102E
Wersja z dnia 23:05, 13 mar 2012 autorstwa Skubihenio (dyskusja | edycje) (uzupełnienie w infoboxie)
| 102E (EP08) | |
| 102E (EP08-006 ze składem TLK na stacji Lublin. | |
| Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
| Przewoźnik | PKP |
| Oznaczenie przewoźnika | EP08 |
| Producent | Pafawag |
| Lata budowy | 1972-1976 |
| Liczba członów | 1 |
| Układ osi | Bo'Bo' |
| Masa służbowa | 80 ton |
| Długość ze zderzakami | 15940 mm |
| Szerokość | 3038 mm |
| Wysokość | 4343 mm |
| Rozstaw osi skrajnych | 11650 mm |
| Nacisk osi na szyny | 20 ton |
| Średnica kół | 1250 mm |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| System zasilania | 3 kV DC (3000 V prądu stałego) |
| Liczba silników | 4 |
| Typ silników | EE541c |
| Moc ciągła | 2000 kW |
| Moc godzinna | 2080 kW (2820 KM) |
| Maksymalna siła pociągowa | 25 ton |
| Stosunek przekładni | 77:24 |
| Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h (obniżona do 130 km/h) |
| Sterowanie wielokrotne | jest |
| System hamulca | Oerlikon |
| System ogrzewania | elektryczny |
| założona prędkość eksploatacyjna 160 km/h została zaniżona do wartości 140 km/h, a obecnie do 130 km/h. | |
102E(EP08) - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w Pafawagu w latach 1972-76. Elektrowozy EP08 powstały w opraciu o lokomotywy EU06 i EU07. Z planowanych 100 sztuk wyprodukowano jedynie 15. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h, osiągnięta dzięki zmianie przekładni (77:24 w stosunku do 79:18 w EU06), została obniżona do 140 km/h ze względu na szybsze zużycie materiałów. W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem, linii kolejowej nr 17 (część trasy Warszawa - Łódź), CMK oraz rzadziej na linii kolejowej nr 9. Prowadzą one pociągi kategorii TLK, a niekiedy kategorii Ex oraz EIC.