Przekładnia: Różnice pomiędzy wersjami
Macpach123 (dyskusja | edycje) m (drobne redakcyjne) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Przekładnia''' - | + | '''Przekładnia''' - urządzenie lub zespół urządzeń mechanicznych, elektrycznych bądź też hydraulicznych służących do przeniesienia momentu obrotowego od silnika do miejsca wykorzystania dostaczanej mocy. |
W [[Lokomotywa|lokomotywie]] mają zastosowanie zarówno [[Przekładznia trakcyjna|przekładnie trakcyjne]] jak i przekładnie układów pomocniczych. | W [[Lokomotywa|lokomotywie]] mają zastosowanie zarówno [[Przekładznia trakcyjna|przekładnie trakcyjne]] jak i przekładnie układów pomocniczych. | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Przekładnie w zastosowaniach kolejowych dzielimy na: | Przekładnie w zastosowaniach kolejowych dzielimy na: | ||
− | + | * '''mechaniczne''' - używane w najsłabszych pojazdach ze względu na konieczność używania elementów ciernych podczas ruszania które przy większych mocach mogły by ulec szybszemu zużyciu a nawet spaleniu | |
− | + | * '''hydrauliczne''' - w których czynnikiem przenoszącym energię jest olej hydrauliczny | |
− | + | * '''elektryczne''' - w których energia jest przenoszona i przekształcana w postaci prądu elektrycznego. Silnik spalinowy zblokowany jest z prądnicą, która napędza silniki trakcyjne sprzęgnięte z zestawami kołowymi. Moc generowana w prądnicy (a zatem i obciążenie silnika spalinowego) regulowane jest prądem wzbudzania. Im większa moc generowana jest w prądnicy tym większy prąd płynie przez silniki trakcyjne. | |
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Przekładnie|*]] | [[Kategoria:Przekładnie|*]] |
Wersja z 15:52, 4 sty 2014
Przekładnia - urządzenie lub zespół urządzeń mechanicznych, elektrycznych bądź też hydraulicznych służących do przeniesienia momentu obrotowego od silnika do miejsca wykorzystania dostaczanej mocy.
W lokomotywie mają zastosowanie zarówno przekładnie trakcyjne jak i przekładnie układów pomocniczych.
Przekładnie trakcyjne mają za zadanie dostosowanie prędkości obrotowej kół do prędkości obrotowej silnika oraz poprzez zmianę przełożeń regulację prędkości lokomotywy. Zwiększanie prędkości odbywa się kosztem momentu obrotowego, niskie przełożenia pozwalają wiec jechać z cięższym obciążeniem za to z niższą prędkością. Analogicznie wyższe przełożenia pozwalają jechać szybciej jednak kosztem niższej siły pociągowej.
Rodzaje przekładni
Przekładnie w zastosowaniach kolejowych dzielimy na:
- mechaniczne - używane w najsłabszych pojazdach ze względu na konieczność używania elementów ciernych podczas ruszania które przy większych mocach mogły by ulec szybszemu zużyciu a nawet spaleniu
- hydrauliczne - w których czynnikiem przenoszącym energię jest olej hydrauliczny
- elektryczne - w których energia jest przenoszona i przekształcana w postaci prądu elektrycznego. Silnik spalinowy zblokowany jest z prądnicą, która napędza silniki trakcyjne sprzęgnięte z zestawami kołowymi. Moc generowana w prądnicy (a zatem i obciążenie silnika spalinowego) regulowane jest prądem wzbudzania. Im większa moc generowana jest w prądnicy tym większy prąd płynie przez silniki trakcyjne.