Enkol:Portal społeczności/Dział techniczny/Drzewo kategorii/Kolejnictwo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Wiadomomość)
Linia 1: Linia 1:
<pre>
+
__TOC__
 +
==Wstępna propozycja drzewa kategorii by Ptr==
 +
 
 +
<span style="font-size:16px"><pre>
 
KOLEJNICTWO
 
KOLEJNICTWO
 
- Tabor
 
- Tabor
Linia 96: Linia 99:
 
- Historia kolei
 
- Historia kolei
  
</pre>
+
</pre></span>
 +
 
 +
(Napisał [[Użytkownik:Ptr|Ptr]])
 +
 
 +
==Propozycja kategoryzacji taboru kolejowego==
 +
 
 +
Po rozmowie z Piotrem (Ptr) proponuję pewną modyfikację części dotyczącej taboru:
 +
 
 +
<span style="font-size:15px"><pre>
 +
KOLEJNICTWO
 +
- Tabor kolejowy
 +
--Pojazdy trakcyjne
 +
---Lokomotywy spalinowe
 +
----Normalnotorowe lokomotywy spalinowe
 +
----Wąskotorowe lokomotywy spalinowe
 +
----Szerokotorowe lokomotywy spalinowe
 +
 
 +
---Lokomotywy elektryczne
 +
----Normalnotorowe lokomotywy elektryczne
 +
----Wąskotorowe lokomotywy elektryczne
 +
----Szerokotorowe lokomotywy elektryczne
 +
 
 +
---Parowozy
 +
----Parowozy normalnotorowe
 +
----Parowozy wąskotorowe
 +
----Parowozy szerokotorowe
 +
 
 +
---Pozostałe lokomotywy (np. pneumatyczne)
 +
 
 +
---Wagony motorowe
 +
----Normalnotorowe wagony motorowe
 +
----Wąskotorowe wagony motorowe
 +
----Szerokotorowe wagony motorowe
 +
 
 +
--Zespoły trakcyjne
 +
---Spalinowe zespoły trakcyjne
 +
----Normalnotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
 +
----Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
 +
----Szerokotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
 +
 
 +
---Elektryczne zespoły trakcyjne
 +
----Normalnotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
 +
----Wąskotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
 +
----Szerokotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
 +
 
 +
--Wagony
 +
---Wagony pasażerskie
 +
----Normalnotorowe wagony pasażerskie
 +
----Wąskotorowe wagony pasażerskie
 +
----Szerokotorowe wagony pasażerskie
 +
 
 +
---Wagony towarowe
 +
----Węglarki
 +
-----Węglarki normalnotorowe
 +
-----Węglarki wąskotorowe
 +
-----Węglarki normalnotorowe
 +
 
 +
----Wagony kryte
 +
-----Wagony kryte normalnotorowe
 +
-----Wagony kryte wąskotorowe
 +
-----Wagony kryte szerokotorowe
 +
 
 +
----Platformy
 +
-----Platformy nomralnotorowe
 +
-----Platformy wąskotorowe
 +
-----Platformy szerokotorowe
 +
 
 +
---Pozostałe pojazdy szynowe
 +
----Drezyny
 +
----Pługi odśnieżne
 +
----Maszyny torowe
 +
----Wózki technologiczne
 +
 
 +
----Cysterny
 +
-----Cysterny normalnotorowe
 +
-----Cysterny wąskotorowe
 +
-----Cysterny szerokotorowe
 +
.
 +
. (tu sobie możemy wyliczać inne rodzaje wagonów)
 +
.
 +
----Wagony towarowe specjalne (do przewozu nadgabarytów, ciekłego żużla itd)
 +
----Wagony specjalne i służbowe (robocze, do przewozu szyn, mieszkalne itd.)
 +
----Pozostałe wagony
 +
</pre></span>
 +
 
