Użytkownik:Zgroza/Brudnopis: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Krasnystaw) |
(Kru + Mątwy) |
||
Linia 287: | Linia 287: | ||
|Kolei wąskotorowej nie było | |Kolei wąskotorowej nie było | ||
|bocznica od stacji Krasnystaw | |bocznica od stacji Krasnystaw | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Kruszwica | ||
+ | |CIN | ||
+ | |1882-2003 | ||
+ | |716/750 | ||
+ | |~200 | ||
+ | | | ||
+ | |bocznica normalnotorowa od stacji Kruszwica | ||
+ | |- | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Cukrownia Mątwy | ||
+ | |CIN | ||
+ | |1882-~1945 | ||
+ | |716/750 | ||
+ | | | ||
+ | |Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do cukrowni Kruszwica | ||
+ | |bocznica normalnotorowa od stacji Inowrocław Mątwy | ||
|- | |- | ||
Linia 303: | Linia 323: | ||
|Cukrownia Tuczno | |Cukrownia Tuczno | ||
|CIN | |CIN | ||
− | | | + | |1882-2003 |
|750 | |750 | ||
+ | |140 | ||
| | | | ||
− | + | |bocznica normalnotorowa od stacji Jaksice | |
− | |bocznica normalnotorowa | ||
|- | |- | ||
Linia 317: | Linia 337: | ||
| | | | ||
|Po zamknięciu przejęta przez cukrownię Tuczno | |Po zamknięciu przejęta przez cukrownię Tuczno | ||
− | | | + | |Bocznica normalnotorowa od stacji Wierzchosławice (?) |
|- | |- | ||
Wersja z 07:30, 6 maj 2017
Lista cukrowni i ich połączeń z koleją w dzisiejszych granicach Polski.
Głównym opracowaniem tematu jest praca Ariela Ciechańskiego "Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010", IGiPZ PAN 2013.
Długość toru - czyli całkowita długość wszystkich odcinków przez cały okres istnienia.
Zakład | Lokalizacja | Czas działania | Prześwit [mm] | Długość toru | Uwagi | Połączenie z kolejami publicznymi |
---|---|---|---|---|---|---|
Cukrownia Baborów | OGL | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Baborów[1] | |||
Cukrownia Borowiczki | WP | 1921-1971 | 600 | 101 | W Płocku (od 1934) | |
Cukrownia Brześć Kujawski | CWL | 1900-2008 | 750 | w ostatnim okresie tylko bocznica do stacji Brześć | na stacji Brześć Kujawski | |
Cukrownia Chełmica | CWL | 1927-ok. 1970 | 600[2] | 40 | od 1947 w stacji Lipno | |
Cukrownia Chełmża | CTR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Chełmża[3] | |||
Cukrownia Choceń | CRA | 1916-1933 | 750 | 49 km (1928)[4] | Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do Cukrowni Brześć Kujawski | połączenie z kolejami państwowymi na stacji Czerniewice |
Cukrownia Chybie | SCI | 1884-ok. 1918[5] | 1000 | 8 | bocznica do normalnotorowej stacji Chybie | |
Cukrownia Ciechanów | WCI | 600[6] | 18 | w stacji Ciechanów z torem normalnym i wąskim MKD | ||
Cukrownia w Częstocice | TOS | brak kolei wąskotorowej | w stacji Ostrowiec Św. z torem normalnym | |||
Cukrownia Dobre | CRA | 1908-2002 | 750 | połączenie z Kujawskimi Kolejami Dojazdowymi na stacji Dobre Kujawskie} | ||
Cukrownia Dobrzelin | EKU | 1922-1982 | 600 | 104[7] | bocznica normalnotorowa do stacji Żychlin, w Strzelcach Kujawskich (??) | |
Cukrownia Garbów | LUB | 1908-1974 | 750 | 34 | na stacji Nałęczów | |
Cukrownia Glinojeck | WCI | ? | ? | ? | Wg mapy WIG '35 kolejka wąskotorowa z cukrowni do Płońska, była[8] | Bocznica od stacji Raciąż |
Cukrownia Głogów | DGL | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Krzepów | |||
Cukrownia Gniezno | PGN | 1883-1893 | 600 | 19 | w 1893 przejęta przez powiat witkowski[9] | Bocznica od stacji Gniezno i Gniezno Wąsk. |
Cukrownia Gosławice | PKN | 1912-1999 | 600 -> 750 | na stacji Gosławice Wąskotorowe/normalnotorowa od stacji Konin | ||
Cukrownia Gostyń | PGS | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Gostyń | |||
Cukrownia Góra | DGR | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Góra | |||
Cukrownia Gryfice | ZGR | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Gryfice i wąskotorowej Gryfice Cukrownia | |||
Cukrownia Guzów | WZY | 1923-1973 | 600 | 14 | Bocznica od stacji Teresin | |
Cukrownia Janikowo | CIN | 1888-1970 | 600/1435[10] | 18+8 | Bocznica od stacji Janikowo | |
Cukrownia Jawor | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Stary Jawor/Jawor | ||||
Cukrownia Kętrzyn | NKR | Własnej kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Kętrzyn i Kętrzyn Wąskotorowy | |||
Cukrownia Klecina | DW | 1909-1968 | 750 | 19 | bocznica od stacji Wrocław Klecina | |
Cukrownia Klemensów | LZA | 1907-1970 | 600 | 52 | Z przerwą w działaniu po I wojnie | bocznica od stacji Klemensów |
Cukrownia Kluczewo | ZST | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji (Stargard) Kluczewo | |||
Cukrownia Kościan | PKS | 1906-1945 | 600 | 10 | bocznica od stacji Kościan | |
Cukrownia Krasiniec | WMA | 1924-1980 | 600/750 | 10 | W ostatnim okresie tylko odcinek Krasne-Krasiniec | połączenie od stacji Krasne (czy bocznica?) |
Cukrownia Krasnystaw | LKS | Kolei wąskotorowej nie było | bocznica od stacji Krasnystaw | |||
Cukrownia Kruszwica | CIN | 1882-2003 | 716/750 | ~200 | bocznica normalnotorowa od stacji Kruszwica | |
Cukrownia Mątwy | CIN | 1882-~1945 | 716/750 | Po zamknięciu cukrowni sieć przeszła do cukrowni Kruszwica | bocznica normalnotorowa od stacji Inowrocław Mątwy | |
Cukrownia Polska Cerekwiew | OK | Kolei wąskotorowej nie było | Bocznica od stacji Polska Cerekiew | |||
Cukrownia Tuczno | CIN | 1882-2003 | 750 | 140 | bocznica normalnotorowa od stacji Jaksice | |
Cukrownia Wierzchosławice | CIN | x-x | 750 | Po zamknięciu przejęta przez cukrownię Tuczno | Bocznica normalnotorowa od stacji Wierzchosławice (?) | |
Cukrownia Żnin | CZN, Żnin | X-1972[11] | 600 | połączenie z Żnińską Koleją Dojazdową i PKP na stacji Żnin |
Przypisy
- ↑ http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=2909.0
- ↑ http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=151304&from=latest
- ↑ Arkadiusz Ciechalski, Cukrownia w Choceniu
- ↑ http://www.kolejcieszyn.pl/index.php?s=cukrownia
- ↑ http://750mm.pl/index.php?topic=4243.0
- ↑ https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_cukrowni_Dobrzelin
- ↑ Ciechański, Zarys dziejów kolei cukrowniczych, TTS 11/2015
- ↑ Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013
- ↑ Ariel Ciechański, Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010, IGiPZ PAN 2013
- ↑ Bogdan Pokropiński