Archiwum:Służbowy Rozkład Jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (1975): Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Dodanie odnośnika do mapy)
m (→‎Ruch towarowy: Zmiana nazwy stacji Katowice Szopienice Wąsk. na Katowice Szopienice)
Linia 45: Linia 45:
 
! Numer rejonu !! Stacja rejonowa !! Wybrane stacje w rejonie !! Uruchomienie
 
! Numer rejonu !! Stacja rejonowa !! Wybrane stacje w rejonie !! Uruchomienie
 
|-
 
|-
| 1 || Maciejkowice || Bytków, Katowice Szopienice Wąsk., Paulina || 145 pociągów
+
| 1 || Maciejkowice || Bytków, Katowice Szopienice, Paulina || 145 pociągów
 
|-
 
|-
 
| 2 || Bytom Karb Wąsk. || Chorzów Przeładownia, Miechowice, Posterunek Witczak || 90 pociągów
 
| 2 || Bytom Karb Wąsk. || Chorzów Przeładownia, Miechowice, Posterunek Witczak || 90 pociągów

Wersja z 12:10, 21 lut 2017

Służbowy Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich i Towarowych Zeszyt IV-41 dla linii Górnośląskich Kolei Dojazdowych ważny od 1 czerwca 1975 r. wydany nakładem Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Katowicach. Druk: Drukarnia Kolejowa w Poznaniu. Nakład: 350 egzemplarzy.

Wprowadzenie

Niestety omawiany zeszyt został przygotowany dość niechlujnie - jest w nim sporo błędów, choć sporą część z nich da się rozpoznać i z dużym prawdopodobieństwem skorygować bez dodatkowych źródeł. Mimo tych błędów, mamy ciekawy obraz jak w 1975 roku wyglądał ruch na GKW.

Pogląd na linie i bocznice Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w dniu wejścia w życie omawianego rozkładu jazdy prezentuje dołączona mapa.

Numeracja pociągów rządziła się poniższymi zasadami:

Numery Opis poszczególnych cyfr
4-cyfrowe
  • 1 cyfra oznaczała rejon uruchamiający pociąg
  • 2 na terenie którego kończy bieg; stosowano również 0 (w rejonie Maciejkowice) i 7 (w rejonie Bytom Karb Wąsk.) dla pociągów wewnątrz rejonu; pozostałe
  • 3 i 4 cyfra to numer kolejny w zakresie 11..16 (ruch pasażerski) i 60..99 (ruch towarowy)
3-cyfrowe
  • 1 cyfra oznaczała rejon na terenie którego kursuje pociąg (tylko pociągi wewnątrz rejonu); stosowano również 7 i 9 dla pociągów wewnątrz rejonu Maciejkowice;
  • 2 i 3. cyfra to numer kolejny w zakresie 11..32 (ruch pasażerski) i 60..99 (ruch towarowy)
2-cyfrowe
  • 1 i 2 cyfra to numer kolejny pociągu wewnątrz rejonu w zakresie 70..99 (ruch towarowy), stosowane tylko w rejonie nr 5

Załączone skany oryginału z własnej kolekcji wykonał Mariusz Herchold.

Ruch pasażerski

Między Gliwicami Trynkiem i Rudami uruchamiano 6 par pociągów w dni robocze oraz 4 pary w dni wolne. Poza tym rozkład jazdy przewidywał 1 parę na osobne zarządzenie i 1 parę w okresie od 15 VI do 30 X 1975.

Wakacje 1975 były tym okresem, kiedy między przystankiem Bytom Wąsk. i Miasteczkiem Śl. Wąsk. uruchomiono przewozy turystyczne. W zeszycie przewidziano strony na rozkład jazdy, jednak prawdopodobnie do momentu oddania do druku nie podjęto decyzji o uruchamianiu tych pociągów, stąd brak samego rozkładu jazdy. Z "Kolei Wąskotorowych na Górnym Śląsku" K. Soidy wiadomo, że pociągi odjeżdżały z Bytomia Wąsk. o 07:50, 10:55 i 16:50.

Ruch towarowy

Do uruchamiania na sieci GKW przewidziane były 374 pociągi w dobie. Ruch rozkładał się na 5 rejonów następująco:

Numer rejonu Stacja rejonowa Wybrane stacje w rejonie Uruchomienie
1 Maciejkowice Bytków, Katowice Szopienice, Paulina 145 pociągów
2 Bytom Karb Wąsk. Chorzów Przeładownia, Miechowice, Posterunek Witczak 90 pociągów
3 Repty Huta Miasteczko, Piekary Śląskie Wąsk., Sucha Góra 39 pociągów
4 Poręba Wąsk. Huta Zygmunt, Maciejów Śląski, Ruda Wschodnia Wąsk. 44 pociągi
5 Rudy Gliwice Wąsk., Markowice Raciborskie Wąsk. 56 pociągów

To oczywiście nie znaczy, że wszystkie przewidziane zeszytem pociągi były w dobie uruchamiane i że żaden inny uruchamiany nie był. Po pierwsze, choć nie ma tego w uwagach, część tras wzajemnie się wykluczała (wyjeżdżały ze stacji o tej samej godzinie i np. jechały na różne bocznice), stąd w ramach planowania dyspozytorskiego i na podstawie zapotrzebowania podejmowano decyzję który pociąg danego dnia pojedzie. Po drugie, wspomniane zapotrzebowanie na przewozy dawało podstawę do podejmowania decyzji w ramach planowania dyspozytorskiego czy dany pociąg danego dnia w ogóle pojedzie. I wreszcie po trzecie, możliwe było uruchamianie pociągów nie objętych rocznym rozkładem jazdy na oddzielne zarządzenie a nawet na podstawie trasy opracowanej w ramach planowania dyspozytorskiego. Poza tym warto pamiętać o tym, że godziny odjazdów i przyjazdów nie były tak sztywno przestrzegane jak w ruchu pasażerskim.

Strona tytułowa i objaśnienia

Rozkład jazdy pociągów pasażerskich

Rozkład jazdy pociągów towarowych

Skorowidz numerów pociągów