Kolej torfowa
Kolej torfowa - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilosć kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm.
Historia
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś torf używano do opału, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Jednak najpierw trzeba go wydobyć. Jak na razie większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu do zwózki materiału. Wynika to z tego, że jedynymi pojazdami jaikie tam wjadą są maszyny gąsienicowe i ciągniki z podwójnym ogumieniem. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. Ls600 i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
Lokomotywa WLs50M1 na terenie ZT Karaska.
Polskie zakłady wykorzystujące koleje wąskotorowe
ZT Lasland Grądy
HolLas Rucianka
ZT Krakulice
ZT Podczerwone
Przrzemtorf
ZT Parsęcko
ZT Karaska
ZT Budwity
ZT Józefowo
Bioprodukty - Samlino k. Golczewa