Mławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
(poprawa odnośników) |
m (kat) |
||
Linia 52: | Linia 52: | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
+ | [[Kategoria:Mławska Kolej Dojazdowa]] |
Wersja z 11:12, 19 sty 2013
Mławska Kolej Dojazdowa | |
' | |
Rok budowy | 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki) |
Cel budowy | Wojskowa kolej polowa |
Zleceniodawca budowy | Armia Niemiecka |
Data wpisu do rejestru zabytków | 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615 |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Pierwotny rozstaw szyn | 600 mm |
Rok przekucia | ok. 1960 |
Istniejące linie | Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki |
Długość całkowita istniejących szlaków | 68,78 km |
Linie rozebrane | Ciechanów Wąsk. - Grudusk, Ciechanów Wąsk. - Krasne, Krasne - Zamość Mazowiecki |
Długość zlikwidowanych linii | 77 km |
Stacje styczne z koleją normalnotorową | Mława Wąsk., Ciechanów Wąsk. |
Inne ważniejsze stacje | Grudusk, Przasnysz, Krasne, Maków Mazowiecki |
' | |
Operatorzy | |
Nazwa Operatora | Okres działalności |
PKP | do 2001
|
' |
Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
Jest jedną z dwóch kolei wąskotorowych na północnym Mazowszu, obok Nasielskiej Kolei Dojazdowej (obecnie już rozebranej).
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla rruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
Obecnie (2013) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.