Kolej wąskotorowa Kopalni Węgla Kamiennego "Janina": Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Paweł Niemczuk przeniósł stronę Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina" do Kolej wąskotorowa Kopalni Węgla Kamiennego "Janina": Poprawny tytuł)
Linia 17: Linia 17:
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 +
 +
[[Kategoria:Wąskotorowe_koleje_przemysłowe]]

Wersja z 15:40, 30 sie 2019

Kolej wąskotorowa Kopalni Węgla Kamiennego "Janina" - nieistniejąca już kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 750 mm służąca odstawianiu na zwałowiska odpadów górniczych. Kolej funkcjonowała w latach 1969 - 2004 .

Kopalnia

Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina" jest zlokalizowana w Libiążu w województwie małopolskim. Powstała w roku 1907 i pierwotnie była własnością Galicyjskiej Spółki Kopalń (Compagnie Galicienne de Mines). W okresie drugiej wojny światowej przeszła pod przymusowy zarząd niemiecki, po zakończeniu wojny upaństwowiona. W roku 1993 weszła w skład Nadwiślańskiej Spółki Węglowej S.A[1]. Od 1 lutego 2003 jeden z 23 zakładów Kompanii Węglowej S.A, następnie 1 kwietnia 2004 przekształcona w Zakład Górniczo-Energetyczny "Janina" sp. z o.o. 1 lipca 2005 ZGE "Janina" został połączony z ZGE "Sobieski Jaworzno III" sp. z o.o., w wyniku czego powstał Południowy Koncern Węglowy S.A. od 23 lutego 2014 funkcjonujący pod nazwą "TAURON Wydobycie" S.A.

Jest to kopalnia o największych węgla kamiennego w Polsce, szacowanych na 841 009 tys. ton, a czas eksploatacji w 2003 był przewidywany na 204 lata[2].

Kolej wąskotorowa kopalni "Janina"

Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina", prócz wąskotorowej kolei dołowej, w latach 1969 - 2004 eksploatowała też liczącą 3 km kolej powierzchniową służącą odstawianiu na zwałowiska wszelkiego rodzaju odpadów powstających przy wydobyciu węgla kamiennego. Szlak liczył 3 km i był dwutorowy z wyjątkiem przejazdu przez drogę nr 708 (ulicę Krakowską). Regularnej eksploatacji kolei zaniechano w sierpniu 2003 uzasadniając ją przyczynami ekonomicznymi. Zadanie wywozu odpadów przejęły samochody ciężarowe. 14 maja 2004 na kolei odbyła się impreza dla miłośników kolejnictwa, relację z której można znaleźć w numerze 2/2005 czasopisma "Koleje Małe i Duże" (autor: Grzegorz Nycz)[3].

Zestawienie lokomotyw spalinowych eksploatowanych na kolei KWK "Janina"


Typ Numer Obecne / ostatnie
oznaczenie
Stacjonowanie od roku Stacjonowanie do roku Stan Obecne / ostatnie
miejsce stacjonowania
L30H 23394 KJ-Lyd2-01 1977 nadal Pomnik Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
L30H 23395 KJ-Lyd2-02 1977 b/d Odstawiona Protor Dzierżno
L30H 24055 KD-Lyd2-02 1999 b/d Odstawiona Protor Dzierżno
L30H 24066 CBK-Lyd2-01 1995 1997 Złom Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
L30H 24370 CBK-Lyd2-02 1995 1997 Złom Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
WLs150 6036 WLs150-6036 1984 nadal Pomnik Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
WLs150 7215 WLs150-7215 1984 1998 Złom Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
WLs150 7218 WLs150-7218 1971 1999 Złom Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
WLs180 20 WLs180-20 1971 2006 Złom Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
WLs180 24 WLs180-24 1971 2006 Złom Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"



Przypisy

  1. Maria Leś-Runicka: Historia kopalni węgla kamiennego Janina w Libiążu. Libiąż: Południowy Koncern Węglowy, 2008. ISBN [brak]. 
  2. Zbigniew Grudziński: "Wystarczalność zasobów węgla kamiennego w Polsce w świetle planu dostępu do zasobów oraz prognoz zapotrzebowania na węgiel" Polityka Energetyczna, Tom 8, Zeszyt 2, 2005
  3. Grzegorz Nycz. Ostatnie górnicze kolejki na Górnym Śląsku. „Koleje Małe i Duże”. 20, ss. 13-14, 2 2005. Katowice: Apland sp. z o. o.. ISSN 1641-117X.