Pomoc:Administratorzy
Administrator (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Wikipedii, szczególnie nowicjuszom. Zanim jednak zadasz pytanie - zobacz FAQ.
Uprawnienia administratorów
Administratorzy mają techniczną możliwość:
- edycji stron całkowicie zabezpieczonych (np. Strona główna, stron z przestrzeni MediaWiki) i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;
- zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
- szybkiego cofania zmian (rewertu); możliwe jest także ukrycie rewertu ze strony Ostatnich zmian (w przypadku masowego wandalizmu, rewert jest widoczny nadal we wkładzie użytkownika i historii strony);
- przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
- usuwania i przywracania stron;
- blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
- lokalnie odblokowywać globalne blokady – podany link jest przydatny tylko dla administratorów, inni nie mają do tej strony dostępu;
- nadawania i odbierania uprawnienia redaktora
- dostępu do listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm);
- zabezpieczania grafik przed wyświetlaniem w artykułach (pojawia się jedynie link do grafiki) poprzez stronę MediaWiki:Bad image list;
Wszystkie operacje wykonywane przez administratorów muszą być zgodne z zasadami i zaleceniami Wikipedii.
Odbieranie uprawnień
Istnieją 4 sytuacje związane z odebraniem uprawnień administratorskich:
- nieaktywność administratora
- werdykt Komitetu Arbitrażowego
- niedopełnienie obowiązku podania e-maila w preferencjach przez administratora
- samodzielna rezygnacja administratora na Meta-Wiki.
Kontakt z administratorami polskiej Wikipedii
Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie Wikipedia:Pytania nowicjuszy, gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.
- Kwestie wymagające działań administratorów można zgłosić na stronie Wikipedia:Prośby do administratorów.
- Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na Dyskusja i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim przez e-mail, albo komunikatory internetowe, jeśli takowe posiadają.
- Prawie przez cały czas można kogoś z administratorów znaleźć na IRCu: irc://irc.freenode.net/wikipedia-pl
- Jeśli chcesz się skontaktować z administratorem, który jest aktualnie na Wiki, możesz go znaleźć poprzez stronę Specjalna:Log/delete. Jest to rejestr ostatnio usuniętych stron, a taką czynność może dokonać tylko administrator.
Uwaga dla administratorów: Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail w preferencjach, umożliwiając w ten sposób kontakt osobom, które zostały zablokowane. Mile widziane jest także umieszczenie tego adresu na swojej stronie użytkownika.
Lista administratorów i administratorek
Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie czynności administracyjnych. Obecnie w polskiej Wikipedii jest 26 administratorów.
Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów polskiej Wikipedii znajduje się tutaj.