Zarządca infrastruktury: Różnice pomiędzy wersjami
(rozwinięcie artykułu) |
(rozwinięcie artykułu) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
− | W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz | + | W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz [[PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 65|linii kolejowej nr 65]]) <ref>[http://www.lhs.com.pl/l/pl/ofirmie/informacje_ogolne Strona PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]</ref>, czy [[PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 250|linii kolejowej nr 250]])<ref>[http://www.skm.pkp.pl/firma/informacje-o-firmie/ Strona PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]</ref> oraz [[Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.]] (zarządca linii kolejowych nr [[linia kolejowa nr 47|47]], [[linia kolejowa nr 48|48]] i [[linia kolejowa nr 512|512]]) <ref>[http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=d29 Serwis kolej.one.pl]</ref>. |
+ | |||
+ | |||
Wersja z 19:06, 5 lis 2011
Zarządca infrastruktury – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie o transporcie kolejowym. [1]
Dawniej zarządca infrastruktury zawany był zarządem kolei. [2]
Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
- budowie i utrzymaniu infrastruktury kolejowej
- prowadzeniu ruchu pociągów na liniach kolejowych
- utrzymywaniu infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego
- udostępnianiu tras pociągów dla przejazdu pociągów na liniach kolejowych i świadczeniu usług z tym związanych
- zarządzaniu nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej. [3]
W zasadzie zarządca infrastruktury nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych innych niż przewozy technologiczne (tj. wykonywane na potrzeby własne związane z utrzymaniem zarzadzanej przez niego infrastruktury). Jednakże ustawa o transporcie kolejowym przewiduje dwa wyjątki:
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po uzyskaniu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może, w drodze decyzji, zezwolić zarządcy na:
- wykonywanie przewozu osób pod warunkiem prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz odrębnej rachunkowości w zakresie wykonywania przewozów kolejowych [4]
- wykonywanie przewozu osób i rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości pod warunkiem nieudostępniania tej linii przewoźnikom kolejowym [5]
W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. (zarządca linii kolejowej nr 65) [6], czy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (zarządca linii kolejowej nr 250)[7] oraz Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. (zarządca linii kolejowych nr 47, 48 i 512) [8].
Przypisy
- ↑ Art. 4 ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 4 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym z dnia 27 czerwca 1997, Dz. U. Nr 96 poz. 591)
- ↑ Art. 5 ust. 1 pkt. 1 - 5 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 5 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Art. 5 ust. 4 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
- ↑ Strona PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.
- ↑ Strona PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.
- ↑ Serwis kolej.one.pl