Ciężar własny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Jacek Fink-Finowicki przeniósł stronę Masa własna do Ciężar własny: wedle TSI)
(-)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Masa własna''' (martwa masa, ciężar własny) - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] w stanie "jak zbudowano" bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu
+
'''Ciężar własny''' (właściwie: Masa własna, względnie: martwa masa) [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] w stanie „jak zbudowano” bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu.
  
  
Linia 10: Linia 10:
 
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)
 
Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)
  
 +
== Zobacz też ==
  
== Zobacz też ==
 
 
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 
* [[Masa projektowa]]
 
* [[Masa projektowa]]
* [[Masa eksploatacyjna]]
+
* [[Masa operacyjna]]
 +
 
 +
== Słowniczek ==
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
! Skrót !! Polski !! Francuski !! Niemiecki !! Angielski
 +
|-
 +
| MU || Ciężar własny <ref>Na stronie PKN jako: martwa masa</ref> || Masse morte || Leermasse || dead mass
 +
|}
 +
 
 +
{{Przypisy}}
  
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 18:22, 2 sie 2025

Ciężar własny (właściwie: Masa własna, względnie: martwa masa) – masa pojazdu kolejowego w stanie „jak zbudowano” bez materiałów eksploatacyjnych i bez personelu.


Masa własna odpowiada masie kompletnego pojazdu zbudowanego ze wszystkimi trwale zainstalowanymi podzespołami, w tym częściami podlegającymi zużyciu w „nowym stanie” (np. tarcze, klocki hamulcowe, koła ...), ale bez materiałów eksploatacyjnych (np. paliwo, piasek, woda w układzie toalet, żywność i napoje ...). Obejmuje wyposażenie wnętrza oraz płyny technologiczne (np. płyny izolacyjne, płyny układu chłodniczego i grzewczego, smary i oleje przekładniowe, elektrolit w bateriach ...), wyposażenie gastronomiczne (np. naczynia, sztućce i obrusy ...), narzędzia i sprzęt ratunkowy.


Na początku projektu masa własna jest wartością szacunkową opartą na najlepszych dostępnych informacjach (obliczenia teoretyczne, zważone podzespoły itp.). Wartość jest dopracowywana w miarę postępu projektu oraz dostępności dokładniejszych informacji. Szacowaną masę własną należy zweryfikować poprzez zważenie pierwszych pojazdów w trakcie budowy.


Masę własną określa się na podstawie średniej masy co najmniej pierwszych 5 ważonych pojazdów każdej serii (lub całej serii, jeśli jest mniejsza niż 5)

Zobacz też[edytuj]

Słowniczek[edytuj]

Skrót Polski Francuski Niemiecki Angielski
MU Ciężar własny [1] Masse morte Leermasse dead mass

Przypisy

  1. Na stronie PKN jako: martwa masa