Zarządca infrastruktury: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(rozwinięcie artykułu)
(dodanie tabelek)
Linia 1: Linia 1:
 
'''Zarządca infrastruktury''' – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawie o transporcie kolejowym]]. <ref>Art. 4 ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> <br>Dawniej zarządca infrastruktury zawany był ''zarządem kolei''. <ref>Art. 4 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym z dnia 27 czerwca 1997, Dz. U. Nr 96 poz. 591)</ref>
 
'''Zarządca infrastruktury''' – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawie o transporcie kolejowym]]. <ref>Art. 4 ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> <br>Dawniej zarządca infrastruktury zawany był ''zarządem kolei''. <ref>Art. 4 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym z dnia 27 czerwca 1997, Dz. U. Nr 96 poz. 591)</ref>
  
 +
 +
 +
== Zarządca infrastruktury kolejowej w świetle obowiązującej ustawy o transporcie kolejowym ==
  
 
Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
 
Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
Linia 22: Linia 25:
 
W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz [[PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 65|linii kolejowej nr 65]]) <ref>[http://www.lhs.com.pl/l/pl/ofirmie/informacje_ogolne Strona PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]</ref>, czy [[PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 250|linii kolejowej nr 250]])<ref>[http://www.skm.pkp.pl/firma/informacje-o-firmie/ Strona PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]</ref> oraz [[Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.]] (zarządca linii kolejowych nr [[linia kolejowa nr 47|47]], [[linia kolejowa nr 48|48]] i [[linia kolejowa nr 512|512]]) <ref>[http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=d29 Serwis kolej.one.pl]</ref>.
 
W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz [[PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 65|linii kolejowej nr 65]]) <ref>[http://www.lhs.com.pl/l/pl/ofirmie/informacje_ogolne Strona PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]</ref>, czy [[PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 250|linii kolejowej nr 250]])<ref>[http://www.skm.pkp.pl/firma/informacje-o-firmie/ Strona PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]</ref> oraz [[Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.]] (zarządca linii kolejowych nr [[linia kolejowa nr 47|47]], [[linia kolejowa nr 48|48]] i [[linia kolejowa nr 512|512]]) <ref>[http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=d29 Serwis kolej.one.pl]</ref>.
  
