Wrocławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (opis ogólny) |
(plus ilustracja) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[File:Wrocław Narrow Gauge Railway Timetable.png|thumb|right|Rozkład jazdy Wrocławskiej Kolei Dojazdowej ważny w sezonie 1951/52]] | ||
+ | |||
Zwana także [[Trzebnicka Kolej Dojazdowa|Trzebnicką Koleją Dojazdową]] - zlikwidowana w 1992 kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm, kursująca na trasie z Wrocławia, a po likwidacji odcinak Wrocław - Trzebnica Wąsk. na trasie Trzebnica - Żmigród - Milicz - Sulmierzyce. | Zwana także [[Trzebnicka Kolej Dojazdowa|Trzebnicką Koleją Dojazdową]] - zlikwidowana w 1992 kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm, kursująca na trasie z Wrocławia, a po likwidacji odcinak Wrocław - Trzebnica Wąsk. na trasie Trzebnica - Żmigród - Milicz - Sulmierzyce. | ||
Wersja z 16:09, 28 lut 2021
Zwana także Trzebnicką Koleją Dojazdową - zlikwidowana w 1992 kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm, kursująca na trasie z Wrocławia, a po likwidacji odcinak Wrocław - Trzebnica Wąsk. na trasie Trzebnica - Żmigród - Milicz - Sulmierzyce.
Powstała poprzez przejecie i połączenie przez PKP kolei Wrocławsko- Trzebnicko- Prusickiej oraz Żmigrodzko- Milickiej Kolei Powiatowej. Główne stacje znajdowały się w Trzebnicy Gaju, Wrocławiu Wąskotorowym oraz Miliczu Wąskotorowym. W skład Wrocławskiej Kolei Dojazdowej wchodziły dwie linie:
1. Wrocław Główny Wąskotorowy- Trzebnica Gaj- Prusice- Milicz Wąskotorowy- Sulmierzyce (97 km) 2. Przedkowice- Żmigród Wąskotorowy (7 km)
Największe przewozy odnotowano w latach 1952-1965, stopniowy spadek przewozów spowodował zamknięcie w 1967r. zamknięcie odcinka Wrocław Wąskotorowy- Trzebnica Gaj. Następnie w 1970 Żmigród Miasto Wąskotorowe- Żmigród Wąskotorowy. Kolej w takim stanie przetrwała do 1991r. gdy zawieszono ruch pociągów. Ostatnim dniem kursowania była sobota 14.09.1991. Ostatni pociąg prowadził wagon Motorowy MBxd1-203. Kolejka była wielką atrakcją turystyczną Milicza i okolic, turyści podróżowali kolejką już w latach 70. Niestety jej potencjał turystyczny nie został wykorzystany. I po likwidacji nie podjęto decyzji o jej reaktywacji. Większość szlaku po likwidacji została rozkradziona. Tory które pozostały zostały rozebrane w latach 1994/95 Obecnie na większości szlaku znajduj się ścieżka rowerowa. W 2010r. na stacjach w Sułowie Milickim, Miliczu Wąskotorowym oraz Miliczu Zamku ustawiono w roli pomników tabor wąskotorowy. Obecnie nie doczekał się on żadnego odświeżenia.