HF 130 C: Różnice pomiędzy wersjami
(infobox) |
|||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|grafika = [[Plik:HF_130_C_2.jpg|290px|HF 130 C]] | |grafika = [[Plik:HF_130_C_2.jpg|290px|HF 130 C]] | ||
|opis_zdjęcia = Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C. | |opis_zdjęcia = Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C. | ||
− | |producent = Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197), Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62) | + | |producent = Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62) |
|lata_budowy = 1937-1943 | |lata_budowy = 1937-1943 | ||
|układ_osi = C | |układ_osi = C | ||
− | |masa_służbowa = 16,5 t* | + | |masa_służbowa = 16,5 t** |
|długość_ze_zderzakami = 5325 mm | |długość_ze_zderzakami = 5325 mm | ||
|szerokość = 1650 mm | |szerokość = 1650 mm | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
|zapas_paliwa = | |zapas_paliwa = | ||
|typ_silnika = Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14 | |typ_silnika = Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14 | ||
− | |moc_znamionowa = 120/130** KM | + | |moc_znamionowa = 120/130*** KM |
|siła_pociągowa = 5000 kg (49 kN) | |siła_pociągowa = 5000 kg (49 kN) | ||
|rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | |rodzaj_przekładni = hydrokinetyczna | ||
− | |prędkość_konstrukcyjna = 20*** km/h | + | |prędkość_konstrukcyjna = 20**** km/h |
− | |nacisk_osi = 5,5* t | + | |nacisk_osi = 5,5** t |
|system_hamulca = ręczny korbowy | |system_hamulca = ręczny korbowy | ||
|sterowanie_wielokrotne = | |sterowanie_wielokrotne = | ||
|system_ogrzewania = | |system_ogrzewania = | ||
|swiadectwo_typu = | |swiadectwo_typu = | ||
− | |uwagi = * Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.<br /> ** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.<br /> *** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h. | + | |uwagi = * Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57.<br /> ** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.<br /> *** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.<br /> **** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h. |
}} | }} | ||
− | HF | + | HF 130 D - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''<ref>Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich</ref>. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji. |
+ | W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)<ref>Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991</ref>. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw to HF130C, która została oznaczona jako Ly159<ref>Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0</ref>. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Historia == | ||
+ | Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff<ref>Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.</ref>. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (''Kriegsmotorlokomotive 3'' - KML 3). | ||
[[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]] | [[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]] | ||
+ | |||
+ | {{przypisy}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] |
Aktualna wersja na dzień 16:26, 25 paź 2016
HF 130 C | |
Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C. | |
Przewoźnik | Wehrmacht, ÖBB, DR, ČSD, SLB, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | ÖBB: 2092.001, 002, 101, 102 DR: Köf 6001 / 6003 ČSD: T 36.001 SLB: Vs 51 |
Producent | Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62) |
Lata budowy | 1937-1943 |
Układ osi | C |
Rozstaw szyn | 600/750/760 mm |
Masa służbowa | 16,5 t** |
Nacisk osi na szyny | 5,5** t |
Rozstaw osi skrajnych | 1800 mm |
Średnica kół | 700 mm |
Długość ze zderzakami | 5325 mm |
Szerokość | 1650 mm |
Wysokość | 2600 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 20**** km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 5000 kg (49 kN) |
Typ silnika spalinowego | Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14 |
Moc znamionowa | 120/130*** KM |
Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna |
System hamulca | ręczny korbowy
|
* Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57. ** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu. *** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min. **** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h. |
HF 130 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla oddziałów kolejowych Wehrmachtu[1]. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji.
W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)[2]. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw to HF130C, która została oznaczona jako Ly159[3]. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto.
Historia[edytuj]
Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff[4]. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (Kriegsmotorlokomotive 3 - KML 3).
Przypisy
- ↑ Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich
- ↑ Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991
- ↑ Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0
- ↑ Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.