Kolej torfowa: Różnice pomiędzy wersjami
(Zmiany stylistyczne i poprawki merytoryczne) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Kolej torfowa''' - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa | + | '''Kolej torfowa''' - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm. |
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś | + | Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]] i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu. Cięższe lokomotywy bywają używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony. |
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
Plik:WLs50M1-4.jpg|Lokomotywa [[WLs50|WLs50M1]] na terenie ZT Karaska. | Plik:WLs50M1-4.jpg|Lokomotywa [[WLs50|WLs50M1]] na terenie ZT Karaska. |
Wersja z 14:32, 15 kwi 2018
Kolej torfowa - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm.
Historia
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. Ls600, Ns1 lub Diema i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu. Cięższe lokomotywy bywają używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
Lokomotywa WLs50M1 na terenie ZT Karaska.
Polskie zakłady wykorzystujące koleje wąskotorowe
ZT Lasland Grądy
HolLas Rucianka
ZT Krakulice
ZT Podczerwone
Przrzemtorf
ZT Parsęcko
ZT Karaska
ZT Budwity
ZT Józefowo
Bioprodukty - Samlino k. Golczewa