WLs40: Różnice pomiędzy wersjami
(→Lista zachowanych lokomotyw (niepełna): podmiana) |
|||
Linia 40: | Linia 40: | ||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
!Nr fabr. | !Nr fabr. | ||
+ | !Typ | ||
!Rok prod. | !Rok prod. | ||
!Stan | !Stan | ||
Linia 46: | Linia 47: | ||
!Stacjonuje | !Stacjonuje | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:100| | + | |[[Wls40:100|100]] |
+ | |Wls40 | ||
|1956<ref>rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952 </ref> | |1956<ref>rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952 </ref> | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 53: | Linia 55: | ||
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]] | |[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:133| | + | |[[Wls40:133|133]] |
+ | |Wls40 | ||
|1953 | |1953 | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | ||
Linia 60: | Linia 63: | ||
|Trzeciewnica | |Trzeciewnica | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:286| | + | |[[Wls40:286|286]]<ref>wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179 </ref> |
+ | |Wls40 | ||
|1955 | |1955 | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | ||
Linia 67: | Linia 71: | ||
|Trzeciewnica | |Trzeciewnica | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:338| | + | |[[Wls40:338|338]] |
+ | |Wls40 | ||
|1955 | |1955 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 74: | Linia 79: | ||
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]] | |[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:402| | + | |[[Wls40:402|402]] |
+ | |Wls40 | ||
|1956 | |1956 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 81: | Linia 87: | ||
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]] | |[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:773| | + | |[[Wls40:773|773]] |
+ | |Wls40 | ||
|1958 | |1958 | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | ||
Linia 88: | Linia 95: | ||
|Trzeciewnica | |Trzeciewnica | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:837| | + | |[[Wls40:837|837]] |
+ | |Wls40 | ||
|1958 | |1958 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 95: | Linia 103: | ||
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]] | |[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:947| | + | |[[Wls40:947|947]] |
+ | |Wls40 | ||
|1959 | |1959 | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | ||
Linia 102: | Linia 111: | ||
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]] | |[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls40:991| | + | |[[2Wls40:940|940]] |
+ | |2Wls40 | ||
+ | |1959 | ||
+ | | style="background-color:#80FF80;" |W trakcie naprawy | ||
+ | |750 | ||
+ | |? | ||
+ | |[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]] | ||
+ | |- | ||
+ | |[[Wls40:991|991]] | ||
+ | |Wls40 | ||
|1955 | |1955 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 109: | Linia 127: | ||
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]] | |[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1053| | + | |[[Wls50:1053|1053]] |
+ | |Wls50 | ||
|1965 | |1965 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 116: | Linia 135: | ||
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]] | |[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1125| | + | |[[Wls50:1125|1125]] |
+ | |Wls50 | ||
|1961 | |1961 | ||
| style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik | | style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik | ||
Linia 123: | Linia 143: | ||
|Olecko | |Olecko | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1225| | + | |[[Wls50:1225|1225]] |
+ | |Wls50 | ||
|? | |? | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 130: | Linia 151: | ||
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]] | |[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1544| | + | |[[Wls50:1544|1544]] |
+ | |Wls50 | ||
|? | |? | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 137: | Linia 159: | ||
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża|Hel]] | |[[Muzeum Obrony Wybrzeża|Hel]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1563| | + | |[[Wls50:1563|1563]] |
+ | |Wls50 | ||
|1964 | |1964 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 144: | Linia 167: | ||
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]] | |[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1567| | + | |[[Wls50:1567|1567]] |
+ | |Wls50 | ||
|1964 | |1964 | ||
| style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik | | style="background-color:#DBEEF3;" |Pomnik | ||
Linia 151: | Linia 175: | ||
|Lublin | |Lublin | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1709| | + | |[[Wls50:1709|1709]] |
