieborowice. W wąskotorowej nastawni zabudowano ławę dźwigniową do obsługi semaforów zarówno na torze normalnym jak i wąskotorowym. Poprzez budowę Kolei Piaskowej powstał również przejazd kolejowy na drodze Gliwice-Rybnik (Ob. DK78). W wyniku dużej przebudowy w latach 1964-1967 w obrębie stacji nastąpiły duże zmiany w prowadzeniu ruchu. Zlikwidowano przejazd kolejowy poprzez wybudowanie wiaduktu nad torem normalnym, wybudowano posterunek odgałęźny do obsługi KP, zlikwidowano semafory kształtowe na torach kolei piaskowej oraz w pomieszczeniu nastawni (GKW) zostało zabudowane urządzenie typu P46 (stojąca kluczowa skrzynia zależności z aparatem blokowym) produkcji ZWUS Katowice (nr fab. 007 1967r.) oraz podpięte zostały do scentralizowanego sterowania 2 rozjazdy (2 oraz 6) z napędami mechanicznymi (GKW). W nowych warunkach ruchowych zmienił się sposób prowadzenia ruchu w obrębie skrzyżowania z torem wąskim. Przygotowanie przebiegu dla pociągów piaskowych wymagało otrzymania zgody z nastawni wąskotorowej. Do tego celu w aparacie blokowym został założony blok dania zgody połączony z nastawnią "piaskówki"-dzięki temu przejazd na skrzyżowaniu torów był bezpieczny i osłonięty poprzez semafory kształtowe (GKW) i świetlne (KP). |
|Opis układu torowego=W 1997 zlikwidowano skrzyżowanie KP z torem GKW. | |Opis układu torowego=W 1997 zlikwidowano skrzyżowanie KP z torem GKW. | ||
|Nazwa={{Pw nazwa|Nieborowitz|1899|b/d}}{{Pw nazwa|Neubersdorf|b/d|1945}}{{Pw nazwa|Nieborowice|1945|nadal}} | |Nazwa={{Pw nazwa|Nieborowitz|1899|b/d}}{{Pw nazwa|Neubersdorf|b/d|1945}}{{Pw nazwa|Nieborowice|1945|nadal}} | ||
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | |Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | ||
|Bocznice={{Pw bocznica|Cegielnia Wilcza|Cegielnia|25.03.1899|1926}} | |Bocznice={{Pw bocznica|Cegielnia Wilcza|Cegielnia|25.03.1899|1926}} | ||
− | |Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek-Racibórz Markowice|10,900|1899| | + | |Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek-Racibórz Markowice|10,900|1899|1945}}{{Pw linia|Bytom Karb Wąskotorowy-Racibórz Markowice|28,300|1945|nadal}} |
+ | |Grafika=Plan Nieborowice 09.1990.jpg | ||
+ | |Opis grafiki=Plan schematyczny stacji Nieborowice. Stan na 09.1990r. | ||
}} | }} | ||
[[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] | [[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] |
Aktualna wersja na dzień 17:45, 30 paź 2023
stacja Nieborowice
Stan: nieczynny
Kolej
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Miejscowość
Nieborowice
Powiat
Gliwicki
Współrzędne geograficzne
50°13'35.4"N 18°37'00.7"E
Skrót telegraficzny
N
Rok utworzenia
1899
Rok likwidacji
1993
Peron
Tak
Nastawnia
Tak - w budynku dworca
Budynek stacyjny
Tak
Lokomotywownia
nie ma i nie było
Nazwa
Nieborowitz | 1899 | - | b/d |
Neubersdorf | b/d | - | 1945 |
Nieborowice | 1945 | - | nadal |
Rodzaj
stacja | 1899 | - | nadal |
Bocznice
Cegielnia Wilcza | Cegielnia | 25.03.1899 | - | 1926 |
Określenie linii przebiegających przez posterunek, położenie posterunku linii oraz zakres lat
Gliwice Trynek-Racibórz Markowice | km 10,900 | 1899 | - | 1945 |
Bytom Karb Wąskotorowy-Racibórz Markowice | km 28,300 | 1945 | - | nadal |
Opis budynków i urządzeń
Zabytkowy budynek stacyjny w którym mieści się nastawnia oraz kasa biletowa. Na piętrze natomiast znajdują się pomieszczenia mieszkalne.
Opis urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego
Przez budowę skrzyżowania w 1950r z Koleją Piaskową nastała konieczność rozbudowy urządzeń SRK na stacji Nieborowice. W wąskotorowej nastawni zabudowano ławę dźwigniową do obsługi semaforów zarówno na torze normalnym jak i wąskotorowym. Poprzez budowę Kolei Piaskowej powstał również przejazd kolejowy na drodze Gliwice-Rybnik (Ob. DK78). W wyniku dużej przebudowy w latach 1964-1967 w obrębie stacji nastąpiły duże zmiany w prowadzeniu ruchu. Zlikwidowano przejazd kolejowy poprzez wybudowanie wiaduktu nad torem normalnym, wybudowano posterunek odgałęźny do obsługi KP, zlikwidowano semafory kształtowe na torach kolei piaskowej oraz w pomieszczeniu nastawni (GKW) zostało zabudowane urządzenie typu P46 (stojąca kluczowa skrzynia zależności z aparatem blokowym) produkcji ZWUS Katowice (nr fab. 007 1967r.) oraz podpięte zostały do scentralizowanego sterowania 2 rozjazdy (2 oraz 6) z napędami mechanicznymi (GKW). W nowych warunkach ruchowych zmienił się sposób prowadzenia ruchu w obrębie skrzyżowania z torem wąskim. Przygotowanie przebiegu dla pociągów piaskowych wymagało otrzymania zgody z nastawni wąskotorowej. Do tego celu w aparacie blokowym został założony blok dania zgody połączony z nastawnią "piaskówki"-dzięki temu przejazd na skrzyżowaniu torów był bezpieczny i osłonięty poprzez semafory kształtowe (GKW) i świetlne (KP).
Opis układu torowego
W 1997 zlikwidowano skrzyżowanie KP z torem GKW.
Historia
Położenie posterunku w terenie
Galeria
Zestawienie taboru
Uwaga: Zestawienie zawiera informacje na temat wszystkich pojazdów trakcyjnych, które kiedykolwiek stacjonowały na danej stacji, a których dane znajdują się w naszej bazie.
Dokumenty dotyczące posterunku znajdujące się w Archiwum Enkolu
Uwaga: Zestawienie zawiera listę dokumentów archiwalnych znajdujących się w Archiwum Enkolu wygenerowaną na podstawie słów kluczowych.
Źródła
- Zestawienie posterunków technicznych i handlowych na liniach wąskotorowych
- Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
- Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Zestawienie posterunków technicznych i handlowych
- Posterunki techniczne i handlowe w: Nieborowice
- Hasła encyklopedyczne
- Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych