104E
104E, 104Ea, 104Eb | |
' | |
Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | EP09 |
Producent | Pafawag |
Lata budowy | 1986-1997 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Masa służbowa | 83,5 tony |
Długość ze zderzakami | 16740 mm |
Szerokość | 2974 mm |
Wysokość | 4300 mm |
Nacisk osi na szyny | 20 T |
Średnica kół | 1250 mm |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
System zasilania | 3 kV DC |
Liczba silników | 4 |
Typ silników | LKa740 |
Moc ciągła | 2940 kW |
Moc godzinna | 3180 kW |
Maksymalna siła pociągowa | 21 T |
Stosunek przekładni | 73:38 |
Prędkość konstrukcyjna | 160 km/h |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System hamulca | Oerlikon + ED |
Rodzina lokmomotyw 104E, wyprodukowana na potrzeby PKP i oznaczona tam serią EP09 (pot. Dziewiątka lub Epoka). Są to polskie normalnotorowe lokomotywy elektryczne przeznaczone do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowane w Pafawagu w latach 1986-87. W początkowych założeniach prędkość konstrukcyjna miała wynosić 140 km/h, ostatecznie na żądanie PKP podniesiono do 160[1]. W testach natomiast osiągała ok. 200 km/h. Wyprodukowano 47 sztuk. Malowana w barwy niebieskie, granatowe, a egzemplarz o numerze 046 (nazywany przez miłośników kolei rodzynkiem) przemalowany w oryginalne pomarańczowo-brązowe kolory. Można ją spotkać na linii kolejowej nr 3 (Warszawa Zachodnia – Kunowice; przeważnie na odcinku Warszawa Wschodnia - Poznań Gł., niekiedy Warszawa Wsch. - Granica Państwa), linii kolejowej nr 4 (CMK), linii kolejowej nr 9 (Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny; obecnie rozkładowo jedynie z pociągiem ekspresowym "Norwid"), a także na fragmencie linii kolejowej nr 132.