Mławska Kolej Dojazdowa

Z Enkol
Wersja z dnia 21:05, 30 mar 2018 autorstwa Marek Szymański (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Mławska Kolej Dojazdowa
'
Rok budowy 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki)
Cel budowy Wojskowa kolej polowa
Zleceniodawca budowy Armia Niemiecka
Data wpisu do rejestru zabytków 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615
Rozstaw szyn 750 mm
Pierwotny rozstaw szyn 600 mm
Rok przekucia ok. 1960
Istniejące linie Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki
Długość całkowita istniejących szlaków 68,78 km
Linie rozebrane Ciechanów Wąsk. - Grudusk,
Ciechanów Wąsk. - Krasne,
Krasne - Zamość Mazowiecki
Długość zlikwidowanych linii 77 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Mława Wąsk.,
Ciechanów Wąsk.
Inne ważniejsze stacje Grudusk,
Przasnysz,
Krasne,
Maków Mazowiecki
'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
PKP do 2001



'


Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. Jest jedyną istniejącą koleją wąskotorową na północnym Mazowszu (po rozebraniu Nasielskiej Kolei Dojazdowej).

W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.

W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.

W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.

We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.

Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.