HF 130 C: Różnice pomiędzy wersjami
(uzupełnienie) |
|||
| (Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
| Linia 30: | Linia 30: | ||
HF 130 D - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''<ref>Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich</ref>. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji. | HF 130 D - typ [[kolej wąskotorowa|wąskotorowej]] lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla [[Heeresfeldbahn|oddziałów kolejowych]] ''Wehrmachtu''<ref>Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich</ref>. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji. | ||
| + | W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)<ref>Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991</ref>. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw to HF130C, która została oznaczona jako Ly159<ref>Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0</ref>. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto. | ||
| Linia 36: | Linia 37: | ||
[[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]] | [[Plik:HF_130_C_1.jpg|580px|centruj|Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.]] | ||
| + | |||
| + | {{przypisy}} | ||
| + | |||
| + | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
| + | [[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] | ||
Aktualna wersja na dzień 16:26, 25 paź 2016
| HF 130 C | |
| Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C. | |
| Przewoźnik | Wehrmacht, ÖBB, DR, ČSD, SLB, przemysł |
| Oznaczenie przewoźnika | ÖBB: 2092.001, 002, 101, 102 DR: Köf 6001 / 6003 ČSD: T 36.001 SLB: Vs 51 |
| Producent | Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62) |
| Lata budowy | 1937-1943 |
| Układ osi | C |
| Rozstaw szyn | 600/750/760 mm |
| Masa służbowa | 16,5 t** |
| Nacisk osi na szyny | 5,5** t |
| Rozstaw osi skrajnych | 1800 mm |
| Średnica kół | 700 mm |
| Długość ze zderzakami | 5325 mm |
| Szerokość | 1650 mm |
| Wysokość | 2600 mm |
| Prędkość konstrukcyjna | 20**** km/h |
| Maksymalna siła pociągowa | 5000 kg (49 kN) |
| Typ silnika spalinowego | Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14 |
| Moc znamionowa | 120/130*** KM |
| Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna |
| System hamulca | ręczny korbowy
|
| * Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57. ** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu. *** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min. **** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h. | |
HF 130 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla oddziałów kolejowych Wehrmachtu[1]. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji.
W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)[2]. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw to HF130C, która została oznaczona jako Ly159[3]. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto.
Historia[edytuj]
Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff[4]. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (Kriegsmotorlokomotive 3 - KML 3).
Przypisy
- ↑ Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich
- ↑ Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991
- ↑ Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0
- ↑ Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.