GLs30: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "{{Lokomotywa spalinowa infobox |seria_lokomotywy = GLs30 |grafika = |opis = |producent = ZREMB Gliwice |lata...") |
|||
Linia 28: | Linia 28: | ||
== Geneza == | == Geneza == | ||
− | Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. ''Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych'' nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły [[ | + | Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. ''Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych'' nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły [[ZNTK Poznań]] na podstawie projektu opracowanego przez [[Fablok]], z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie w [[cegielnia|cegielniach]]. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == |
Wersja z 14:30, 1 maj 2018
{{{typ_lokomotywy}}} | |
{{{opis_zdjęcia}}}
| |
Producent | ZREMB Gliwice |
Lata budowy | 1961-1964 |
Układ osi | B
|
Masa służbowa | 4 000 kg |
Nacisk osi na szyny | 2 t |
Rozstaw osi skrajnych | 845 mm |
Średnica kół | 450 mm |
Długość ze zderzakami | 2910 mm |
Szerokość | 1140 mm |
Wysokość | 2145 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 1250 kG |
Typ silnika spalinowego | S-322 |
Moc znamionowa | 30 KM |
Zapas paliwa | 35 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna
|
Rozstaw szyn 500-750 mm |
Geneza
Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły ZNTK Poznań na podstawie projektu opracowanego przez Fablok, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie w cegielniach.
Konstrukcja
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.
Bibliografia
- Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, Szablon:ISBN, s. 168-170, 208.
- wikipedia.pl