 +
Dlaczego w ten sposób? Otóż gdybyśmy zastosowali strukturę zaproponowaną przez Piotra, to czytelnik zainteresowany przeglądem lokomotyw musiałby sortować 3 razy: raz szukać lokomotyw w kategorii ''normalnotorowe'', drugi w kategorii ''wąskotorowe'' itd. Przy zastosowaniu podziału zaproponowanego powyżej sortuje raz: wybiera kategorię ''lokomotywy'' i ma wszystkie. Jeśli go intresuje doprecyzowanie sortowania, to wybiera odpowiednią podkategorię.
 +
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby lokomotywa należała do dwóch kategorii, np. ''normalnotorowe'' i ''szerokotorowe'' (np. M62), czy ''normalnotorowe'' i ''wąskotorowe'' (np. Baziel).
 +
Podobnie np. MBxd2 będzie należał zarówno do kategorii ''wąskotorowe wagony motorowe'', jak i ''wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne''.
 +
 
 +
Rzecz jasna kategorie typu ''drezyny'' możemy też dzielić na wąskie, normalne itd.
 +
Ponadto można stworzyć osobną hierarchię wg prześwitów, np. taką:
 +
 
 +
*Tabor kolejowy normalnotorowy
 +
*Tabor kolejowy wąskotorowy
 +
**Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 600 mm
 +
**Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 750 mm
 +
.
 +
. i tak dalej prześwity po kolei (ewentualnie, w miarę potrzeby w torze szerokim też można podzielić na prześwity)
 +
.
 +
 
 +
Można także pomyśleć o kategorii ''Tabor kolei przemysłowych'' gdzie wrzucimy wszelkie lokomotywy dołowe, wozy dołowe urobkowe, drewniarki, pasażerskie, wagony do wywozu ciekłego żużla i inne pojazdy szynowe stosowane w procesach produkcyjnych w przemyśle.
 +
 
 +
Wszystkie te kategorie mogą (a nawet powinny!) istnieć równolegle (tzn. nie krzyżować się).
 +
 
 +
Dalsza część propozycji Piotra wg. mnie wymaga już tylko co najwyżej drobnych poprawek redakcyjnych oraz (ewentualnie) rozwinięcia.
 +
Oczywiście nie musimy tworzyć wszystkich kategorii na raz. Nie widzę sensu tworzenia 994 kategorii, z których 850 będzie pustych. Po prostu ustalmy schemat, a konkretne kategorie będzie się tworzyło wg. schematu operatywnie, w razie potrzeby. </span>
 +
[[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 04:12, 14 cze 2011 (CEST)
 +
 
 +
==Formatowanie bloków objętych znacznikami <nowiki><pre> ... </pre></nowiki>==
 +
Żebyśmy nie oślepli przy czytaniu drzewa kategorii proponuje trochę to powiększyć stosując następujące rozwiązanie:
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<span style="font-size:16px"><nowiki>
 +
<span style="font-size:16px"><pre>  -----Tu wpisujemy treść------    </pre></span>
 +
</nowiki></span>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Użytkownik:Paweł Niemczuk|Paweł Niemczuk]] 04:12, 14 cze 2011 (CEST)

Wersja z 02:12, 14 cze 2011

Wstępna propozycja drzewa kategorii by Ptr

KOLEJNICTWO
- Tabor
-- wąskotorowy
--- Lokomotywy spalinowe
--- l. parowe
--- l. elektryczne (np akumulatorowe)
--- wagony osobowe
--- wagony towarowe
--- tabor specjalny (np WMC, polewaczka, pług) 
-- normalnotorowy
-- Lokomotywy
--- Lokomotywy spalinowe
... (podobnie jak wąskie)
-- szerokotorowy
-- Lokomotywy
--- Lokomotywy spalinowe
... (podobnie jak wąskie)
-- Części taboru
--- układ sterowania
--- napęd i układ przeniesienia napędu i towarzyszące (towarzyszące czyli np paliwowy)
--- układy i systemy hamulcowe,
--- zawieszenie
--- elementy konstrukcyjne (np pudło, ostoja, itp)
--- urządzenia ciągłowo-zderzennne (typy)
...
-- producenci taboru
--- polscy
--- ruscy
--- chińscy
--- rumuńscy
...


