Skansen kolejowy w Bielsku - Białej

Z Enkol
Wersja z dnia 00:50, 28 lip 2016 autorstwa Bjn (dyskusja | edycje) (→‎Normalnotorowy)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Skansen kolejowy w Bielsku - Białej - istniejąca w latach 1994 - 2001 ekspozycja parowozów zlokalizowana przy peronie 1A stacji Bielsko - Biała Główna.

Historia

Skansen powstał w roku 1994 z okazji przypadającej wtedy stoczterdziestej rocznicy powstania lokomotywowni w Czechowicach. Oficjalnego otwarcia dokonano 25 listopada 1994. Pierwotnie ekspozycja miała mieć charakter czasowy, przetrwała jednak do roku 2001, kiedy to decyzją nr 24/2001 Naczelnego Dyrektora Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z dnia 18 kwietnia 2001 rozpoczęto koncentrację taboru zabytkowego w kilku większych placówkach[1].

Opis

Ekspozycję zlokalizowao przy peronie 1A stacji Bielsko - Biała Główna. W momencie otwarcia składała się z 4 parowozów normalnotorowych oraz 2 wąskotorowych Każdy parowóz zaopatrzono w tabliczkę zawierającą informacje na jego temat. Na terenie skansenu ustawiono także semafor kształtowy[2].

Tabor

Wąskotorowy

  • Las1892 (oznaczony jako Las 47) - parowóz na tor o rozstawie szyn 750 mm, bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1956, ex Kopalnia Rud Żelaza "Osiny" w Poraju, obecnie skansen w Chabówce[3]
  • Tw53-2561 (oznaczony jako Tw53-2560) - parowóz na tor o rozstawie szyn 785 mm, bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1954, ex Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, obecnie skansen w Chabówce[4]

Normalnotorowy

  • Pt47-13 - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1948, po likwidacji ekspozycji przetransportowany do lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie, obecnie pomnik w Skarżysku - Kamiennej[5]
  • TKh0175 (oznaczony jako TKh-191[6]) - bud. Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie, 1957, ex ZGH Sabinów, obecnie w skansenie w Chabówce[7]
  • TKt3-16 - bud. F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing, 1935, ex KWK "Bielszowice", ex PKP, obecnie w skansenie w Chabówce[8]
  • Ty51-9 - bud. HCP, 1954, obecnie wrak na terenie lokomotywowni w Krakowie - Płaszowie[9]


Przypisy

  1. Marek Moczulski. Kącik wąskotorowy. „Świat Kolei”, s. 6. EMI-PRESS. ISSN 1234-5962. 
  2. Maciej Dembiniok: Koleje Śląska Cieszyńskiego. [dostęp 2015-09-28].
  3. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
  4. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
  5. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
  6. Maciej Dembiniok: Koleje Śląska Cieszyńskiego. [dostęp 2015-09-28].
  7. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
  8. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].
  9. Tomisław Czarnecki: Wciąż pod parą. [dostęp 2015-09-28].