+ | |Wls50 | ||
|1965 | |1965 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 158: | Linia 183: | ||
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]] | |[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1847| | + | |[[Wls50:1847|1847]]<ref>1817? </ref> |
+ | |Wls50 | ||
|1966 | |1966 | ||
| style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF80;" |Sprawna | ||
Linia 165: | Linia 191: | ||
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]] | |[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:1895| | + | |[[Wls50:1895|1895]] |
+ | |Wls50 | ||
|1967 | |1967 | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | ||
Linia 172: | Linia 199: | ||
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]] | |[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:2084| | + | |[[Wls50:2084|2084]] |
+ | |Wls50 | ||
|? | |? | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | ||
Linia 179: | Linia 207: | ||
|Trzeciewnica | |Trzeciewnica | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50:2105| | + | |[[Wls50:2105|2105]] |
+ | |Wls50 | ||
|1970 | |1970 | ||
| style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat | | style="background-color:#DBEEF3;" |Eksponat | ||
Linia 186: | Linia 215: | ||
|[[Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim|Janów Lubelski]] | |[[Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim|Janów Lubelski]] | ||
|- | |- | ||
− | |[[Wls50M1:003| | + | |[[Wls50M1:003|003]] |
+ | |Wls50M1 | ||
|1990 | |1990 | ||
| style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona | | style="background-color:#FFCCCC;" |Odstawiona |
Wersja z 01:44, 23 cze 2011
WLs40, WLs50, 2Wls40, 2Wls50, 3Wls50, 4Wls50 | |
{{{opis_zdjęcia}}} | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
Oznaczenie przewoźnika | Ld1 |
Producent | Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), ZNTK Poznań |
Lata budowy | 1951*, 1952-1960**, 1961-1975*** |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 600mm |
Masa służbowa | 7 t |
Nacisk osi na szyny | 3,5 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1000 mm |
Średnica kół | 550 mm |
Długość ze zderzakami | 4380 mm |
Szerokość | 1440 mm |
Wysokość | 2200 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 1900 kG |
Typ silnika spalinowego | S64L**, S324HL*** |
Moc znamionowa | 40 KM**, 50 KM*** |
Zapas paliwa | 136 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny korbowy |
System ogrzewania | brak |
* - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50 |
WLs40 i WLs50 (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe na tor szerokości 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężn S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.
Eksploatacja
Lokomotywy WLs40/50 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
Modernizacja M1 i M3
W 1989 roku ZNTSiS w Brzsku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW-266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
Lista zachowanych lokomotyw (niepełna)
Nr fabr. | Typ | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Stacjonuje |
---|---|---|---|---|---|---|
100 | Wls40 | 1956[2] | Sprawna | 600 | ? | Poznań |
133 | Wls40 | 1953 | Odstawiona | 600 | ? | Trzeciewnica |
286[3] | Wls40 | 1955 | Odstawiona | 600 | ? | Trzeciewnica |
338 | Wls40 | 1955 | Sprawna | 600 | ? | Ostrów Wielkopolski |
402 | Wls40 | 1956 | Sprawna | 600 | ? | Czarna Białostocka |
773 | Wls40 | 1958 | Odstawiona | 600 | ? | Trzeciewnica |
837 | Wls40 | 1958 | Sprawna | 600 | ? | Czarna Białostocka |
947 | Wls40 | 1959 | Odstawiona | 600 | ? | Czarna Białostocka |
940 | 2Wls40 | 1959 | W trakcie naprawy | 750 | ? | Rogów |
991 | Wls40 | 1955 | Sprawna | 600 | Ld1-? | Bydgoszcz |
1053 | Wls50 | 1965 | Sprawna | 600 | ? | Płociczno |
1125 | Wls50 | 1961 | Pomnik | 600 | ? | Olecko |
1225 | Wls50 | ? | Sprawna | 600 | ? | Poznań |
1544 | Wls50 | ? | Sprawna | 600 | ? | Hel |
1563 | Wls50 | 1964 | Sprawna | 600 | ? | Poznań |
1567 | Wls50 | 1964 | Pomnik | 600 | ? | Lublin |
1709 | Wls50 | 1965 | Sprawna | 600 | Ld1-? | Bydgoszcz |
1847[4] | Wls50 | 1966 | Sprawna | 600 | ? | Płociczno |
1895 | Wls50 | 1967 | Odstawiona | 600 | ? | Ostrów Wielkopolski |
2084 | Wls50 | ? | Odstawiona | 600 | ? | Trzeciewnica |
2105 | Wls50 | 1970 | Eksponat | 600 | ? | Janów Lubelski |
003 | Wls50M1 | 1990 | Odstawiona | 600 | ? | Białośliwie |
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
- ↑ rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
- ↑ wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179
- ↑ 1817?
Zobacz też
Wlp50 - lokomotywa o podobnej mocy
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.