HF 130 C

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
HF 130 C
HF 130 C
Zdjęcie fabryczne lokomotywy HF 130 C.
Przewoźnik Wehrmacht, ÖBB, DR, ČSD, SLB, przemysł
Oznaczenie przewoźnika ÖBB: 2092.001, 002, 101, 102
DR: Köf 6001 / 6003
ČSD: T 36.001
SLB: Vs 51
Producent Orenstein & Koppel (9), Deutz (33), Gmeinder (197)*, Windhoff (15), Jung (25), BMAG (62)
Lata budowy 1937-1943
Układ osi C
Rozstaw szyn 600/750/760 mm
Masa służbowa 16,5 t**
Nacisk osi na szyny 5,5** t
Rozstaw osi skrajnych 1800 mm
Średnica kół 700 mm
Długość ze zderzakami 5325 mm
Szerokość 1650 mm
Wysokość 2600 mm
Prędkość konstrukcyjna 20**** km/h
Maksymalna siła pociągowa 5000 kg (49 kN)
Typ silnika spalinowego Deutz A6M517, MWM SS117S, Jung KS130, Kämper 6D12, Kaelble G125S, Orenstein 6D14
Moc znamionowa 120/130*** KM
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
System hamulca ręczny korbowy


* Dodatkowe 3 sztuki wyprodukowano w latach 1952-57.
** Masę lokomotywy i naciski osiowe można było regulować za pomocą balastu.
*** W zależności od producenta silniki rozwijały moc 120 lub 130 kM przy 1000 do 1500 obr./min.
**** W późniejszym okresie produkowano również wersje o prędkości maksymalnej 25 i 30 km/h.


HF 130 D - typ wąskotorowej lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrauliczną zaprojektowanej i produkowanej w latach 1937-1943 dla oddziałów kolejowych Wehrmachtu[1]. Po zakończeniu II wojny światowej wiele egzemplarzy znalazło się na kolejach przemysłowych, zaś nieliczne eksploatowane były przez koleje państwowe Niemiec Wschodnich, Austrii i Czechosłowacji. W 1946 roku na stanie Wrocławskiej KD stacjonowały dwie, nieczynne lokomotywy nieznanego typu firmy Deutz, oraz dwie typu HF 200 D (Lx169 i Lx170)[2]. Prawdopodobnie jedna z dwóch nieznanych lokomotyw została oznaczona jako Ly159[3]. Stacjonowała w Trzebnicy, Bogatyni a od 14.05.1960r. była wpisana na stan WMD Pleszew Miasto.


Historia

Projekt trzyosiowej lokomotywy wąskotorowej, oznaczonej później HF 130 C, został opracowany w firmie Schwartzkopff[4]. Pierwsze prototypy zostały dostarczone przez tę firmę, oraz przez zakłady Orenstein & Koppel w 1937 roku. Następnie również inne firmy niemieckie przystąpiły do produkcji seryjnej, która z różną intensywnością trwała do 1943 roku. W tym okresie 6 fabryk zbudowało ok. 340 sztuk lokomotyw HF 130 C, które w ramach typizacji konstrukcji wojskowych określano również jako "Wojenna lokomotywa spalinowa 3" (Kriegsmotorlokomotive 3 - KML 3).

Rysunek fabryczny lokomotywy HF 130 C.

Przypisy

  1. Dodatkowo 3 egzemplarze zostały zbudowane w latach 1952-57 dla kolei zachodnioniemieckich
  2. Źródło: Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991
  3. Źródło: http://750mm.pl/index.php?topic=4629.0
  4. Deklarowano przy tym, że ma to być lokomotywa budowlana.