411D: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) (infobox) |
Skubihenio (dyskusja | edycje) |
||
Linia 32: | Linia 32: | ||
'''411D''' (SM31)<ref>Oznaczenie nadane na PKP.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych. | '''411D''' (SM31)<ref>Oznaczenie nadane na PKP.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych. | ||
− | + | ||
== Historia == | == Historia == | ||
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170. | W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170. |
Wersja z 15:56, 11 mar 2012
{{Lokomotywa spalinowa infobox
|typ_lokomotywy =411D (SM31) |przewoźnik =[[kolej przemysłowa|przemysł] |oznaczenie_przewoźnika =411D, SM31 |grafika = |opis_zdjęcia =Lokomotywa 411D |producent =Fablok Chrzanów |lata_budowy =1976-1985 |układ_osi =Co'Co' |masa_służbowa =166400 kg |długość_ze_zderzakami =17000 mm |szerokość =3156 mm |wysokość =4285 mm |rozstaw_osi_skrajnych =12350 mm |średnica_kół =1100 mm |rozstaw_szyn =1435 mm |zapas_paliwa =4400 l |typ_silnika =a8C22W |moc_znamionowa =880 kW (1200 KM) |siła_pociągowa =353,2 kN |rodzaj_przekładni =elektryczna |prędkość_konstrukcyjna =80 km/h |nacisk_osi = |system_hamulca =Oerlikon |sterowanie_wielokrotne =brak |system_ogrzewania =brak |uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
}}
411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
Historia
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.
Budowa lokomotywy
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
Użycie
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.