- Podmioty związane z branżą kolejową
-- Podmioty związane z prowadzeniem ruchu kolejowego
--- zarządcy infrastruktury
--- przewoźnicy
--- organy nadzorcze i kontrolne
-- podmioty inne (wykonawcy, podwykonawcy, wykonujący roboty przy budowie/eksploatacji/remoncie lini/taboru/innych zleceń kolejowych), 


- Infrastruktura
--Budowle
--- obiekty inżynieryjne
---- Budowle mostowe
---- Tunele
--- Budowle ziemne
---- Przekopy
---- nasypy
--- Podłoże i nawierzchnia kolejowa
---- podbudowa
---- torowisko
----- elementy nawierzchni
----- urządzenia zabezpieczenia ruchu
----- urządzenia toważyszące (kozły oporowe, żurawie wodne itp)
-- Budynki
--- obsługi pasażera
--- obsługi towarów
--- zabezpieczenia ruchu (np nastawnie, dróżnicze)
--- techniczne ( np podstacje transf)
--- utrzymania taboru
---- wagonownie
---- lokomotywownie
---- warsztaty
--- budynki zarządu, biurowe itp
--- inne (np mieszkalne)
--linie kolejowe (kilka podziałów równoległych)
-- 1. Linie kolejowe
--- używane
--- nie używane (istniejące)
--- nieistniejące
-- 2. linie kolejowe
--- wąskotorowe
---- 600
---- 750
---- 785
---- 1000
---- inne
--- normalnotorowe
--- szerokotorowe
-- 3. linie kolejowe
--- zelektryfikowane
--- nie zelektryfikowane
-- 4. linie kolejowe
--- małych prędkości
--- średnich prędkości
--- dużych prędkości
-- zamknięte systemy kolejowe
--- koleje wąskotorowe/dojazdowe (np Kujawskie Koleje Dojazdowe - tam wypisujemy np z linii o jakich numerach składa sie dany system i inne informacje)
--- koleje technologiczne/wewnątrz zakładowe (np kolej cegielni w Pustakowie)
--- koleje kopalniane
--- metro
--- systemy tramwajowe (w końcu tramwaje to też rodzaj kolei - bierzemy je też?)

- Historia kolei

(Napisał Ptr)

Propozycja kategoryzacji taboru kolejowego

Po rozmowie z Piotrem (Ptr) proponuję pewną modyfikację części dotyczącej taboru:

KOLEJNICTWO
- Tabor kolejowy
--Pojazdy trakcyjne
---Lokomotywy spalinowe
----Normalnotorowe lokomotywy spalinowe
----Wąskotorowe lokomotywy spalinowe
----Szerokotorowe lokomotywy spalinowe

---Lokomotywy elektryczne
----Normalnotorowe lokomotywy elektryczne
----Wąskotorowe lokomotywy elektryczne
----Szerokotorowe lokomotywy elektryczne

---Parowozy
----Parowozy normalnotorowe
----Parowozy wąskotorowe
----Parowozy szerokotorowe 

---Pozostałe lokomotywy (np. pneumatyczne)

---Wagony motorowe
----Normalnotorowe wagony motorowe
----Wąskotorowe wagony motorowe
----Szerokotorowe wagony motorowe

--Zespoły trakcyjne
---Spalinowe zespoły trakcyjne
----Normalnotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
----Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne
----Szerokotorowe spalinowe zespoły trakcyjne

---Elektryczne zespoły trakcyjne
----Normalnotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
----Wąskotorowe elektryczne zespoły trakcyjne
----Szerokotorowe elektryczne zespoły trakcyjne

