Brigadelokomotive: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
m (małe literki zamiast wielkich, taki drobiażdżek :))
Linia 44: Linia 44:
 
}}
 
}}
  
'''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa|Wąskotorowa]] [[parowóz|Lokomotywa parowa]] produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (''Heeresfeldbahnen - HFB''). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one do 1980 roku. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju.
+
'''Brigadelokomotive''' (''Brigadelok'', ''HF'') – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[parowóz|lokomotywa parowa]] produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (''Heeresfeldbahnen - HFB''). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one do 1980 roku. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju.
  
 
{{de.wikipedia|tytuł=HFB Brigadelokomotive}}
 
{{de.wikipedia|tytuł=HFB Brigadelokomotive}}

Wersja z 20:50, 22 cze 2014

Brigadelokomotive
Wenecja Museum (9).jpg
Parowóz HF w skansenie w Wenecji
Przewoźnik HFB, PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika HFB 201-2896 (z przerwami), na PKP Tx1, Tx2, w przemyśle oznaczenia różne
Producent BMAG (218), Borsig (377), Esslingen (42), Hanomag (39), Hartmann (105), Henschel (789), Hohenzollern (47), Humboldt (11), Jung (123), Krauss (164), Linke-Hofmann (95), Maffei (175), O&K (359), SACM (12), Vulcan (17)
Lata budowy 1905–1919
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy 2573
Rozstaw szyn 600 mm
Długość parowozu 5885–5980 mm
Szerokość 1780 mm
Wysokość 2850 mm
Układ osi D
Rozstaw osi skrajnych 2260 mm
Rozstaw osi sztywnych 785 mm (2260 mm*)
Średnica kół napędowych 600 mm
Ciśnienie pary w kotle 15 bar
Powierzchnia rusztu 0,42 m²
Powierzchnia przegrzewacza Brak
Typ silnika parowego bliźniaczy na parę nasyconą
Liczba cylindrów 2
Średnica cylindrów 240 mm
Skok tłoka 240 mm
Rodzaj rozrządu Stephenson
Moc znamionowa 65 KM (48 kW)
Maksymalna siła pociągowa 20,35 kN
Prędkość konstrukcyjna 15 km/h (25 km/h*)
Masa własna 9,7–10,5 t
Masa służbowa 12 t
Masa napędowa 12 t
Nacisk osi na szyny 3,0 t
Typ tendra doczepny w niektórych egzemplarzach**
Zapas węgla 0,7 t
Zapas wody 1,1 m³
System hamulca Ręczny, rzutowy
System ogrzewania Brak
* - po rekonstrukcji podwozia w niektórych egzemplarzach
    • do parowozu zaprojektowano tender Ptx206 (Centura), stosowano również inne tendry.


Brigadelokomotive (Brigadelok, HF) – wąskotorowa lokomotywa parowa produkowana masowo w latach 1905-1919 na potrzeby niemieckich kolei wojskowych (Heeresfeldbahnen - HFB). Stanowiła podstawowy typ lokomotywy niemieckich kolei polowych podczas I wojny światowej. Po jej zakończeniu znaczna liczba egzemplarzy znalazła się poza granicami Niemiec, w tym na terenie Polski, gdzie znalazła zastosowanie na kolejach publicznych oraz przemysłowych (głównie cukrowniczych i leśnych). Ze względu na niewielką moc i przestarzałą konstrukcję lokomotywy tego typu wycofano ze służby na PKP przed 1970 rokiem, jednak na kolejach przemysłowych służyły one do 1980 roku. Kilkanaście egzemplarzy zostało zachowanych w stanie nieczynnym na terenie kraju.


Ta strona zawiera treści z niemieckojęzycznej Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą HFB Brigadelokomotive. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.