GLs30: Różnice pomiędzy wersjami
(→Wersje) |
(→Wersje) |
||
| Linia 34: | Linia 34: | ||
==Wersje== | ==Wersje== | ||
| − | Oprócz | + | Oprócz Najbardziej Rozpowszechnionej Lokomotywy GLs30 Budowano: |
*GLs20 | *GLs20 | ||
*GLs25 | *GLs25 | ||
| − | *GLs75E - 2 | + | *GLs75E - 2 Egzemplarze Prototypowe |
== Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == | == Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == | ||
Wersja z 19:52, 31 mar 2022
| {{{typ_lokomotywy}}} | |
| {{{opis_zdjęcia}}}
| |
| Producent | ZREMB Gliwice |
| Lata budowy | 1951-1964 |
| Układ osi | B
|
| Masa służbowa | 4 000 kg |
| Nacisk osi na szyny | 2 t |
| Rozstaw osi skrajnych | 845 mm |
| Średnica kół | 450 mm |
| Długość ze zderzakami | 2910 mm |
| Szerokość | 1140 mm |
| Wysokość | 2145 mm |
| Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
| Maksymalna siła pociągowa | 1250 kG |
| Typ silnika spalinowego | S-322 |
| Moc znamionowa | 30 KM |
| Zapas paliwa | 35 l |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna
|
| Rozstaw szyn 500-750 mm | |
Geneza
Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły ZNTK Poznań na podstawie projektu opracowanego przez Fablok, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie na kolejach cegielnianych.
Konstrukcja
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.
Wersje
Oprócz Najbardziej Rozpowszechnionej Lokomotywy GLs30 Budowano:
- GLs20
- GLs25
- GLs75E - 2 Egzemplarze Prototypowe
Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30
Zestawienie lokomotyw spalinowych GLs
Bibliografia
- Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, Szablon:ISBN, s. 168-170, 208.
- wikipedia.pl