Archiwum:Plan schematyczny sieci GKW (1946): Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(+) |
(+) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Teczka w archiwum | {{Teczka w archiwum | ||
− | |Tytuł teczki= | + | |Tytuł teczki=Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom |
− | |Data początkowa= | + | |Data początkowa=1946 |
− | |Data końcowa= | + | |Data końcowa=1947 |
− | |Sygnatura teczki= | + | |Sygnatura teczki=AT-00098 |
− | |Słowa kluczowe= | + | |Słowa kluczowe=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci |
}} | }} | ||
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/> | '''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/> | ||
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. Można przypuszczać, że były to rejony obsługi trakcyjnej (tzn. przyporządkowanie obsługi poszczególnych linii danym lokomotywowniom). Na planie widać też kilka ciekawostek: | Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. Można przypuszczać, że były to rejony obsługi trakcyjnej (tzn. przyporządkowanie obsługi poszczególnych linii danym lokomotywowniom). Na planie widać też kilka ciekawostek: | ||
− | * nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950. | + | * Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''. |
+ | * Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950. | ||
* W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946 | * W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946 | ||
* Jedną z lokomotywowni widocznych na schemacie jest lokomotywownia Nowy Bytom (Nowy Bytom to dziś część Rudy Śląskiej). Jednostka ta zlikwidowana relatywnie wcześnie. | * Jedną z lokomotywowni widocznych na schemacie jest lokomotywownia Nowy Bytom (Nowy Bytom to dziś część Rudy Śląskiej). Jednostka ta zlikwidowana relatywnie wcześnie. | ||
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]] | * Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]] | ||
− | * Próżno | + | * Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika'' |
+ | Autor rysunku: Sosna (imię nieznane) | ||
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny. | Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny. |
Wersja z 02:13, 28 lut 2022
Plan schematyczny sieci GKW (1946) | |
---|---|
Tytuł teczki | Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom |
Data początkowa | 1946 |
Data końcowa | 1947 |
Sygnatura teczki | AT-00098 |
Słowa kluczowe | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci |
Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom z roku 1946.
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. Można przypuszczać, że były to rejony obsługi trakcyjnej (tzn. przyporządkowanie obsługi poszczególnych linii danym lokomotywowniom). Na planie widać też kilka ciekawostek:
- Słowo szemat widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony nie jest błędem. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie schemat.
- Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
- W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946
- Jedną z lokomotywowni widocznych na schemacie jest lokomotywownia Nowy Bytom (Nowy Bytom to dziś część Rudy Śląskiej). Jednostka ta zlikwidowana relatywnie wcześnie.
- Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958
- Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego Ludwik zwanej do roku 1945 Ludwigsglück, czyli właśnie Szczęście Ludwika
Autor rysunku: Sosna (imię nieznane)
Skan został pobrany ze strony bytom.eu kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski