411D: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |typ_lokomotywy | + | |typ_lokomotywy = 411D (SM31) |
− | |przewoźnik | + | |przewoźnik = [[kolej przemysłowa|przemysł] |
− | |oznaczenie_przewoźnika | + | |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31 |
− | |grafika | + | |grafika = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]] |
− | |opis_zdjęcia | + | |opis_zdjęcia = Lokomotywa 411D |
− | |producent | + | |producent = [[Fablok]] Chrzanów |
− | |lata_budowy | + | |lata_budowy = 1976-1985 |
|układ_osi =Co'Co' | |układ_osi =Co'Co' | ||
|masa_służbowa =166400 kg | |masa_służbowa =166400 kg | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
|system_ogrzewania =brak | |system_ogrzewania =brak | ||
|uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. | |uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. | ||
− | + | }} | |
− | |||
Wersja z 16:53, 11 mar 2012
{{Lokomotywa spalinowa infobox
|typ_lokomotywy = 411D (SM31) |przewoźnik = [[kolej przemysłowa|przemysł] |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31 |grafika = |opis_zdjęcia = Lokomotywa 411D |producent = Fablok Chrzanów |lata_budowy = 1976-1985 |układ_osi =Co'Co' |masa_służbowa =166400 kg |długość_ze_zderzakami =17000 mm |szerokość =3156 mm |wysokość =4285 mm |rozstaw_osi_skrajnych =12350 mm |średnica_kół =1100 mm |rozstaw_szyn =1435 mm |zapas_paliwa =4400 l |typ_silnika =a8C22W |moc_znamionowa =880 kW (1200 KM) |siła_pociągowa =353,2 kN |rodzaj_przekładni =elektryczna |prędkość_konstrukcyjna =80 km/h |nacisk_osi = |system_hamulca =Oerlikon |sterowanie_wielokrotne =brak |system_ogrzewania =brak |uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
}}
411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
Historia
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.
Budowa lokomotywy
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
Użycie
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.