 +
 +
 +
== Zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce ==
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|+ Zarządcy infrastruktury na ogólnej sieci kolejowej w Polsce  <ref>''Raport w sprawie bezpieczeństwa na kolei w Polsce za 2009 rok'', załącznik nr A.2.1.a (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2011 nr 6 poz. 36)</ref>
 +
|-
 +
! Nazwa
 +
! Data rozpoczęcia<br>działalności<br>
 +
! Całkowita długość torów<br>szlakowych<br>i głównych zasadniczych<br>
 +
! Całkowita długość torów<br>pozostałych<br>
 +
! Łączna długość linii<br>jednotorowych<br>
 +
! Łączna długość linii<br>dwutorowych<br>
 +
! Długość trakcji<br>elektrycznej<br>
 +
! Liczba sygnalizatorów<br>
 +
 +
|-
 +
|[[PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.]]
 +
|01.10.2001
 +
|27771,00 (1435mm)<br>148,00 (1520 mm)
 +
|9322,00 (1435 mm<br>115,00 (1520 mm)
 +
|8583,00 (1435 mm)<br>0 (1520 mm)
 +
|10605,00 (1435 mm)<br>148,00 (1520 mm)
 +
|25032,58 (1435 mm)/ 3kV DC<br>24,37 /3 kV DC(1520 mm)
 +
|62330 (1435 mm)<br>446 (1520 mm)
 +
|-
 +
|[[PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]]
 +
|20.11.2001
 +
|2,42 (1435 mmm)<br>394,65 (1520 mm)
 +
|26,61 (1435 mm)<br>104,62 (1520 mm)
 +
|2,42 (1435 mmm)<br>394,65 (1520 mm)
 +
|0,00 (1435 i 1520 mm)
 +
|0,00 (1435 i 1520 mm)
 +
|10 (1435 mm)<br>243 (1520 mm)
 +
|-
 +
|[[PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]]
 +
|01.07.2001
 +
|62,16
 +
|20,51
 +
|31,08
 +
|0,00
 +
|68,75 / 3 kV DC
 +
|235
 +
|-
 +
|[[CTL Maczki - Bór sp. z o.o.]]
 +
|05.05.1990
 +
|75,93
 +
|53,83
 +
|18,43
 +
|39,07
 +
|0,00
 +
|152
 +
|-
 +
|[[Jastrzębska Spółka Kolejowa sp. z o.o.]]
 +
|01.04.1998
 +
|43,35
 +
|99,75
 +
|11,60
 +
|20,15
 +
|25,78 / 3 kV DC
 +
|350
 +
|-
 +
|Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.<br>Kopalnia Węgla Kamiennego<br>"Budryk"
 +
|09.12.2007
 +
|9,63
 +
|12,02
 +
|0,00
 +
|9,63
 +
|8,50 / 3 kV DC
 +
|41
 +
|-
 +
|[[Kopalnia Piasku Kotlarnia - Linie Kolejowe sp. z o.o.]]
 +
|01.01.2004
 +
|167,60
 +
|21,60
 +
|50,36
 +
|66,90
 +
|0,00
 +
|186
 +
|-
 +
|[[Infra Silesia S.A.]]
 +
|18.03.2010
 +
|161,00
 +
|218,00
 +
|36,00
 +
|89,00
 +
|65,16 / 3 kV DC
 +
|536
 +
|-
 +
|RAZEM
 +
|
 +
|28293,09 (1435 mm)<br>542,65 (1520 mm)
 +
|9774,32 (1435 mm<br>219,62 (1520 mm)
 +
|8730,47 (1435 mm)<br>0,00 (1520 mm)
 +
|10832,20 (1435 mm)<br>542,65 (1520 mm)
 +
|25200,80 (1435 mm)<br>24,40 (1520 mm)
 +
|64529
 +
|}
 +
 +
 +
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|+ Zarządcy infrastruktury kolejowej sieci metra oraz sieci oddzielonej od reszty systemu <ref>''Raport w sprawie bezpieczeństwa na kolei w Polsce za 2009 rok'', załącznik nr A.2.1.b (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2011 nr 6 poz. 36)</ref>
 +
|-
 +
! Nazwa
 +
! Data rozpoczęcia<br>działalności<br>
 +
! Całkowita długość torów<br>szlakowych<br>i głównych zasadniczych<br>
 +
! Całkowita długość torów<br>pozostałych<br>
 +
! Łączna długość linii<br>jednotorowych<br>
 +
! Łączna długość linii<br>dwutorowych<br>
 +
! Długość trakcji<br>elektrycznej<br>
 +
! Liczba sygnalizatorów<br>
 +
 +
|-
 +
|[[Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.]]
 +
|01.01.2001
 +
|63,70
 +
|3,10
 +
|25,10
 +
|13,78
 +
|69,70 / 0,65 kV DC
 +
|94
 +
|-
 +
|[[Metro Warszawskie sp. z o.o.]]
 +
|07.01.2003
 +
|43,74
 +
|32,32
 +
|22,12
 +
|0,00
 +
|52,00 / 0,75 kV DC
 +
|225
 +
|-
 +
|[[UBB Polska sp. z o.o.]]
 +
|15.09.2008
 +
|1,44
 +
|0,24
 +
|0,00
 +
|1,44
 +
|0,00
 +
|4
 +
|-
 +
|RAZEM
 +
|
 +
|108,88
 +
|35,66
 +
|47,22
 +
|15,22
 +
|121,70
 +
|323
 +
|}
  
  

Wersja z 21:13, 6 lis 2011

Zarządca infrastruktury – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie o transporcie kolejowym. [1]
Dawniej zarządca infrastruktury zawany był zarządem kolei. [2]


Zarządca infrastruktury kolejowej w świetle obowiązującej ustawy o transporcie kolejowym

Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:

  • budowie i utrzymaniu infrastruktury kolejowej
  • prowadzeniu ruchu pociągów na liniach kolejowych
  • utrzymywaniu infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego
  • udostępnianiu tras pociągów dla przejazdu pociągów na liniach kolejowych i świadczeniu usług z tym związanych
  • zarządzaniu nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej. [3]


W zasadzie zarządca infrastruktury nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych innych niż przewozy technologiczne (tj. wykonywane na potrzeby własne związane z utrzymaniem zarzadzanej przez niego infrastruktury). Jednakże ustawa o transporcie kolejowym przewiduje dwa wyjątki:

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po uzyskaniu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może, w drodze decyzji, zezwolić zarządcy na:

  • wykonywanie przewozu osób pod warunkiem prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz odrębnej rachunkowości w zakresie wykonywania przewozów kolejowych [4]
  • wykonywanie przewozu osób i rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości pod warunkiem nieudostępniania tej linii przewoźnikom kolejowym [5]


W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. (zarządca linii kolejowej nr 65) [6], czy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (zarządca linii kolejowej nr 250)[7] oraz Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. (zarządca linii kolejowych nr 47, 48 i 512) [8].


Zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce

Zarządcy infrastruktury na ogólnej sieci kolejowej w Polsce [9]
Nazwa Data rozpoczęcia
działalności
Całkowita długość torów
szlakowych
i głównych zasadniczych
Całkowita długość torów
pozostałych
Łączna długość linii
jednotorowych
Łączna długość linii
dwutorowych
Długość trakcji
elektrycznej
Liczba sygnalizatorów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 01.10.2001 27771,00 (1435mm)
148,00 (1520 mm)
9322,00 (1435 mm
115,00 (1520 mm)
8583,00 (1435 mm)
0 (1520 mm)
10605,00 (1435 mm)
148,00 (1520 mm)
25032,58 (1435 mm)/ 3kV DC
24,37 /3 kV DC(1520 mm)
62330 (1435 mm)
446 (1520 mm)
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. 20.11.2001 2,42 (1435 mmm)
394,65 (1520 mm)
26,61 (1435 mm)
104,62 (1520 mm)
2,42 (1435 mmm)
394,65 (1520 mm)
0,00 (1435 i 1520 mm) 0,00 (1435 i 1520 mm) 10 (1435 mm)
243 (1520 mm)
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. 01.07.2001 62,16 20,51 31,08 0,00 68,75 / 3 kV DC 235
CTL Maczki - Bór sp. z o.o. 05.05.1990 75,93 53,83 18,43 39,07 0,00 152
Jastrzębska Spółka Kolejowa sp. z o.o. 01.04.1998 43,35 99,75 11,60 20,15 25,78 / 3 kV DC 350
Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.
Kopalnia Węgla Kamiennego
"Budryk"
09.12.2007 9,63 12,02 0,00 9,63 8,50 / 3 kV DC 41
Kopalnia Piasku Kotlarnia - Linie Kolejowe sp. z o.o. 01.01.2004 167,60 21,60 50,36 66,90 0,00 186
Infra Silesia S.A. 18.03.2010 161,00 218,00 36,00 89,00 65,16 / 3 kV DC 536
RAZEM 28293,09 (1435 mm)
542,65 (1520 mm)
9774,32 (1435 mm
219,62 (1520 mm)
8730,47 (1435 mm)
0,00 (1520 mm)
10832,20 (1435 mm)
542,65 (1520 mm)
25200,80 (1435 mm)
24,40 (1520 mm)
64529



Zarządcy infrastruktury kolejowej sieci metra oraz sieci oddzielonej od reszty systemu [10]
Nazwa Data rozpoczęcia
działalności
Całkowita długość torów
szlakowych
i głównych zasadniczych
Całkowita długość torów
pozostałych
Łączna długość linii
jednotorowych
Łączna długość linii
dwutorowych
Długość trakcji
elektrycznej
Liczba sygnalizatorów
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. 01.01.2001 63,70 3,10 25,10 13,78 69,70 / 0,65 kV DC 94
Metro Warszawskie sp. z o.o. 07.01.2003 43,74 32,32 22,12 0,00 52,00 / 0,75 kV DC 225
UBB Polska sp. z o.o. 15.09.2008 1,44 0,24 0,00 1,44 0,00 4
RAZEM 108,88 35,66 47,22 15,22 121,70 323



Przypisy

  1. Art. 4 ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  2. Art. 4 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym z dnia 27 czerwca 1997, Dz. U. Nr 96 poz. 591)
  3. Art. 5 ust. 1 pkt. 1 - 5 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  4. Art. 5 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  5. Art. 5 ust. 4 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  6. Strona PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.
  7. Strona PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.
  8. Serwis kolej.one.pl
  9. Raport w sprawie bezpieczeństwa na kolei w Polsce za 2009 rok, załącznik nr A.2.1.a (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2011 nr 6 poz. 36)
  10. Raport w sprawie bezpieczeństwa na kolei w Polsce za 2009 rok, załącznik nr A.2.1.b (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2011 nr 6 poz. 36)