Kolej leśna
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP
Kolej | Rok otwarcia | Rok likwidacji/zamknięcia | Prześwit [mm] | Stan obecny | uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Bieszczadzka Kolej Leśna | 1898 | 1997 | 750 (początkowo 760) | Czynna | Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska” |
Kolej leśna Beniowa - Negryłów | 1910 | 1934 | 700 | Zlikwidowana | |
Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia | po 1900 | około 1934 | 700 | Zlikwidowana |