Masa pojazdu kolejowego
Masa pojazdu kolejowego jest pojęciem dość ogólnym, ponieważ normy oraz akty prawne definiują różne rodzaje mas związanych z pojazdem kolejowym. Stąd podając masę pojazdu kolejowego konieczne jest określenie jakiego rodzaju masy dotyczy podawana wartość.
Geneza
Historycznie rozróznienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej
Pojazd | Rodzaj pojazdu | Masa pustego pojazdu | Masa zapasu paliwa | % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy |
---|---|---|---|---|
Fiat 518 | samochód osobowy (1934–1939) | 1070 kg | 31,5 kg (45 l) !! 2,9% | |
Fiat 621 | samochód ciężarowy (1935-1939) | 2350 kg | 56 kg (80 l) !! 2,4% | |
OKz32 | parowóz tendrzak (1934–1936) | 95,8 t | 22,6 t (woda i węgiel) !! 19% |
Kolejnym argumentem dla wyszczególnienia różnych rodzajów mas była niezaniebdywalna masa metalowych elementów zużywających się w trakcie eksploatacji. Tu przede wszystkim należy wskazać zużycie obręczy (wieńców) kół oraz klocków hamulcowych.
Rodzaje mas
Norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - definicje mas pojazdów" definiuje: