411D: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(kategorie i inne drobne)
(infobox)
Linia 1: Linia 1:
'''411D''' (SM31)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy          =411D (SM31)
 +
|przewoźnik              =[[kolej przemysłowa|przemysł]
 +
|oznaczenie_przewoźnika  =411D, SM31
 +
|grafika                  =[[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]]
 +
|opis_zdjęcia            =Lokomotywa 411D
 +
|producent                =[[Fablok]] Chrzanów
 +
|lata_budowy              =1976-1985
 +
|układ_osi                =Co'Co'
 +
|masa_służbowa            =166400 kg
 +
|długość_ze_zderzakami    =17000 mm
 +
|szerokość                =3156 mm
 +
|wysokość                =4285 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych    =12350 mm
 +
|średnica_kół            =1100 mm
 +
|rozstaw_szyn            =1435 mm
 +
|zapas_paliwa            =4400 l
 +
|typ_silnika              =[[a8C22|a8C22W]]
 +
|moc_znamionowa          =880 kW (1200 KM)
 +
|siła_pociągowa          =353,2 kN
 +
|rodzaj_przekładni        =elektryczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna  =80 km/h
 +
|nacisk_osi              =
 +
|system_hamulca          =Oerlikon
 +
|sterowanie_wielokrotne  =brak
 +
|system_ogrzewania        =brak
 +
|uwagi                    =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
 +
 
 +
}}
 +
 
 +
 
 +
     
 +
'''411D''' (SM31)<ref>Oznaczenie nadane na PKP.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
 
[[File:SM31-044a locomotive.jpg|thumb|300px|SM31-044]]
 
[[File:SM31-044a locomotive.jpg|thumb|300px|SM31-044]]
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Linia 10: Linia 42:
 
== Użycie ==
 
== Użycie ==
 
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.
 
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.
 
+
== Linki zewnętrzne ==
 +
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne]
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
  

Wersja z 15:45, 11 mar 2012

{{Lokomotywa spalinowa infobox

|typ_lokomotywy           =411D (SM31)
|przewoźnik               =[[kolej przemysłowa|przemysł]
|oznaczenie_przewoźnika   =411D, SM31
|grafika                  =SM31-044a locomotive.jpg
|opis_zdjęcia             =Lokomotywa 411D
|producent                =Fablok Chrzanów
|lata_budowy              =1976-1985
|układ_osi                =Co'Co'
|masa_służbowa            =166400 kg
|długość_ze_zderzakami    =17000 mm
|szerokość                =3156 mm
|wysokość                 =4285 mm
|rozstaw_osi_skrajnych    =12350 mm
|średnica_kół             =1100 mm
|rozstaw_szyn             =1435 mm
|zapas_paliwa             =4400 l
|typ_silnika              =a8C22W
|moc_znamionowa           =880 kW (1200 KM) 
|siła_pociągowa           =353,2 kN
|rodzaj_przekładni        =elektryczna
|prędkość_konstrukcyjna   =80 km/h
|nacisk_osi               =
|system_hamulca           =Oerlikon
|sterowanie_wielokrotne   =brak
|system_ogrzewania        =brak
|uwagi                    =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
}}


411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.

SM31-044

Historia

W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.

Budowa lokomotywy

Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.

Użycie

Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Oznaczenie nadane na PKP.
  2. Silnik jest bardzo podobny do silnika a8C22 stosowanego w serii Ls800, lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.