--Wagony
---Wagony pasażerskie
----Normalnotorowe wagony pasażerskie
----Wąskotorowe wagony pasażerskie
----Szerokotorowe wagony pasażerskie

---Wagony towarowe
----Węglarki
-----Węglarki normalnotorowe
-----Węglarki wąskotorowe
-----Węglarki normalnotorowe

----Wagony kryte
-----Wagony kryte normalnotorowe
-----Wagony kryte wąskotorowe
-----Wagony kryte szerokotorowe

----Platformy 
-----Platformy nomralnotorowe
-----Platformy wąskotorowe
-----Platformy szerokotorowe

---Pozostałe pojazdy szynowe
----Drezyny
----Pługi odśnieżne
----Maszyny torowe
----Wózki technologiczne

----Cysterny
-----Cysterny normalnotorowe
-----Cysterny wąskotorowe
-----Cysterny szerokotorowe
.
. (tu sobie możemy wyliczać inne rodzaje wagonów)
.
----Wagony towarowe specjalne (do przewozu nadgabarytów, ciekłego żużla itd)
----Wagony specjalne i służbowe (robocze, do przewozu szyn, mieszkalne itd.)
----Pozostałe wagony

Dlaczego w ten sposób? Otóż gdybyśmy zastosowali strukturę zaproponowaną przez Piotra, to czytelnik zainteresowany przeglądem lokomotyw musiałby sortować 3 razy: raz szukać lokomotyw w kategorii normalnotorowe, drugi w kategorii wąskotorowe itd. Przy zastosowaniu podziału zaproponowanego powyżej sortuje raz: wybiera kategorię lokomotywy i ma wszystkie. Jeśli go intresuje doprecyzowanie sortowania, to wybiera odpowiednią podkategorię. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby lokomotywa należała do dwóch kategorii, np. normalnotorowe i szerokotorowe (np. M62), czy normalnotorowe i wąskotorowe (np. Baziel). Podobnie np. MBxd2 będzie należał zarówno do kategorii wąskotorowe wagony motorowe, jak i wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne.

Rzecz jasna kategorie typu drezyny możemy też dzielić na wąskie, normalne itd. Ponadto można stworzyć osobną hierarchię wg prześwitów, np. taką:

  • Tabor kolejowy normalnotorowy
  • Tabor kolejowy wąskotorowy
    • Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 600 mm
    • Tabor kolejowy wąskotorowy na tor o prześwicie 750 mm

. . i tak dalej prześwity po kolei (ewentualnie, w miarę potrzeby w torze szerokim też można podzielić na prześwity) .

Można także pomyśleć o kategorii Tabor kolei przemysłowych gdzie wrzucimy wszelkie lokomotywy dołowe, wozy dołowe urobkowe, drewniarki, pasażerskie, wagony do wywozu ciekłego żużla i inne pojazdy szynowe stosowane w procesach produkcyjnych w przemyśle.

Wszystkie te kategorie mogą (a nawet powinny!) istnieć równolegle (tzn. nie krzyżować się).

Dalsza część propozycji Piotra wg. mnie wymaga już tylko co najwyżej drobnych poprawek redakcyjnych oraz (ewentualnie) rozwinięcia. Oczywiście nie musimy tworzyć wszystkich kategorii na raz. Nie widzę sensu tworzenia 994 kategorii, z których 850 będzie pustych. Po prostu ustalmy schemat, a konkretne kategorie będzie się tworzyło wg. schematu operatywnie, w razie potrzeby. Paweł Niemczuk 04:12, 14 cze 2011 (CEST)

Formatowanie bloków objętych znacznikami <pre> ... </pre>

Żebyśmy nie oślepli przy czytaniu drzewa kategorii proponuje trochę to powiększyć stosując następujące rozwiązanie:


<span style="font-size:16px"><pre> -----Tu wpisujemy treść------ </pre></span>



Paweł Niemczuk 04:12, 14 cze 2011 (CEST)