Kolej torfowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Zmiany stylistyczne i poprawki merytoryczne)
Linia 1: Linia 1:
'''Kolej torfowa''' - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilosć kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm.
+
'''Kolej torfowa''' - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm.
  
 
==Historia==
 
==Historia==
  
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś torf używano do opału, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Jednak najpierw trzeba go wydobyć. Jak na razie większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu do zwózki materiału. Wynika to z tego, że jedynymi pojazdami jaikie tam wjadą są maszyny gąsienicowe i ciągniki z podwójnym ogumieniem. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. [[Ls600]] i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
+
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]] i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu. Cięższe lokomotywy bywają używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:WLs50M1-4.jpg|Lokomotywa [[WLs50|WLs50M1]] na terenie ZT Karaska.
 
Plik:WLs50M1-4.jpg|Lokomotywa [[WLs50|WLs50M1]] na terenie ZT Karaska.

Wersja z 14:32, 15 kwi 2018

Kolej torfowa - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm.

Historia

Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. Ls600, Ns1 lub Diema i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu. Cięższe lokomotywy bywają używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.



Polskie zakłady wykorzystujące koleje wąskotorowe

ZT Lasland Grądy

HolLas Rucianka

ZT Krakulice

ZT Podczerwone

Przrzemtorf

ZT Parsęcko

ZT Karaska

ZT Budwity

ZT Józefowo

Bioprodukty - Samlino k. Golczewa