Kolej torfowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 9: Linia 9:
 
Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]], a czasem większej, jak np. [[GLs30]] czy [[WLs50]]. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
 
Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]], a czasem większej, jak np. [[GLs30]] czy [[WLs50]]. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
  
==Polskie zakłady wykorzystujące koleje wąskotorowe==
+
==Zakłady torfowe w Polsce wykorzystujące kolej wąskotorową==
 +
 
 +
{| class="wikitable"
 +
!Nazwa zakładu
 +
!Miasto/miejscowość
 +
!Data otwarcia
 +
!Data zamknięcia
 +
!Długość linii max/obecnie
 +
!Szerokość toru
 +
!Stan
 +
!Uwagi
 +
|-
 +
|Z.P.T. "Bór za lasem".
 +
|Czarny Dunajec
 +
|1964
 +
| -
 +
| 10 km/3,1 km
 +
|600 mm
 +
|style="background-color:green;"|Czynna
 +
|
 +
|}
 +
 
  
 
ZT Lasland Grądy
 
ZT Lasland Grądy

Wersja z 15:37, 18 gru 2019

Kolej torfowa - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm.

Historia

Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego ze względu na dużą grzązkość terenów bagiennych. Mogą się po nim poruszać tylko pojazdy gąsienicowe lub ewentualnie ciągniki z podwójnym ogumieniem.

W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Wkrótce potrzeba transportowania urobku z pola torfowego wymusiła zastosowanie kolei wąskotorowej, która w tym zadaniu sprawdza się najlepiej. Taka kolej jest zazwyczaj zbudowana z lekkich przęseł, które łatwo można zdemontować i przenieść w inne miejsce.

Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. Ls600, Ns1 lub Diema, a czasem większej, jak np. GLs30 czy WLs50. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.

Zakłady torfowe w Polsce wykorzystujące kolej wąskotorową

Nazwa zakładu Miasto/miejscowość Data otwarcia Data zamknięcia Długość linii max/obecnie Szerokość toru Stan Uwagi
Z.P.T. "Bór za lasem". Czarny Dunajec 1964 - 10 km/3,1 km 600 mm Czynna


ZT Lasland Grądy

HolLas Rucianka

ZT Krakulice

ZT Podczerwone

Przrzemtorf

ZT Parsęcko

ZT Karaska

ZT Budwity

ZT Józefowo

Bioprodukty - Samlino k. Golczewa