Brigadelokomotive: Różnice pomiędzy wersjami
m |
m (małe literki zamiast wielkich, taki drobiażdżek :)) |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
}} | }} | ||
− | '''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa| | + | '''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[parowóz|lokomotywa parowa]] produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (''Heeresfeldbahnen - HFB''). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one do 1980 roku. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju. |
{{de.wikipedia|tytuł=HFB Brigadelokomotive}} | {{de.wikipedia|tytuł=HFB Brigadelokomotive}} |
Wersja z 20:50, 22 cze 2014
Brigadelokomotive | |
Parowóz HF w skansenie w Wenecji | |
Przewoźnik | HFB, PKP, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | HFB 201-2896 (z przerwami), na PKP Tx1, Tx2, w przemyśle oznaczenia różne |
Producent | BMAG (218), Borsig (377), Esslingen (42), Hanomag (39), Hartmann (105), Henschel (789), Hohenzollern (47), Humboldt (11), Jung (123), Krauss (164), Linke-Hofmann (95), Maffei (175), O&K (359), SACM (12), Vulcan (17) |
Lata budowy | 1905–1919 |
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy | 2573 |
Rozstaw szyn | 600 mm |
Długość parowozu | 5885–5980 mm |
Szerokość | 1780 mm |
Wysokość | 2850 mm |
Układ osi | D |
Rozstaw osi skrajnych | 2260 mm |
Rozstaw osi sztywnych | 785 mm (2260 mm*) |
Średnica kół napędowych | 600 mm |
Ciśnienie pary w kotle | 15 bar |
Powierzchnia rusztu | 0,42 m² |
Powierzchnia przegrzewacza | Brak |
Typ silnika parowego | bliźniaczy na parę nasyconą |
Liczba cylindrów | 2 |
Średnica cylindrów | 240 mm |
Skok tłoka | 240 mm |
Rodzaj rozrządu | Stephenson |
Moc znamionowa | 65 KM (48 kW) |
Maksymalna siła pociągowa | 20,35 kN |
Prędkość konstrukcyjna | 15 km/h (25 km/h*) |
Masa własna | 9,7–10,5 t |
Masa służbowa | 12 t |
Masa napędowa | 12 t |
Nacisk osi na szyny | 3,0 t |
Typ tendra | doczepny w niektórych egzemplarzach** |
Zapas węgla | 0,7 t |
Zapas wody | 1,1 m³ |
System hamulca | Ręczny, rzutowy |
System ogrzewania | Brak |
* - po rekonstrukcji podwozia w niektórych egzemplarzach
|
Brigadelokomotive (Brigadelok, HF) – wąskotorowa lokomotywa parowa produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (Heeresfeldbahnen - HFB). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one do 1980 roku. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju.
Ta strona zawiera treści z niemieckojęzycznej Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą HFB Brigadelokomotive. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.