102E: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(he) |
Skubihenio (dyskusja | edycje) (infobox) |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| − | ''' | + | {{Lokomotywa elektryczna infobox |
| + | |przeznaczenie_lokomotywy = pasażerska | ||
| + | |typ_lokomotywy = 102E (EP08) | ||
| + | |przewoźnik = [[PKP]] | ||
| + | |oznaczenie_przewoźnika = EP08 | ||
| + | |grafika = [[File:EP08.JPG|290px]] | ||
| + | |opis_zdjęcia = 102E (EP08-006 ze składem [[TLK]] na stacji Lublin. | ||
| + | |producent = [[Bombardier Transportation Polska|Pafawag]] | ||
| + | |lata_budowy = 1972-1976 | ||
| + | |liczba_członów = 1 | ||
| + | |układ_osi = Bo'Bo' | ||
| + | |masa_służbowa = 80 ton | ||
| + | |długość_ze_zderzakami = 15940 mm | ||
| + | |szerokość = 3038 mm | ||
| + | |wysokość = 4343 mm | ||
| + | |rozstaw_osi_skrajnych = | ||
| + | |średnica_kół = 1250 mm | ||
| + | |rozstaw_szyn = 1435 mm | ||
| + | |nacisk_osi = 20 ton | ||
| + | |system_zasilania = | ||
| + | |liczba_silników = 4 | ||
| + | |typ_silników = EE541c | ||
| + | |moc_ciągła = 2000 kW | ||
| + | |moc_godzinna = 2080 kW | ||
| + | |maksymalna_siła_pociągowa = 25 ton | ||
| + | |stosunek_przekładni = 77:24 | ||
| + | |prędkość_konstrukcyjna = 140 km/h (obniżona do 130 km/h) | ||
| + | |sterowanie_wielokrotne = jest | ||
| + | |system_hamulca = Oerlikon | ||
| + | |system_ogrzewania = jest | ||
| + | |uwagi = założona prędkość eksploatacyjna 160 km/h została zaniżona do wartości 140 km/h, a obecnie do 130 km/h. | ||
| + | }} | ||
| + | {{Rozbuduj}} | ||
| + | '''102E'''(EP08) - polska normalnotorowa [[Elektrowóz|lokomotywa elektryczna]] przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w [[Pafawag]]u w latach 1972-76. Elektrowozy EP08 powstały w opraciu o lokomotywy [[EU06]] i [[EU07]]. Z planowanych 100 sztuk wyprodukowano jedynie 15. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h, osiągnięta dzięki zmianie przekładni (77:24 w stosunku do 79:18 w EU06), została obniżona do 140 km/h ze względu na szybsze zużycie materiałów. W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na [[Linia kolejowa nr 3|linii kolejowej]] łączącej Warszawę z Poznaniem, [[Linia kolejowa nr 17|linii kolejowej nr 17]] (część trasy Warszawa - Łódź), [[Linia kolejowa nr 4|CMK]] oraz rzadziej na [[Linia kolejowa nr 9|linii kolejowej nr 9]]. Prowadzą one pociągi kategorii [[TLK]], a niekiedy kategorii [[Pociąg ekspresowy|Ex]] oraz [[EIC]]. | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | ||
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] | ||
Wersja z 22:24, 13 mar 2012
| 102E (EP08) | |
| 102E (EP08-006 ze składem TLK na stacji Lublin. | |
| Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
| Przewoźnik | PKP |
| Oznaczenie przewoźnika | EP08 |
| Producent | Pafawag |
| Lata budowy | 1972-1976 |
| Liczba członów | 1 |
| Układ osi | Bo'Bo' |
| Masa służbowa | 80 ton |
| Długość ze zderzakami | 15940 mm |
| Szerokość | 3038 mm |
| Wysokość | 4343 mm |
| Nacisk osi na szyny | 20 ton |
| Średnica kół | 1250 mm |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Liczba silników | 4 |
| Typ silników | EE541c |
| Moc ciągła | 2000 kW |
| Moc godzinna | 2080 kW |
| Maksymalna siła pociągowa | {{{siła_pociągowa}}} |
| Stosunek przekładni | 77:24 |
| Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h (obniżona do 130 km/h) |
| Sterowanie wielokrotne | jest |
| System hamulca | Oerlikon |
| System ogrzewania | jest |
| założona prędkość eksploatacyjna 160 km/h została zaniżona do wartości 140 km/h, a obecnie do 130 km/h. | |
102E(EP08) - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w Pafawagu w latach 1972-76. Elektrowozy EP08 powstały w opraciu o lokomotywy EU06 i EU07. Z planowanych 100 sztuk wyprodukowano jedynie 15. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h, osiągnięta dzięki zmianie przekładni (77:24 w stosunku do 79:18 w EU06), została obniżona do 140 km/h ze względu na szybsze zużycie materiałów. W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem, linii kolejowej nr 17 (część trasy Warszawa - Łódź), CMK oraz rzadziej na linii kolejowej nr 9. Prowadzą one pociągi kategorii TLK, a niekiedy kategorii Ex oraz EIC.